javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, May 20, 2011

It takes one to know one



It takes one to know one.


Dalam erti kata lain, seorang pencuri akan kenal pencuri. Orang yang baik akan cenderung kat orang yang baik. Orang-orang yang periang akan berada dalam kelompok orang-orang yang periang. Entri ini sedikit sebanyak ada kesinambungan juga dengan entri silam, iaitu Tidak pernah bertemu, bisakah mengenal?


Benda ni basic. Ada orang boleh rapat dengan orang-orang tertentu sebab mereka dapat kenal orang-orang yang sama ataupun satu kepala dengan mereka.

Apa yang bestnya dengan kemampuan mengenal ini adalah, anda tak akan kesah apabila orang lain kat luar sana tak faham diri anda, susah nak berinteraksi ataupun selalu mempunyai masalah (have issues) dengan diri anda. Sebab anda tahu tak semua orang macam tu.


Itupun kalau anda jumpa that special someone(s). Bagi orang-orang yang masih tak jumpa orang-orang yang sama 'wavelength' dengan diri mereka, memang hidup akan susah sedikit. Rasa pelik. Serba salah nak hadapi hidup. Apa-apa pun saya doakan kalian dapat menjumpai orang-orang tersebut.

Bagi saya, kalaulah seluruh dunia membenci kamu, tapi ada seorang yang masih tetap percaya kamu, itupun dah memadai. (walaupun sebenarnya cukuplah Allah bagi kita - nampak sgt pergantungan saya kat Tuhan masih lemah)
Perasaan adanya orang-orang yang mempercayai kita itu best. Ada sense of belonging. Itu yang sampai orang boleh keluarkan kata-kata seperti, "tempat aku kat sini."

Lagi satu perkara yang best adalah, mengenal orang ini membawa keseronokan. Katakanlah anda tahu kewujudan A dan B, dan mereka ini anda dapat rasakan satu kepala dengan anda. Tapi bila anda cerita kat orang lain, mereka langsung tak kenal, tak nampak potensi yang ada pada A dan B ini. Hanya anda sahaja yang nampak potensi A dan B, sebab kemungkinan besar A dan B pun macam diri anda sendiri jugak, itulah sebabnya anda cenderung kat A dan B. Dan suatu masa nanti, bila terbuktilah A dan B ni potensi mereka terealisasi, anda rasa puas dan seronok sebab pandangan anda tak salah. Ataupun anda kenal dengan orang lain yang nampak potensi A dan B - itupun sebenarnya boleh buat anda rasa puas.

Hanya jauhari yang mengenal manikam.

Hanya orang-orang yang mempunyai pengetahuan tahu membezakan orang-orang yang benar ataupun orang-orang yang salah. Kadang-kadang ada orang sampai pernah cakap,
"Orang-orang yang tahu, akan mampu mengenal orang-orang yang bodoh, tapi orang-orang yang bodoh tak akan dapat mengenal orang-orang yang tahu"
Kata-kata ni bukan nak buat korang riak. Kalau korang rasa korang boleh bezakan orang-orang yang benar ataupun orang-orang yang salah,baguslah kalau macam tu. TAPI dalam masa yang sama pupuk rasa rendah diri. Sebab boleh jadi je kita sekarang ni yang bodoh dalam sesetengah perkara, dan kebodohan kita tu memang sangatlah jelas kelihatan di hadapan orang-orang yang mengetahui. Dan kita tak sedar. Faham tak?

Bahawa akan sentiasa ada orang yang lebih mengetahui daripada kita.

Sebab bukan apa. Mungkin ada orang gelabah pergi depan korang cerita pasal macamana si mamat tuh body die tough sebab bodybuilding ->aweks mesti ramai suka. Ataupun bagi perempuan, kawan anda pergi depan anda cerita pasal make-up itu ini, nk kasik cantik -> balak-balak akan pandang kat korang.

Berdasarkan apa yang anda tahu, orang yg lebih kuat tu adalah orang yang dapat tahan marah dia. Membina kekuatan tubuh badan, fizikal tu bagus tapi bukanlah untuk aweks tapi sebab Allah lebih suka mukmin yang kuat daripada mukmin yang lemah. Make-up atau berhias, adalah sepatutnya untuk suami, bukan untuk balak-balak di luar sana. Ok mungkin asal-asalnya anda bolehlah buat muka selenga dengar perbualan tersebut, sebab anda tahu mereka ni orang-orang yang tak faham, keadaan sekeliling yang menjadikan mereka jahil. Tapi bila anda pulak jadi 'target' mereka sebab tak sama prinsip dengan diorang, ianya buat anda rasa macam #@$#@%$%. Kadang-kadang mungkin boleh sampai terfikir,
'Eh bongok dan bodohnya lah korang ni. Obvious kot aku lain daripada korang, disebabkan beberapa perkara yang aku tahu dan pegang. Nanti aku cerita sebab-sebab tu mahu putus kawan pulak nanti, silap haribulan aku cakap kat korang hanya sebab nak tunjuk aku lebih hebat dan faham agama'

Kalau jadi macam tu,cepat-cepatlah beristighfar. Always keep your head cool.
Ada peringkat-peringkat dia nak nasihat orang ni.




Allah itu cantik dan Dia sukakan kecantikan. Allah itu adil dan Dia sukakan keadilan. The list goes on....

