javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, April 24, 2012

Projek Menarik

Telepati

Ini adalah suatu teori yang saya pernah dengar. Dikatakan setiap manusia, apabila memikirkan sesuatu akan menghasilkan satu gelombang khas. Sesetengahnya mampu berhubung dengan menggunakan gelombang ini.
One theory leads to another. Dikatakan lagi, bahawa apabila kita memikirkan tentang orang, berkemungkinan besar orang itu turut memikirkan pasal kita. Contoh : kita tengah berfikir-fikir tentang dah lama tak call family di rumah, rupa-rupanya pada masa yang sama family kita di rumah turut menanti-nanti panggilan kita.

Walaupun demikian, kalaulah teori ini benar, maka saya mungkin akan memilih untuk memakai penutup kepala Magneto dalam X-Men ataupun mungkin pemakai helmet sepenuh masa bagi menghalang fikiran-fikiran luar menerobos masuk dalam kepala saya. Sebab apa yang beri kesan pada fikiran kita, akan beri kesan juga kepada tubuh badan kita.

Exam

Duh. Saya baru nak buat artikel hari tu bagaimana saya dah nampak teknik ataupun jadual belajar saya yang mampu menyediakan saya ke arah exam. Tapi cuti hari sabtu dan ahad telah merosakkan saya. Tak ada disiplin diri yang kuat. Hakptuih!

Ipad

Saya sebelum ni, kalau ikutkan nak tulis juga di blog ni minta kawan-kawan doakan saya agar saya dapat memiliki ipad2/ipad3. Namun semalam saya cuba-cuba kawan saya punya ipad dan terbukti saya tak memerlukan ipad. Saya hanya perlukan sebuah smartphone dan sebuah desktop. Saya tahu sebenarnya even saya sebut sebuah smartphone dan sebuah desktop SAHAJa pun masih nampak macam sesuatu yang berlebihan. Tapi percayalah memang benda-benda ni penting untuk sampaikan saya kepada matlamat yang hendak dituju. Kesimpulannya, disebabkan handphone saya sekarang ni dah tak dapat 'cope' dengan stail penggunaan saya yang sangat 'heavy', mungkin saya perlu menukarkannya. Galaxy S, walaupun awak dah banyak berjasa, tapi awak sudah 'lems' sekarang. No hard feelings. Saya akan biar awak berjasa kepada orang lain pula.

Hujan

Pagi ni sebelum keluar pergi kelas, nampak langit mendung.

"Aku nak bawak payung lah. Harap-harap hujan hari ni".

Ada seorang kawan tergelak.

Last-last, tak bawak pun. Satu, sebab tak muat nak masukkan dalam beg (payung kecil). Dua, biarlah basah kuyup pun. Sekali sekala mandi hujan apa salahnya kan. Haruslah. Membiarkan diri dibasahi hujan, adalah bukti kecintaan terhadap hujan. Manifestasi cinta. ^^

Di sini saya selitkan hadis yang saya tak pernah dengar juga sebelum ini. Serius tak sengaja saya ternampak perbualan antara dua orang pelajar Volgograd tersebut.

“Dari Anas bin Malik radhiyallahu 'anhu berkata:”Kami bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tertimpa hujan, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam membuka pakaian beliau sampai (tubuh beliau) terkena sebagian air hujan.”Maka kami berkata:”Ya Rasulullah, kenapa anda melakukan hal itu?” Beliau menjawab:”Karena sesungguhnya dia (hujan) adalah baru dari Rabbnya Subhanahu wa Ta'ala .” (HR. Imam Muslim)

komen tambahan dari orang yg 'share' tersebut : maksud 'baru'- hujan diciptakan oleh Allah ketika ia turun, maka hujan ialah rahmat daripada Allah disebabkan dekatnya waktu penciptaannya dan waktu ia diturunkan. saja nak share. ;D

