javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, April 17, 2012

Hidup itu singkat #2

Asal-asalnya memang nak tulis kalau boleh sehari selepas Hidup itu singkat #1. Tapi saya seorang yang sibuk (sibuklah sangat) dan mudah 'down'.

Hilang

Saya pernah berpesan kepada seorang rakan muda (baca:junior) untuk menjaga hati. Kalau hati hilang, akan rasa malu dengan Tuhan. Tapi saya tak beritahu apa sebabnya rasa malu masa tu, sekarang baru nak beritahu. Sebab bila hati hilang, tak ada apa-apa lagi yang nak dipersembahkan kepada Tuhan.

Saya tahu saya bukanlah orang terbaik untuk memberikan nasihat serupa ini, sebab saya hanyalah seorang pendosa. Namun apa yang saya tahu, seorang pendosa yang tahu akan kesilapan dia lebih baik daripada orang yang meletakkan kecintaan terhadap sesuatu yang lain lebih tinggi dari kecintaan terhadap Allah dan Rasul. Itulah hati yang hilang. Saya rasa keadaan yang sama juga dialami oleh seorang pendosa yang telah berputus asa dari rahmat Allah.

Semoga Allah temukan hati kita yang telah hilang, dan Allah baiki hati-hati kita yang rosak.

Suara Hati

Saya ada terjumpa kata-kata ni dari fb seorang kawan.


"Tak ada yg lebih jernih dr suara hati ketika ia menegur kita tanpa suara. Teguran yg begitu halus, begitu bening, begitu dalam. Tak ada yg lebih jujur dr nurani, saat ia menyedarkan kita tanpa kata. Nasihatnya begitu hening dan kita tak kuasa menyangkal. Begitu tipis begitu mhiris. Berbahagialah org2 yg seluruh waktunya dpenuhi kmampuan utk jujur pd nurani dan tulus mdengarkan suara hati."

Mula-mula saya baca, saya memang kagumlah dengan kawan saya tu sbb boleh tulis ayat macam ni. Tapi mujurlah saya google di internet, dan rupa-rupanya tu bukan kata-kata dia! zzzzz
Tolonglah, lain kali, sesiapa pun, kalau tak dapat cari atau letak sumber dari mana dapat, sekurang-kurangnya tolong letak tanda pengikat kata " " dekat ayat tersebut.

Tapi kalau seseorang itu memang obses dengan gaya bahasa seseorang, memang tak dinafikan kadang-kadang tulisannya akan sedikit sebanyak menyerupai gaya bahasa tersebut. Maka dalam hal ini, dia memang tak bersalah sebaliknya saya memuji keadaan tersebut sebab dia telah berjaya menyerap 'perasaan/makna/suasana' yang ditulis oleh orang lain. Apa yang saya rasa tak berapa sedap hanyalah perbuatan 'copy paste' sahaja.

Bercerita tentang kata-kata tersebut, saya kira saya masih boleh bersyukur sebab hakikatnya saya tak adalah betul-betul kehilangan. Suara hati tu masih ada. Adanya suara membuktikan bahawa saya masih lagi memiliki hati saya. Suara yang dah lama menemani saya dalam perjalanan hidup saya sejak daripada saya masih kecil hingga sekarang.

Anak

Tahniah kepada Ramdan dan isteri, Aida yang telah selamat menimang cahaya mata pada hari Khamis yang lepas. Dengar cerita dari Ramdan kelmarin tentang apa yang berlaku dalam bilik bersalin, keadaan yang sangat cemasnya, kegembiraannya dan semuanya memang menggugah perasaan la. Sekejap. (haha ayat nak ego je)

Dai'e (Pendakwah)

Saya asal-asalnya memang berniat hendak mengatakan dan berjuang habis-habisan untuk cakap bahawa saya bukanlah daie. Selalunya bila bercakap pasal siapa daie, saya lebih cenderung cakap 'korang' kat kawan-kawan saya tu dari kata 'kita'. (macam apa je perangai) Mungkin sebab fobia atau ada pengalaman lepas di mana sayalah orang yang dikaitkan dengan imej agama, dan itu menimbulkan konflik dalaman yang begitu dahsyat. Tapi saya tak nafikan juga bahawa zaman itu jugalah saya merasakan zaman paling bermakna dalam hidup.