Tahu tak sebenarnya macam mana cara kita pandang orang lain, macam itulah yang sebenarnya menggambarkan diri kita. Apabila kita memandang orang lain dengan penuh hasad dengki, hal yang demikian secara tak langsung menggambarkan betapa busuknya hati kita. Kalau kita pandang orang lain dengan kasih sayang, dengan sangkaan-sangkaan yang baik, mudah-mudahan kita digolongkan dalam orang-orang yang baik. Mungkin kalau sekarang kita masih jahat, tapi dengan melatih diri kita untuk bersangka baik dan seumpamanya, kita mengharapkan Allah - Tuhan yang Maha Halus dan Maha Teliti dalam setiap perkara yang Dia perbuat, Sebaik-baik Pendidik, akan berkenan menghiasi diri kita dengan sifat-sifat terpuji dan memudahkan kita mentaati perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.

Kenapa kita selalu nampak kesalahan orang lain jauh lebih banyak daripada kita nampak kebaikan seseorang? Nabi pun masih menyuapkan makanan kepada nenek tua buta yang selalu sahaja mencela Nabi di hadapan baginda sendiri.

Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.


Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat.
(Fussilat : 34-35)

Jadi antara tanda-tanda orang-orang yang sabar adalah, mereka mampu menolak kejahatan dengan cara yang baik, dan berdasarkan firman Tuhan, merekalah orang-orang yang mendapat bahagian besar dari kehidupan dunia dan akhirat.

Tuhan mengajar kita untuk bersikap optimistik dan percaya kepada kebesaran-Nya, percaya kepada kuasa yang ada pada-Nya dan percayakan kehendak-kehendak-Nya yang tak sepatutnya dipungkiri atau dinafikan oleh sesiapapun. Tuhan menyuruh kita membenarkan yang benar dan menyalahkan yang salah. Memberikan hukuman sebagaimana yang diperintahkan, tanpa menambahnya dengan cercaan-cercaan dan hinaan-hinaan yang tak sepatutnya. Dalam agama ini, hukuman adalah peringatan, sebagai suatu bentuk pendidikan, bukannya ruang untuk mencaci dan memaki.

243. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Jikalau seorang Amah -hamba sahaya wanita- itu berzina, kemudian benar-benar nyata zinanya itu, maka hendaklah ia dijalad -dicambuk sebanyak lima puluh kali pukulan dengan cemeti- sesuai dengan had yang ditentukan dan jangan mengolok-oloknya -setelah dihukum-. Kemudian jikalau ia berzina lagi, maka jaladlah pula sebagai hadnya dan jangan pula diperolok-olokkan. Selanjutnya jikalau ia berzina untuk ketiga kalinya, maka hendaklah ia dijual saja -dengan menunjukkan perilakunya yang tercela kepada calon pembelinya- sekalipun dengan harga sebanding dengan seutas tali dari rambut." (Muttafaq 'alaih)


244. Dari Abu Hurairah r.a. lagi, katanya: "Nabi s.a.w. didatangi oleh sahabat-sahabatnya dengan membawa seorang lelaki yang telah minum arak. Kemudian beliau bersabda: "Pukullah ia -sebagai hadnya-." Abu Hurairah berkata: "Di antara kita ada yang memukul orang itu dengan tangannya, ada pula yang memukulnya dengan terompah -sandal- nya, bahkan ada yang memukulnya dengan pakaiannya. Setelah orang itu pergi, lalu sebagian orang banyak itu ada yang berkata: "Semoga engkau dihinakan oleh Allah." Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jangan berkata demikian itu, janganlah engkau semua memberikan pertolongan kepada syaitan -dengan menghinanya, sehingga ia menjadi ingin minum arak lagi-." (Riwayat Bukhari)

Sumber dua hadis di atas boleh dilihat di sini - Bab 28. Menutupi Cela-Cela Kaum Muslimin Dan Melarang Untuk Menyiar-nyiarkannya Tanpa Adanya Kepentingan Darurat

Dan mungkin jika anda minat untuk membaca, silakan klik Pelacur, Anjing dan Kehidupan. Satu artikel yang saya terserempak dalam nak mencari dalil mengukuhkan hujah.

Wednesday, May 18, 2011

Perbezaan antara Istighfar dan Taubah (taubat)


The Rich Meanings of Tawbah and Istighfaar

Imam Ibn ul Qayyim al Jawziyyah and his book,
Madarij us-Salikin

Scholars interpret tawbah (repentance) to mean all of the following: (i) immediate renunciation of the sin, (ii) firm intention and determination to not return to the sin ever again, (iii) regret over having committed a sin, and, if the sin was against the rights of another human being, then one must also, (iv) compensate for it.

These are known to be the conditions of tawbah, or repentance. However, in the words of Allah and His Messenger, sallallahu alayhe wa sallam, tawbah has a wider meaning, and includes not only the aforementioned conditions, but also generally carrying out all the commandments of Allah with persistence. Tawbah also requires disliking and renouncing those people who refuse to repent, encouraging them to repent and advising them against ignoring the practice of repentance. So repentance is the opposite of committing sins in every way, and, in its general sense, does not consist merely of renouncing the sin and regret over it.

The word tawbah is like the word taqwa, in the sense that the latter is used sometimes in a specific sense where it means, "immediately stopping from disobeying Allah or carrying out an obligation." However, the actual meaning of taqwa is more general: "taking all that Allah has given us of wealth, children, security and pleasure and all else as a means to protect ourselves from what we dislike or fear in our journey to Allah." For this journey is full of pitfalls and replete with the enemies of our soul beginning with our own baser selves that incite us towards evil and unrestrained desires and ensnare us in the traps of Satan whose mission it to prevent us from this journey to Allah and make us return to baseness and ruin. The essence of tawbah is to return to Allah and to adhere to what He loves and renounce that which He dislikes. Tawbah is a journey from the disliked to the liked.