Tulisan


Adakah orang akan bertanya akan aku ketika aku
tak pernah menulis satu kata?
Adakah orang akan mencari namaku ketika aku
tak pernah meninggalkan kesan?
tulisanku adalah diriku, diriku mustahil adalah tulisanku
jari-jariku bekerja dengan otakku
tapi tidak dengan diriku
diriku adalah kumpulan prilaku potensi dosa
diriku adalah susunan tulang daging darah
yang mungkin telah menyerap barang haram
diriku bukan milikku, lingkunganku telah mengklaimnya
Adakah orang pernah menerima aku berbeda dengan tulisanku?
Berjayalah kalimat-kalimat yang kutulis
sebab mereka mendapat teman dan musuh yang menghormati
ingin aku memasukkan diriku ke dalam tulisanku
harap aku bisa mendapat sapaan hormat yang sama
Tulisanku adalah produksi otakku yang bersahaja
tak dapat bercengkrama dengan prilakuku yang
diproduksi oleh niatku yang subjektif
tulisanku memberi tahu tentang aku ke dunia
sementara aku tak pernah berbuat yang sama
kepada tulisanku.
-Aku dan Tulisanku, Kumpulan Puisi Sastera Indonesia.

http://syafiqahrahmat.blogspot.com/2012/03/diriku-adalah-kumpulan-prilaku-potensi.html


Menarik

Ianya menarik bila kita berbual dengan kawan kita dan masing-masing seperti tahu apa yang ada dalam fikiran yang seorang lagi. Namun itu juga satu perkara yang mencuakkan sebab fikiran kita - yang mengandungi baik dan jahat seperti didedahkan buat tatapan umum. Terfikir-fikir juga, adakah fikiran saya begitu obvious? Di mana kemisterian saya sekarang ni?

Menarik juga bila sepertinya apa yang kita sedang alami, diberikan jawapan oleh orang lain. Mungkin melalui apa yang orang lain tulis, apa yang orang lain share di facebook, twitter, tumblr dan sebagainya. Orang lain itu boleh jadi kawan kita, boleh jadi juga seorang yang memang a complete stranger to us. Tapi, jawapan yang mereka berikan memang seolah-olah khusus untuk kita. Pelik dan menarik.

Saya akan kagum dengan apa yang saya peroleh daripada orang lain, tapi dalam masa yang sama juga saya tahu segala apa yang mereka lakukan itu tak ada kaitan pun dengan saya. Mereka ada kehidupan mereka sendiri. Saya tak ada sebarang kaitan atau tempat dalam hidup orang lain juga, sebab sebagaimana mereka, saya juga miliki kehidupan saya sendiri.

Pengajaran yang secara tidak sengaja saya peroleh dari kehidupan orang lain, apa yang mereka ucapkan atau kongsikan, adalah semata-mata kurniaan Tuhan buat saya. Syukur Alhamdulillah.

Menarik, sebab sesuatu benda yang kita buat secara senyap-senyap atau atau tanpa kita sengajakan, memberi cahaya yang menyuluh terang jalan orang lain. Saya harap saya pun adalah termasuk dalam orang-orang yang seperti itu.

Kata-kata yang buat saya terkesan dalam minggu ini (dipetik dari pelbagai sumber) :


"menyembunyikan kesulitan sehingga org lain menyangka bahawa dia tidak pernah ditimpa masalah"


O Allāh, make me better than what they think of me, and forgive me for what they do not know about me, and do not take me to account for what they say about me.
[This supplication was not taught to us by the Prophet (sal Allahu alayhi wa sallam), but it is one that his best friend, Abu Bakr (radi Allahu anhu) would make after being praised (some narrations state that it was a duaa of Ali radi Allahu anhu).]


Puisi Tulisan di atas pun adalah sesuatu yang bersifat jawapan kepada saya.

Guru

Belajar mestilah berguru. Memang buat masa sekarang, saya tak punya seseorang yang betul-betul boleh dikatakan guru. Saya hanya ada google reader (blog), youtube, facebook, tumblr dan mungkin beberapa laman web yang saya percaya.

Kita, adalah sedikit sebanyak apa yang kita baca, dengar dan lihat. Mungkin makan sekali. Kawan-kawan yang selalu kita lepak atau berbual bersama. Maka semua benda di atas, kita harus tapis dan tengok balik betul-betul. Kecenderungan kita harus sentiasa ke arah yang lebih baik. Kebaikan.

Saya kalau boleh memang sedang kurangkan masa bersama kawan-kawan yang 'huha huha' sebab tak dinafikan prinsip-prinsip yang saya pegang atau percaya telah jadi kabur akibat banyak menghabiskan masa bersama mereka. Bunyinya macam saya adalah malaikat kan? Yang suci dan baik? Video di bawah adalah apa yang saya percaya.