Sekarang, saya dah tak nak terlibat dalam nak bincang siapa daie dan siapa itu ini. Saya hanya nak fokus untuk jadi seorang muslim yang betul-betul muslim. Untuk terlibat dalam persoalan, daie harus begini begitu, kalau buat ini itu akan timbulkan fitnah, saya berlepas diri. Biarkanlah orang lain yang menghukum atau menganalisa. Saya dah mula menerima hakikat dunia ini memang begitu pun. Bercampur baur. Contohnya ada negara islam tak mengamalkan syariat islam, ada filem/drama islami tapi dedah aurat ke, guna hadis palsu ke, ada ustaz yang memang kaki perempuan ke, siap ada imam yang gay (di luar negara). Astaghfirullah. 

Ini semua adalah fitnah yang melanda kita sekarang. Apa yang kita boleh buat adalah memantapkan ilmu kita agar dengan itu kita boleh mengenal bahagian mana yang elok, bahagian mana yang salah. Saya rasa saya tak akan menggelarkan diri saya sebagai daie, seperti mana saya tak ingin menggelarkan diri saya salafi, ikhwani, sufi, mukmin (sebab iman itu nilaian Allah), ghuraba (orang-orang asing yg dimaksudkan hadis nabi) dan sebagainya. Tapi dalam masa yang sama kita harus rujuk Al-Quran dan sunnah, tengok ciri-ciri yang harus kita contohi dan ciri-ciri yang harus kita jauhi. Kita harus terus berusaha untuk maju. Tentang apa orang kata, samada saya ini daie ataupun tidak, terpulanglah kepada mereka untuk menilai. 

Perincian (details) adalah amat penting. Beritahu apa sifat-sifat syiah dan bukan cop orang sebagai syiah (kecuali setelah nyata dia memang memiliki semua ciri syiah, itu lain cerita). Beritahu apa sifat-sifat khawarij misalnya, apa itu khawarij dan bukan cop orang sebagai khawarij sehingga orang awam yg tak pernah dengar perkataan tu jadi terpinga-pinga.

Senior

Semalam rasanya saya terjumpa blog seorang senior yang sudah grad, tapi rupa-rupanya masih belum bekerja sebab ambil masa hampir setahun untuk menghafal Al-Quran di maahad tahfiz. Saya teruja membacanya. Apakah mungkin saya pun akan mengikuti jejak langkah beliau? Perancangan dan perjalanan hidup saya pasti akan berubah kalau saya buat macam tu sebab biasalah lepas grad mestilah nak kerja untuk cari makan. hmmm. Tak dinafikan, saya memang ada hasrat yang macam itu, menghafal Al-Quran. kalau dapat hafal dan faham maknanya, letaklah saya di mana-mana sekalipun, dalam penjara ke, insyaallah akan survive jugak. Sebab ada teman.


Ada lagi yang saya nak tulis, bersambung dalam Hidup itu singkat #3.

3 comments:

isaura_88 said...

sy pon xtau nape bile sy bosan sy akn melawat ke blog ni...mungkin sedikit sebanyak membuat sy terfikir utk menjadi seorang yg lebih baik..huhu~~

norashikin rahmat said...

ops. terasa part kopi tanpa label. pernah buat.

Maher said...

isaura_88 : lawat blog ni time bosan pun still akan bosan jugak...blog ni bosan...haha

norashikin : tu ok lg, at least boleh ditegur ke aper...ada member sy kena tegur lps tu melenting...siap sndiri mnyamar jd anonymous kat blog sndiri utk komen sbg back up entri sndiri yg merupakan satu bentuk plagiarism...zzz