Istighfaar and Tawbah

Istighfar, meaning seeking forgiveness, is mentioned in the Qur'an in two ways: either by itself or coupled with tawbah (repentance) . The single mention of istighfar (without the mention of tawbah) finds an example in the saying of Nuh alayhes salam in the Noble Qur'an: "Seek forgiveness of your Lord, you all, (for) He is Oft-Forgiving: He sends the heavens over you raining;" [10:11] and in the saying of Saleh to his people: "If only you (were to) ask Allah for forgiveness, you may hope to receive mercy." [27:46] Allah, subhanahu wa ta'ala, also says: "And seek forgiveness of Allah, for Allah is Forgiving, Merciful." [2:199] and "But Allah was not going to send them a penalty whilst you [O Prophet] were amongst them; nor was he going to send it whilst they were asking for forgiveness. " [8:33]

The mention of istighfar coupled with tawbah appears in the following verses: "Ask forgiveness of your Lord, then turn to Him; He will provide you with a goodly provision to an appointed term and bestow His grace on every one endowed with grace, and if you turn back, then surely I fear for you the chastisement of a great day." [11: 3] And: "And, O my people! Ask forgiveness of your Lord (istighfar), then turn to Him (tawbah); He will send on you clouds pouring down abundance of rain and add strength to your strength, and do not turn back guilty." [11:52] Saleh said to his people: "And to Thamood (We sent) their brother Salih. He said: O my people! serve Allah, you have no god other than He; He brought you into being from the earth, and made you dwell in it, therefore ask forgiveness of Him, then turn to Him; surely my Lord is Near, Answering." [11: 61]

Istaghfar: not just cover up, but total removal of sins. Therefore, istighfar (seeking forgiveness) singly is similar to tawbah (repentance) ; rather, it is indeed repentance. Seeking forgiveness, moreover, fully removes the sin, undoes its effects and prevents its evil, and not merely hides the sins as some people have conjectured. For Allah may cover and hide the sins of those who seek forgiveness and even of those who do not; but istighfar is more than just a cover.

The essence of istighfar (seeking forgiveness) is that it earns one the prevention from the evil of the sin. Its literal meaning is related to that of al-mighfar, "what saves and covers the head from discomfort or harm (from sun, sand, rain, etc.)" and covering is necessary to this meaning, but not sufficient: for other coverings of the head like 'emamah or qubba' are not called mighfar. We conclude that something cannot be called a mighfar unless it provides more than covering: it must also save and protect . It is in this meaning that istighfaar saves one from the punishment: "And Allah was not going to send his punishment whilst they were asking for forgiveness. " [8:33] Of course, if one insists on sinning and demands from Allah forgiveness (without fulfilling its conditions), then this is not a true istighfar, and it does not prevent the punishment. Istighfar (seeking forgiveness) includes tawbah (repenting), and tawbah includes istighfar: each one is implied by the
other in its entirety.

This comprehensiveness of the meanings of istighfar includes its meaning of asking for forgiveness as a shield or cover: cover from our human shortcomings and faults that are harmful and destructive. And the greatest and most harmful of all human shortcomings are his ignorance (of one's faults) and transgression. By virtue of this ignorance and transgression, the enemy drags a human being into what utterly destroys him. The shield against these two errors is to be aware of one's faults and be keen to bring out in one's character the God-given virtues of knowledge, justice and righteousness. The more a person ignores his human nobility bestowed upon him by Allah when Allah breathed into him His spirit (rooh), the more he lowers himself to the animalistic ground, and the most his ignorance and transgression are fueled.

When the two words tawbah and istighfar are used together, (always istighfar followed by tawbah), then the first one (istighfaar) means asking for safety from the evil and harm of what has occurred, and the second one (tawbah) means returning to Allah and begging for safety from the evil of what one fears in future.

So here we are concerned with two things: one is the sin that has already occurred, and istighfar (in its specific sense) is to seek protection from its evil effects; and the other is the repetition of the same sin in future, which we fear, and tawbah is the determination to not do it again. A complete return to Allah (rujoo`) includes and necessitates both of these: istighfar as well as tawbah. When used in a couple, both aspects of this return to Allah are emphasized individually, whereas, when used alone, either one of these two words implies the other.


Penerangan daripada Dr. Asri pula :

Tuesday, May 17, 2011

Generasi Al-Quran dan yang mencintai Nabi mereka


Masa sentiasa mencemburui. Banyak benda yang nak ditulis tapi tak berkesempatan. Ditambah faktor saya yang mudah beralih perhatian dan tenggelam dalam perkara-perkara yang menarik perhatian saya, maka saya tak dapat tulis apa yang saya nak.

Saya gembira sebab ramai orang yang mula menunjukkan minat untuk menghampiri Al-Quran. Mungkin bukan mula - diorang dah lama mendekatkan diri dgn Al-Quran dan hadis nabi - cuma saya je yang tak perasan. Jadi di bawah adalah ringkasan dan contoh2 apa yang saya dapat beberapa waktu kebelakangan ini.