Saya kurang membaca buku-buku ilmiah sekarang. Tapi saya rasa, blog, facebook, tumblr, youtube....itu semua adalah buku saya sekarang.

Saya harap metodologi saya memahami agama ini betul. Semoga kita semua ditunjukkan jalan yang lurus.


Reader

Bercerita tentang google reader, saya rasa bloggers memang dah ramai tahu pasal benda ini. Atau pembaca blog tegar. Google reader ni macam tempat khas untuk kita baca semua blog atau website yang kita subscribe. Konsepnya samalah untuk tumblr (dashboard kita), facebook (newsfeed kita, group2 tertentu), youtube (home, setelah kita subscribe channel2 tertentu).

Nasihat buat blogger, fikir sebelum kita publish apa-apa pun. Seriously! Sebab once kita dah publish, walaupun lepas tu kita nak delete balik entri tersebut atau delete blog kita sekalipun, benda itu tetaplah ada dalam google reader tersebut. Itulah sebabnya saya masih boleh baca sesetengah link yang orang lain tak boleh tekan, dan sesetengah blog yang sekarang ini sudah dipadam, saya masih boleh baca.

Ianya samalah macam ,"Terlajak kata buruk padahnya. Kata-kata tak boleh diundur macam perahu".

Saya memang kadang-kadang nampak juga ada sesetengah orang, mungkin selepas beberapa ketika berfikir, membuat keputusan untuk menarik balik entri yang ditulis. Mungkin sebab terlalu berbaur emosi, mungkin sebab tersebut keaiban sendiri mungkin?

Tapi setakat ini, saya tak nampak apa-apa kesilapan major sangat pada entri kawan-kawan yang tak jadi nak publish tu. Lain halnya dengan seorang asing (total stranger - tak tahu tinggal mana, belajar kat mana kerja apa, semua tak tahu) yang saya subscribe ini.

Saya subscribe atas rasa kagum. Walaubagaimanapun kagum itu bertukar sedih apabila mengetahui kisah silam penulis blog tersebut.

Kisah silam yang kelam itu pun mungkin hakikatnya melanda sebahagian daripada kita juga. Oleh sebab itu mungkin saya akan memulakan projek baru di blog ini. Nama projek itu ialah projek BM.


Projek BM

Projek BM ialah singkatan bagi projek Baitul Muslim ( Keluarga Muslim ). ZAAASSS.
Lawak tak lawak, saya tetap rasa perlu teruskan projek ini di blog. Saya memang pernah utarakan hasrat ingin menulis berkaitan hal ini dalam entri saya bertajuk Arranged , tapi saya selalu tergendala.

Projek BM adalah satu projek di mana saya akan kongsikan maklumat-maklumat berkaitan proses baitul muslim dan juga segala yang terkait dengan perhubungan lelaki perempuan menurut kacamata islam.

Antara tujuan saya ingin berbuat begini adalah :

1. Atas rasa kasihan melihatkan sesetengah antara kita yang tak sudah-sudah kecewa, dan mungkin sampai melanggar batas-batas yang sepatutnya. Cycle of suffering, same story every time, but only with different 'new' people.
2. Saya rasa terpanggil untuk kongsikan apa yang saya tahu dan apa yang saya pernah kaji.
3. Sebab peribadi #1 : Saya rasa dengan menulis sesuatu yang saya faham dan percaya dalam blog ini, saya tidak akan lagi terjerumus dalam sesuatu yang akan saya sesali di kemudian hari. Dan insyaallah, saya adalah orang yang tidak akan mengkhianati apa yang saya tulis.
4. Sebab peribadi #2 : Untuk orang lain tahu apa yang saya faham tentang hal ini, dan tak akan menyalahkan saya atas apa-apa yang akan terjadi.
5. Sebab peribadi #3 : Sebagai amaran untuk semua mungkin, bahawa saya adalah orang yang tak ingin menghiraukan lagi perasaan orang lain. Saya tak perlu tahu apa yang orang lain rasa. Fokus saya hanyalah pada apa yang betul.

Untuk memaparkan kepada umum akan fikiran saya. Mendekatkan apa yang serasi dengan saya, dan menjauhkan apa yang bertentangan dengan saya.

Semoga Allah letakkan hati kita dalam teduhan yang menenangkan.


No comments: