javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, April 11, 2012

Hidup ini singkat #1

Anonymous

Saya rasa saya terpaksa 'disable' komen dari anonymous. Sebab sesetengah anonymous menakutkan saya. Komen-komen oleh anonymous membuatkan saya rasa serba salah, sebab takut tulisan saya difahami dari sudut lain oleh mereka.

Saya rasa apa yang saya boleh cakap ialah, Allah dah bagi petunjuk, maka teruskanlah kehidupan masing-masing. Allah buat hati tenang, sekalipun ada masa-masa hati itu resah, tak tenang, still Allah buat hati itu yakin.


Lawak

Hari ini kelas pertama untuk cycle Therapy. Saya pun tanya lah cikgu therapy, Khortieva yang terkenal dengan ayat-ayat beliau seperti : Stop! Malchi (senyap!) ....saya tanya dia,

"Mungkin cikgu ada koleksi X-ray yang boleh kami copy dari cikgu?"
Sebab final exam dah dekat, dan saya rasa sekali sekala jadi pelajar proaktif bagus jugak.

Jawab cikgu, " Sebenarnya, macam ni....saya rasa kamu semua nanti masa exam, kamu akan jawab dengan Emelyanov. Dia Dekan kamu kan..."
Saya dengan rakan-rakan tak faham. So kalau jawab dengan dia kenapa?

"Jadinya, Emelyanov tuh....SAYANGKANkan kamu semua pelajar Malaysia. Kamu semua konfem lepas punya lah"
LOL. Kejadaaah!!!! Saya tengah semangat nak proaktif, belajar untuk exam....kenapa bagi galakan untuk tak study pulak nih!!!

Siap cikgu tersebut menambah, " Lagipun saya ada kenalan juga, dia pun akan jadi examiner kamu juga. Saya akan cakap kat dia supaya buat baik dengan korang, supaya kamu tak susah....".

Zzzzzz. Bagus betul. Allah buat hati kita tenang melalui mulut cikgu sendiri. hahahahaha. Apa-apa pun kena study jugak. Jangan percaya kat orang sangat 100%. Apa-apa pun boleh jadi.



Prof. Muhaya

Saya asal-asalnya tak adalah minat sangat dengan prof ni. Siap masa mula-mula jadi fenomena dulu, masa tengok video dari komputer kawan, saya 'ter'lepas cakap, kata, ah, bosanlah. Sebab rata-rata orang asyik obses je....ugh serius saya tak sengaja.

Tapi lepas dengar satu rakaman ikim nih diperoleh dari sebuah blog yang saya tak ingat siapa punya...saya pun bertekad nak cari lagi di internet. Maka inilah apa yang saya jumpa.

http://e-usrah.com/audio/koleksi-segmen-islam-itu-indah-dari-prof-muhaya

http://www.ikimfm.my/ikimfm/index.php?option=com_content&view=article&id=76

Baguslah prof Muhaya, dalam rakaman ikim.fm tuh, memang  moment lawak ada, moment sedih hampir nak nangis pun ada mendengarkan luahan hati orang-orang yang mengadukan perasaan atau masalah kat prof. Harap dapat jadi macam prof jugak. Bukan dari segi buat orang nangis, tapi dari segi jadi inspirasi dan membantu masyarakat selesaikan masalah hidup mereka. Bila kita ada asas yang kukuh, kita semua pun mampu bantu orang lain juga di samping diri kita sendiri.



Sang pencerah

Pagi semalam tengok satu video nih yang dikongsikan oleh twitter Dr. Asri....



Petangnya baca Al-Quran dan memang sampai kat ayat ini juga :

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
(Muhammad, 47:7)

Ok bosanlah kan kalau nak cerita kes terjumpa je hari-hari...sebenarnya, kalau seseorang itu baca satu Al-Quran habis setiap hari, sah-sahlah dia akan terjumpa jugak ayat-ayat yang dia pernah terserempak hari itu. Itu pun KALAU.

Teringat pula kepada Kak Ayu yang pernah nasihat saya waktu saya masa second year kat sini. Dia pesan, jagalah Allah, Allah akan jaga saya. Terbaik. Masa tu memang jarang buka Al-Quran, tafsir apatah lagi. Jadi bila diberi nasihat macam ni, memang bagus. Saya tak ingat samada kak Ayu tu cikgu ke ustazah, tapi memang pada pandangan saya, kak Ayu juga adalah one of the good souls. Dan tolong jangan pedulikan takrifan good souls pada saya, saya memang main bantai je sebut.



Ya, saya salah

Sebenarnya pernah tak kita alami, bila kita dalam usrah ke, atau waktu dengar ceramah atau tazkirah...ketika orang lain bagi pengisian tu, kita rasa teguran-teguran dia memang nak hala kat diri kita sendiri? Kita fikir, 'Eh, dia nak cakap pasal aku ke ni? Biar betul...panas pulak aku nak dengar...'

Benda ni memang terjadi kat saya pun baru-baru ni. Ya Allah, kalau betullah dia memang nak tuju kat saya, memang segan lah....rasa panas pun ada. Rasa macam, "kau ingat kau bagus sangat ke? takde dosa? bidaah-bidaah yang kau buat tu pun dosa jugak la...cuma kau je yang nampak benda tu takde masalah..".

Ugh. Mujur ada suara yang mengingatkan saya, kalau kita kerja nak point out salah masing-masing, sampai bila-bila pun tak habis. Contohi para sahabat. Bila ditegur, mengaku salah je terus, tak payah nak cakap banyak. Senang. Tumpu kat diri sendiri.....kesalahan dia tu tak perlulah kita nak tegur hanya sebab kita marah kita ditegur.



Sejam video ni, kalau semangat nak tengok, boleh lah tengok.

Ego

Kita susah nak dengar apa orang cakap sebab kita ego. Seriously. Bila kita rasa kita lagi bagus (ego), rasa panas sebab orang tegur, memang tinggal harapan je lah kata-kata nasihat member kita tu nak masuk dalam hati. Saya rasa la, apa yang kita boleh buat ialah, anggap teguran kawan tadi tu (kat dalam majlis yg ramai orang), dia tak maksudkan kita, dia tak tahu pun kita buat kesilapan tu...jadi kita ambil peluang tu utk lepas ni kita dah takkan buat lagi dah.  Tapi, kalau memang dia point out kita la yang salah tu dalam majlis, ataupun cakap sehingga memang obvious kita la yang salah tu, memang sangat SUKAR lah untuk terima. Kadang-kadang memang harus lah kena penyepak. (Perkataan tersebut hanyalah simbolik, maaf). Saya memang tak suka sangat pun kena sindir-sindir ni sebenarnya. Saya lagi senang ditegur secara private.

Kalau kawan kita tu betul kawan kita, dan dia nak tegur kita...dia pasti boleh tegur kita tanpa buat kita terasa hati. Bila kita masih terasa hati atau dalam kes lain, kita pulak adalah orang yang nak menegur tu masih rasa tak tahu macam mana nak cakap dengan kawan kita yang buat salah, itu hanyalah membawa pengertian bahawa kita dan orang itu memang belum betul-betul berkawan baik lagi.

Lagi satu cara nak kikis ego adalah, be harsher to yourself. Ataupun melatih diri mempunyai skil muhasabah diri yang mantap. Seolah-olah anda ada 'mata ketiga'.

"Ketahuilah bahawa, nasihat dan teguran korang semua tak akan mencalarkan sedikit pun ego saya sebab saya mengutuk dan mencela kesalahan-kesalahan saya lebih teruk lagi dari korang semua. Jadi sebelum kamu tegur saya ni, saya dah terlebih dahulu menegur diri saya sendiri. So benda ni bukan benda baru, terima kasih kerana mengingatkan. "

lebih kurang macam tu lah.



Bersambung dalam Hidup ni singkat #2. Penat pulak nak tulis.


4 comments:

eina said...

All the best for the final exam. Mumtaz 4 Ummah! :)

Pengembara said...

haha. tq. All the best utk exam jgk!

Aishah Nur Hakim said...

awak kawan adibah najihah?

Pengembara said...

err...sy tak rasa pun dia ingat kat saya....sy kenal die pun masa satu program kat msia ni yg kumpulkan budak2 oversea....