K pernah beri pengisian pasal surah An-Nur. Cerita pasal fitnah yg menimpa Aisyah r.a. Saya tertarik dgn ayat ini,

Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata".
(An-Nur : 12)

Orang-orang yang percayakan Allah, adalah seperti sebahagian dari diri kita sendiri. Mengapa kita tak percayakan mereka, sebaliknya lebih percaya kat orang yang nak berbuat onar dalam masyarakat.

A1 pulak masa kitorang piknik bagi pengisian pasal istiqamah. Diceritakan kepada kami ayat dari surah Fussilat;

Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): "Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.
(Fussilat : 30)


Bahawa malaikat-malaikat akan turun dan dan memberikan semangat utk terus mengerjakan kebaikan. Kalau syaitan menghasut kita, malaikat-malaikat pula menolong kita, semuanya berlaku atas kehendak Allah semestinya.

Ayat yg A1 bacakan itu saya pernah juga dengar daripada seorang ulama ini dlm Events of The Day, namanya Syeikh Muhammad Hassan. Beliau terangkan ayat tersebut untuk menggambarkan suasana ketika sedang menghadapi sakaratulmaut. Kawan saya pernah cerita kat saya, dan diulang sekali lagi oleh ulama tersebut yang kandungannya berbunyi lebih kurang begini:

Seseorang itu biasanya mati dalam keadaan yg biasa dia lakukan semasa hidup. Kalau selalu buat baik insyaallah mati dlm husnulkhatimah, kalau selalu buat jahat, maka kemungkinan tinggi utk mati dalam suulkhatimah tu ada.

Syeikh Muhammad Hassan bacakan ayat dari surah Fussilat tersebut nak menceritakan tentang bagaimana malaikat-malaikat akan turun dan memudahkan orang-orang yang soleh untuk mengucapkan kalimah syahadah.

Alhamdulillah dari piknik juga saya dapat jumpa ayat di bawah yang masih belum dibookmark dalam handset saya, kadang-kadang terlintas juga di kepala namun tak pernah pula berusaha untuk 'google' secara serius. Dengan adanya orang lain memberitahu kita, kerja akan menjadi lebih mudah. Ayat tersebut adalah :

Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.
(Al-Hasyr: 21)

R pulak pernah cerita pasal ayat 1-ayat 6 surah Al-Anfal, tentang harta rampasan perang dalam perang Badar. Macamana umat islam sebelum nak berperang ada yang berbantah-bantahan walaupun Allah dah janjikan kemenangan. Dah menang, masih ada jugak yang berbantah-bantahan dari segi nak membahagikan harta rampasan perang tersebut. Ada jugak cerita tentang bagaimana Allah turunkan hujan untuk beri rasa tenang kat kaum muslimin (tapi tu kat dalam-dalam surah tu lag..kena baca la kalo nak tengok). Antara ayat best atau ayat familiar:

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.
(aL-aNFAL : 2)

Z cerita pasal Surah An-Naziat. Sebelum ni saya ada jugak dengar pasal tafsir tersebut dari Al-Bayyinah. Tapi apa-apa pun best la, hampir lebih kurang sama. Terus terang saya cakap, Z pun adalah antara orang yang cool, tenang je. Saya tengah berusaha untuk menjadi lebih tenang dan cool. Antara ayat best dalam surah An-Naziat :

(Lalu diperintahkan kepadanya): "Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas (dalam kekufuran dan kezalimannya);
"Serta katakanlah kepadanya: `Adakah engkau suka hendak mensucikan dirimu (dari kekufuran)?
`Dan mahukah, aku tunjuk kepadamu jalan mengenal Tuhanmu, supaya engkau merasa takut (melanggar perintahNya)?"
(An-Nazi'at : 19-20)

Seperti juga Nouman Ali Khan beritahu, Z pun ada juga fokus kepada ayat tersebut, kalau dalam bahasa melayunya secara lebih jelas, pengajarannya akan berbunyi seperti begini: Ada tak dalam hati kau sedikitpun niat untuk berubah? Mudah2an drpd niat yg kecil itu sekalipun kau akan dapat ditunjukkan jalan mengenal Tuhan...Allah tak mintak banyak. Kalau kau selangkah sahaja cuba menghampiri-Nya, Dia akan mendekatkan jarak itu berkali-kali ganda.

N pula sampaikan tentang satu hadis kepada saya dan beberapa orang rakan yang lain. Hadis tersbut berbunyi :

Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang tetap secara langsung beristighfar kepada Allah, maka Allah menjadikan untuknya suatu jalan keluar dari setiap kesempitan -atau kesukaran- yang ditemuinya, juga diberi kelapangan dari setiap kesusahan yang dirasakannya, serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak pernah dikira-kira olehnya." (Riwayat Abu Dawud)

Jadi kesimpulannya N cerita pasal kebaikan beristighfar. Dan kalau kita tengok daalm surah Nuh,

Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun.
"(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu;
"Dan Ia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).
(Nuh : 10-12)

Beberapa point penting

1. Dalam keghairahan kita suka memetik ayat-ayat Al-Quran, ataupun belajar ayat-ayat Al-Quran (dan hadis) dan nak mengajarkan kepada orang lain, janganlah kita memandai-mandai memberikan tafsiran yang tak kena langsung dengan ayat tersebut. Maka di sini pentingnya untuk mempunyai rujukan yang valid, ataupun guru yang faham benar dengan apa yang dia ajarkan.

Sebab kadang-kadang kita nak gunakan ayat-ayat Al-Quran untuk mejustifikasikan kehendak dan keinginan nafsu kita. Sebab kadang-kadang kita nak hentam orang lain, kita gunakan ayat Al-Quran dan hadis. Patutke? Nak jadikan kata-kata Allah tu ikut telunjuk kita? Gila ke apa....ok sori ganas sedikit di situ.

Kawan saya A3 pernah memberitahu saya, suatu benda yang saya pun terlepas pandang sebenarnya. Dia kata, jangan sekali-kali guna ayat Al-Quran, yang dalam Al-Quran Allah guna unuk tujukan kat kaum kafir misalnya, kita pergi cakap ayat yang sama kat kawan kita yang islam. Benda itu adalah sesuatu yang tdak patut dilakukan.

Faham tak? Ia seolah-olah kita tuduh kawan kita kafir. Berat dik tuduh orang islam kafir kalau nak tahu. Contohnya kita pergi cakap ayat-ayat dalam surah Al-Kafirun kat kawan kita yang muslim. Seriously macam nak kena penumbuk di situ.

2. Saya bukan power sangat bab-bab Al-Quran dan hadis. Tapi kat sini saya tulis apa yang sedikit sebanyak yang saya tahu. Apa yang saya nampak. Dan insyaAllah apa yang saya tuliskan di sini saya laksanakan. Ada je benda-benda yang saya tak pernah tahu, tapi saya hanya tahu baru-baru ini sahaja. Contohnya :

a) Saya tahu yang Nabi Muhammad kalau terima wahyu kena turun unta, takut unta tu terduduk. Dan saya ingat itu disebabkan unta itu binatang jadi dia tak dapat tanggung berat. Tapi selepas pengisian piknik baharulah saya sedar hakikat yang Nabi Muhammad itu seorang yang kuat, dia bukan Nabi lembik yang hanya perlukan orang lain untuk melindunginya. Unta tersebut akan terduduk jika Nabi terima wahyu disebabkan beratnya wahyu yang diterima walaupun kebiasaannya unta dapat menanggung bebanan yang berat berkali ganda dari bebanan yang boleh ditanggung manusia biasa.

Terlintas di kepala kisah Nabi berlawan gusti dengan seorang ni yang memang hebat bergusti dan orang ni pun masuk islam sebab dikalahkan Nabi (tak ingat riwayat...kena check balik weh)

b) Rasanya dalam 2-3minggu lepas saya baru tahu bahawa wanita yang ambil Nabi Musa dari sungai, jaga dia walaupun Firaun sepatutnya bunuh semua anak lelaki Bani Israel adalah Asiyah isteri Firaun. Ugh. Padahal dah bertahun-tahun dengar lagu Ratu Syahadah - macam loser gila tak boleh tangkap maksud 'tanganmu menyentuh bayi...selamatkan dari sungai Nil' dan macam-macam lagi.

Itupun selepas terbaca kisah Nabi Musa dan Safura dan nasiblah penulis tuh ada letak komen sedikit kat artikel tersebut.

3. Saya tak letakkan nama penuh, saya hanya taruk huruf. Kawan-kawan saya yang baca entri ini senyap-senyap sahajalah ye kalau tahu siapa yang dimaksudkan. Harap tak perlu disampaikan la kepada yang tidak membacanya sebab saya ....err... akan rasa kekok kot kalo semua orang gelabah nak cerita apa yang saya tulis dalam blog. Blog dan dunia luar adalah dua perkara yang berbeza. Ya, mungkin saya talam dua muka....whatever. Kalau boleh kat dalam blog pun saya nak buat maksud yang berlapis-lapis agar tak akan ada orang pun tahu apa yang saya fikirkan, sebaliknya hanya mampu meneka secara samar-samar.

4. Saya bagi link ni kepada blogger2 yang malas nak taip ayat Al-Quran dalam blog mereka sebab menaip memang adalah sesuatu yang memenatkan sebenarnya. Dengan link ini anda boleh copy paste sahaja dengan syarat anda tahu surah apa dan ayat apa. Jadi anggaplah ini hadiah dari saya (padahal saya dapat dari orang lain) kat anda semua.

http://www.iium.edu.my/deed/quran/malay/

Monday, May 9, 2011

Apabila Nama Allah disebut, gementarkah hati kita



Artikel di bawah ini saya petik daripada blog Rintihan Seorang Da'ie :


zikir vs dikir (MANA LETAKNYA HATIMU!)


Astaghfirullahal 'adzim!! itulah kata2 yang keluar apabila saya melihat video ini yang dibuat oleh GADIS MELAYU-ISLAM-BERTUDUNG-PANDAI BERZIKIR. mana letaknya  penghormatan zikrullah dalam jiwa umat islam sendiri jika zikir2 sebegini menjadi senda gurau, bahan gelak ketawa dan diperlekehkan seolah-olah menjadi dikir barat! APA?kalian mahukan hiburan??adakah sampai ke tahap itu budaya hedonisme diserap dalam salur darah kalian? adakah kalian rasa terhibur dengan cara begini? Allahu Rabbi, apakah yang telah terjadi pada dunia akhir zaman ini.. apakah pula yang akan menjadi santapan telinga generasi2 akan datang?

"Sesungguhnya beruntung bagi mereka yang membersihkan (hati) dengan berzikir menyebut nama Tuhannya (serta) mendirikan Solat." [Al-A'laa 14-15]


ramai di kalangan kita ini yang semakin kurang sensitif apabila nama Allah ini disebut dan dialunkan.


"Sesungguhnya org2 yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar haitnya dan apabila dibacakan ayat2-NYA kepada mereka, bertambah kuat imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal." [Al- Anfal:2]


Tepuk dada, tanyalah iman! apa yang kita rasakan apabila kita menyebut atau mendengar nama Allah? bergetarkah hati kita? atau kita sekadar merasa seperti 'diangin lalu.' AWAS!!! jika ini berlaku, itu tandanya kita berada di zon bahaya. kita telah kematian rasa..kematian rasa pada kebesaran sang Pencipta..takut2 kita tidak tergolong dalam golongan orang yang beriman. Nauzubillah! Astaghfirullah!..Subhanaka inni kuntu minadzalimiin..


saya cukup sedih dengan apa yang berlaku..cukup kecewa dengan mentaliti melayu-islam yang tidak segan silu mempersendakan zikrullah ini..Ya Khaliq, jadikanlah hati2 kami ini, hati2 yang mencintai kebaikan dan membenci keburukan2 yang mempersendakan agamaMU. Ya Allah yang Maha membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati2 kami ini pada jalanMU dan jadikanlah kami ini hamba2MU yang membenci pada perkara2 yg KAU larang..(aku mohon dgn sesunguhnya agar dibukakan hatiku dan hati2 mereka ini agar terhindar dari perbuatan keji dan mungkar..Ya Rabb, sentuhlah hati kami agar kami tidak lagi mengulangi kesilapan masa lalu kami.aminn)




Allahu Rabbi, benarlah kami kini berada dipenghujung perjalanan.Roh zikir itu tidak lagi meresap dalam hati batu hamba2-MU. Aku mohon dengan sangat Ya Rahman, janganlah KAU golongkan kami dalam golongan hamba2-MU yang rugi:(

Sunday, May 8, 2011

Dalam Mihrab Cinta


Ketahuilah ketika saya cuba menulis entri ini, saya berada dalam keadaan tidak tidur semalaman kerana telah menghabiskan masa saya berbincang dari hati ke hati dengan seorang budak gemuk (haha, gurau...bertubuh sasa sebenarnya), menonton filem "Dalam Mihrab Cinta", membaca sebuah buku 25 mukasurat yang di'recommend' oleh kawan saya (yang masih belum habis dibaca walaupun dia selalu bertanya saya baca ke tak link yang dia beri kat saya) dan mungkin juga sedikit sebanyak game terbaru "Leave Devil Alone" dalam handset saya (yang saya percaya dapat 'improve' managing skills and ability to devise strategies).

Maka bila-bila masa sahaja saya boleh 'blackout' dan pengsan ketika sedang menulis.


1. Berborak dengan kawan memang best. Lagi-lagi bila bercakap tentang benda yang kita suka. Seriously, term "yang berada di antara golongan baik dan golongan tak faham" tu muncul balik. Kami rasa kamilah yang masih tersekat-sekat di tengah-tengah itu. Lol. Banyak juga yang saya belajar daripada dia walaupun dia seorang junior, contohnya tumblr. Dan rupa-rupanya dia pemalu orangnya. Semasa bercerita, ada juga perkara-perkara yang dengan sengaja dia tak nak cerita kat saya sebab dia nak jaga hati saya daripada jadi tak terkawal. Wow. Biasakah orang berfikir macam itu bila berborak dengan kawan? Ok cukup. Kalau kita terlampau memuji, pun akan merosakkan kawan kita juga.


2. Menonton "Dalam Mihrab Cinta". **Spoiler**. Amaran! Sila jangan baca bahagian ini bagi mengelakkan anda mengetahui jalan cerita filem tersebut.


Filem "Dalam Mihrab Cinta", satu lagi filem Habiburrahman Al-Syairazi selain Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih. Sebenarnya sesiapa yang pernah melihat "Ayat-ayat Cinta" pasti dapat mengagak ending cerita tersebut.




Saya hanya ada satu persoalan, iaitu :

"Mengapakah perlu salah satu watak perempuan dalam cerita tersebut mati seperti mana yang berlaku dalam Ayat-Ayat Cinta???!!!!"


Saya juga suka part ustaz tersebut mempersoalkan diri dia yang mencuri. Muhasabah diri adalah penting. Mungkin, hakikatnya semua orang ada dosa mereka masing-masing yang sangat disesalkan dan kadang-kadang sampai sekarang masih tak dapat bebaskan diri. Tak payah gelabah nak cakap diri kita tak ada dosa. Bersangka jahat itu dosa. Mengumpat itu dosa. Rasa takabbur, sombong, riak, ujub pun dosa. Tengok perempuan seksi pun dosa. Suka buat lawak bodoh dan penuh dengan unsur-unsur penipuan pun dosa. Cuma sesetengah dosa itu sahaja yang kita pandang lebih berat daripada dosa yang lain, menyebabkan kita tak nampak kita pun sebenarnya hamba Tuhan yang sering sahaja melakukan dosa.


Maka,
Adakah kita mampu untuk terus mengharap rahmat Tuhan dalam keadaan kita sering melakukan dosa dan sampai sekarang masih tak dapat bebaskan diri?
Adakah kita mampu nak terima yang kita sebenarnya berdosa setelah kita pelajari berdasarkan Al-Quran dan hadis yang perbuatan kita lakukan selama ini sebenarnya berdosa?


Sebab ada je orang tak boleh terima bahawa apa yang dia biasa lakukan selama ini sebenarnya salah. Sampai nak tertanya-tanya, 'ketat sangat ke peraturan dalam agama islam?' Sampai nak cari dalil-dalil dari Al-Quran dan hadis yang boleh menghalalkan keinginan kita?

Dan ada je orang yang tahu dia bersalah, dan selalu bertaubat, menyesal dan bersungguh-sungguh nak tinggalkan perkara dosa tersebut. Namun kemudiannya jatuh ke dalam dosa yang sama. Diri pun tertanya-tanya, 'benarkah aku bertaubat? Yang aku menyesal gila-gila tu apa....tipu ke?'


Semoga kita ditunjukkan Allah apa yang benar dan apa yang salah, kemudian Allah bantu kita untuk mengikut kebenaran dan meninggalkan kebatilan.
Semoga Allah tak jadikan kita tergolong dalam golongan orang-orang yang berputus asa dari rahmat-Nya, dan kita pun dibebaskan dari belenggu dosa yang kita lakukan.

Wednesday, May 4, 2011

Kisah Nabi Musa dan Safura ; satu pertemuan dan kisah yang best

Saya masih mencari-cari di manakah asasnya kisah ini diambil, sebab di dalam Al-Quran tidaklah diceritakan kisah mereka dengan begitu spesifik. Jadi sekiranya ada pembaca-pembaca di luar sana yang tahu di mana boleh didapati sumber-sumber yang sahih, dpersilakan beritahu saya. Buat masa sekarang, berdasarkan pengamatan saya, artikel di bawah sekurang-kurangnya lebih ilmiah dan disertakan beberapa rujukan, dan tidak salahnya kita ambil pengajaran selagi tidak bertentangan dengan Al-Quran dan sunnah. Sekian.

Artikel di bawah diambil daripada muslimness.



From SuhaibWebb.com, by Hena Zuberi
2910910883_6b2156e34a_oI am from Generation X. Raised on ‘Pretty in Pink’ and Sweet Dreams romance novels, some of my friends read Mills and Boons, others raved about the unattainable love in the Thorn birds; but I preferred the grand passion of Wuthering Heights. That was my idea of a romance – filling each other completely, a religion of love.
It also came from Indian movies; rich girl falls for poor guy, they dance around trees in the rain, then drama ensues from the family, enter Prem Chopra character, the guy runs off with girl, the end. Sometimes, he would dash in with a monologue and take her away while she was getting married to someone else. How many girls are still waiting for their Sir Salman/Saif/Shahrukh Khan to take them away on a white horse in a red lehnga?
When in love, according to Freud, “against all the evidence of her/his senses, a wo/man who is in love declares ‘I’ and ‘you’ are one, and is prepared to behave as if it were a fact.” This love is so destructive, so impossible. Based on these notions, I have nursed many a heartbroken friend: in ER after she burnt herself with a cigarette because she wasn’t allowed to see him, helping hide another’s bruises under makeup, where hepunched her for talking to his buddy. My own quest was less for the pain, more for the eternal flutter in my heart. What were we thinking? Allah made us; He put these feelings in our heart, so why didn’t we ever think of turning to His book to see how ‘boy meets girl’ really works? It’s all in there.
I read of a great courtship, a love story that is so romantic it’s divine. The setting – Madyan, the land of frankincense, I can almost smell it lingering in the air. Historian Abdulla Al-Wohaibi writes that Madyan was “a flourishing ancient town with numerous wells and permanently flowing springs whose water had good taste. There were farms, gardens and groves of palm trees.”
Here we meet Safurah, the daughter of Shuyab `alayhi assalam (peace be upon him) at the side of a gushing spring, ‘keeping back, stopping her sheep from drinking with the sheep of the shepherds.’ And Musa (عليه السلام), a fugitive on the run for eight days, crossing the burning desert sands from Egypt, feeding off nothing but tree leaves.
Their meeting is a beautiful example of chivalry; a perfect model of what it means to be a man and a woman. She didn’t need him; this was her daily routine and she waited out of her sense of modesty. She and her sister were strong women, after all herding their father’s flock wasn’t easy work. They were surrounded by rowdy men, reminding me of sceners from Liberty market in Lahore, Cairo’s Khan Khaleeli or the Westfield mall in Generic town, U.S.A. where rowdy boys hang out – men yelling, pushing, with little dignity or sense of composure. He, however, was a gentleman amongst the uncouth.
She didn’t need his help, she could have waited until all of the other men were done and then watered her flock, but that’s what makes it so special – that he still stood up to help her. Musa (عليه السلام) was thirsty too but his sense of doing the right thing was stronger than his fatigue or his hunger. He was honorable – he could have ignored the sisters, could have said “I’m too tired, too important.” He had no relationship with these women. He didn’t know what family or religion they were from. All he saw was someone was being treated unfairly and for the sake of Allah, he was ready to help.
Sisters, a man like that will get you far in life. He will be just with your children, your parents and his parents. He will help you in your faith, your home and your life. As for the ones pushing each other to get the water from the well, they are the same brothers who will keep fighting for the dunya: keep working away for the next promotion, the next beamer, and you will be left on the side like the two sisters from Madyan.
When Musa (عليه السلام) approached the water, he saw that the shepherds had put over the mouth of the spring an immense rock that could only be moved by ten men. ‘Musa embraced the rock and lifted it out of the spring’s mouth, the veins of his neck and hands standing out as he did so.’ He watered their sheep and put the rock back in its place.
After Musa (عليه السلام) did this kind act, he went back in the shade of the tree and made du`a’. Unlike some MSA brothers who like to walk the sisters to their apartments and then ask them if they have food in the fridge, he didn’t ask the girls “Hey! I did you a favor, can you help me out now?”
No, he lies down on Allah’s green earth and makes this beautiful du`a’:
28:24
“So he watered (their flocks) for them, then he turned back to shade, and said: ‘My Lord! I am truly in need of whatever good that You bestow on me!’” (Qur’an,28:24)
`Ata’ bin As-Sa’ib said in Tafsir ibn Kathir: “When Musa (عليه السلامmade that du`a’the women heard him.” What a beautiful du`a’ to make for all of us who are looking for a good partner or bliss in our married lives. This one du`a’ to Allah gave Musa (as) a job, a house and a family all at once. When you have nothing left except Allah, than you find that Allah is always enough for you.
The two sisters came home with the well-fed sheep, surprising their father Shuyab (as). He asked them what had happened, and they told him what Musa (عليه السلام) had done. So he sent one of them to call him to meet her father.
She said: “My father is inviting you so that he may reward you for watering our sheep.” In Tafsir ibn Kathir it states there came to him one of them, walking shyly, meaning she was walking like a free woman. Narrates `Umar ibn-Khattab, may Allah be pleased with him: “She was covering herself from them (Musa) with the folds of her garment.”
Safurah is intelligent and intuitive. Abdullah bin Masud praised three people’s intuition:, Abu Bakr Siddiq (ra) about `Umar ibn-Khattab, Yousuf ‘s (as) companion, and Safurah’s when she asked her father to hire Musa (عليه السلام). “Verily, the best of men for you to hire is the strong, the trustworthy.” Her father said to her, ”What do you know about that?” She said to him, “He lifted a rock which could only be lifted by ten men, and when I came back with him, I walked ahead of him, but he said to me, walk behind me, and if I get confused about the route, throw a pebble so that I will know which way to go.”
He didn’t follow her, looking at her from behind – subhan’Allah. Imagine the scenario: he was a prince who must have had women throwing themselves at him but he ‘lowers his gaze’, which is the hukum for all Muslim men, but how many really adhere to that? Here Musa (عليه السلام) is not Safurah’s husband yet, so he asks her to walk behind him, knowing very well that he doesn’t know the way but she does. It wasn’t a matter of ego or superiority; he was concerned about her honor as she was alone, without her sister; this way he was protecting her. Look at their society too – if all the men were such boors, could you put it past those people to gossip about her walking with him?
I often wonder how Musa (عليه السلام) grew up to be this way? He came from such privilege, so much corruption existed in the court of Pharoah; he could have had any woman he wanted. But he learnt how to honor women from his pious foster mother, `Aasiya (ra); and continued this respect even hundreds of miles from his mother’s eyes. Mothers can be shields for their sons – even if the fathers are Pharoah.
Back to our courtship: Musa (عليه السلام) takes Safurah’s ‘lead’ by making her throw stones to direct the route. Brothers, there’s a lesson for you here: it’s ok to ask for directions and consulting with a woman. Such a man’s bravado would be insulted today; he would be considered crazy or sexist asking a woman to walk in his shadow and then make her do all the work! Armed with our liberal arts education, we often undervalue a man’s masculinity. Such hoopla is made over where the husband walks, in front, side by side, behind you. My husband is a foot and some taller than me, so big deal if he sometimes walks faster than me, he’s got longer legs. Other times he walks behind me especially in crowds and he is often there by my side. It doesn’t define us. Shouldn’t it matter more whether he is ahead, behind or by my side spiritually?
Safurah then hired Musa (عليه السلام) and chooses to marry him under her father’s guidance. There was no long engagement and no endless conversations – no promises of unending love. How many times do we pass up great partners because we haven’t clicked? What did she like about him in those short meetings? First of all, she sees he is not a wimp, he stood up for her when they were strangers, imagine what he would do for her when she becomes his wife.
He complements her life; she needs a man in her household, to help her run her business (we see the same theme in the blessed union of Prophet Muhammad ﷺ and our mother, Khadijah (ra). This story reinforces in me the reason why my husband is always going to be the leader of my family. He leads well, so that I may willingly follow.
Musa (عليه السلام) agrees to the terms Safurah’s family sets for their marriage. She admires his trust in Allah, his ability to problem solve, his strength and his manners. If women looked for his four characteristics in a man, instead of the countless other things we focus on, will we not find our own beautiful Musa?
Further, if we are consumed by the love we have for our spouse, will there be space in our hearts for Allah? Heathcliff and Catherine of Wuthering Heights had replaced God for each other. They needed to fuse their identities and thought they had attained heaven. Bronte’s mysticism notwithstanding, love like theirs is asocial, amoral and irresponsible. After reading Musa and Safurah’s love story though, I learned to love my husband for the right reasons: for his support, his strengths, and his sense of responsibility for the sake of Allah. After ten years, he still makes my heart flutter; but he doesn’t need to complete me. It’s enough that he complements me. And it is this evolving courtship that will inshaAllah knock the tunes out of every Indian movie.
References:
Abdulla Al-Wohabi, The Northern Hijaz In The Writings of The Arab Geographers 800-1150 B.C., p. 142
Emily Bronte, Imelani. Religion, Metaphysics and Mysticism.
Reposted with permission from Suhaib Webb.com, discussions and musings. Subscribe for free updates.

Peace & respect ★ www.Muslimness.com