javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, January 24, 2010

Alasan

+ Awak, sebab apa awak suka saya?
- Saya suka awak sebab awak ni....doktor?
+ Kalau saya berhenti kerja?
- Saya tak kisah pun. Awak comel, itu sebab saya suka awak.
+ Kalau saya dah tua, dah tak comel?
- Sebenarnya, saya sendiri tak pasti kenapa saya suka awak. Saya tak tahu. Ada tarikan yang susah nak difahami. Tapi apa yang pasti, saya akan sentiasa memberikan pelbagai alasan untuk terus menyukai awak - untuk bersama dengan awak.


Kadang-kadang pencinta tak punya sebab untuk mencinta. Dan pencinta akan memberikan pelbagai alasan, biar tak satu pun menggambarkan perasaan sebenar yang dialami oleh pencinta.



Pencinta ditakdirkan untuk mencinta, dan kekasih bebas membuat keputusan.
Celaka atau tidak, pencinta perlu dengan tabah menerima segala.

Pencinta adalah pencinta untuk selamanya.
Maka pencinta harus terus berjalan, dengan setia dan jujur menunggu di hadapan gerbang pintu itu.

Tuesday, January 12, 2010

Wardina Safiyyah

Saya ingin membuat satu tema baru dalam penulisan blog ini, yang akan saya tag sebagai "Orang-orang yang saya kagumi". Heheh.

1. Saya pertama sekali kenal dengan Wardina Safiyyah adalah melalui sitkom di NTV7 kalau tak silap berjudul 'Spanar Jaya'. Sitkom tersebut memang menarik, saya rasa ramai yang suka. Dan setakat itu sahajalah saya kenal Wardina. Tak pernah terserempak atau terjumpa di mana-mana pun.

2. Maka tibalah masa untuk saya petik dari Wikipedia:

Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot (born 5 June 1979) in Kuala Lumpur of an Australian father and Achenese mother is a TV Presenter & Host, Actress, Model and Businesswomen. She is 5’6 tall and is married and a mother of 2 girls and 1 baby boy.



Wardina is an accomplished Actress, model and Host. Wardina ranks among one of the Most Popular Celebrities/Faces in Malaysia, recognized not only by the Malays but also by the Chinese and by the Indians at large. Early exposure to the modeling industry at only 6 years, together with experience, professionalism, discipline and a winsome personality, her face and talent was then sought by many. It took her to Hong Kong, Australia, Indonesia, Singapore and else where. At the peak of her popularity Wardina shocked many when she decided to adorn a headscarf. Instead of slowing down, offers came pouring in even more than before.

3. Dalam bahagian kekuatan Wardina pula, disebutkan:

a) Wardina speaks eloquently in English and Malay and is a graduate from the Centre for Advance Design (CENFAD) Kuala Lumpur majoring in Interior Architecture.
b) Wardina represents the image of a successful modern Malaysian woman and is seen by many as an icon and a role model
c) Wardina portrays a figure of a loving mother, and involves herself/speaks out in many charitable organizations concerning children and family
d) Wardina is the first woman ever to appear on a TV commercial adorning a Hijab/Veil and is well remembered for that
e) Ever since she started wearing the Veil, she has helped change the image of a Muslim woman who wear the headscarf – Wardina believes that it’s what you have to offer that means a whole lot more - you can still be successful, stylish and modern.
f) Tudung “Wardina” became a phenomenon and many other artist followed her footsteps • Sunsilk advertisement received critical acclaim with a huge increase in sales as a result of the commercial represented by Wardina

4. Wardina adalah contoh ikutan atau role model yang baik untuk diikuti terutama oleh golongan pemudi kelahiran Malaysia. Saya rasa Wardina adalah contoh wanita moden sebenar yang berpegang kepada nilai ketimuran.



5. Wardina adalah 'arus yang mengubah suasana' (Dr. Zainal Abidin) yang menimbulkan suatu fenomena gempak, intelektual dan berteraskan nilai-nilai murni di Malaysia.

6. Selain daripada itu, saya rasakan yang saya sangat serasi dengan Wardina Safiyya. Buktinya? Saya dan Wardina sama-sama memiliki blog yang berlatarbelakangkan warna hitam. Jadi KAMI MEMANG SERASI. Haha.

7. Sebagai suatu penjelasan kepada pernyataan di atas, pemilihan reka bentuk blog juga memaparkan peribadi anda atau pun pemikiran anda. (Mungkin.) Blog Wardina Safiyyah boleh dijumpai di alamat berikut :

Realms of Constant Change

8. Wardina juga banyak membaca. Kawan-kawan, 'readers are leaders'. Jadi rajin-rajinlah membaca. Kan Tuhan pun suruh kita baca? Kata-Nya, "Iqra'".

9. Suami Wardina bernama Ikhwan. Jodoh mereka yang ditakdirkan Tuhan adalah seperti yang berlaku dalam filem-filem. Mereka berkenalan melalui emel. Sungguh ajaib.

Kata Ikhwan pula, dia langsung bukan peminat dan tidak pernah meminati Wardina Saffiyyah yang ketika itu berada di puncak populariti.

"Masa itu saya baru balik dari UK dan ada perasaan untuk mencari teman hidup. Saya nampak gambar Wardina dalam majalah dan tertarik dengan imej dia. Dia bertudung dengan sempurna dan saya suka wanita begitu. Saya hantar e-mel dan e-mel saya berbalas pada hari yang sama ia dihantar. Sejak itulah kami mula berhubung," cerita Ikhwan serba sedikit.


"Masa tengah popular dulu, jiwa saya resah dengan bermacam dugaan. Banyak juga 'Datuk' masuk melamar dan ada yang ajak saya kahwin, semuanya saya tolak. Saya cuma berdoa semoga Allah temukan lelaki yang terbaik untuk saya. Tiba-tiba tergerak untuk saya membalas e-mel Ikhwan," tambah ibu kepada tiga cahaya mata itu ceria.

Sumber : Kosmo





10. Jadi kita doakan semoga jodoh mereka kekal hingga ke akhir hayat dan akhirat sekali. Semoga pembentukan baitul muslim di kalangan kita akan berjalan lancar. Semoga institusi kekeluargaan di seluruh dunia makin kukuh dan semakin dihormati, agar takkan ada lagi anak-anak yang dibunuh (samada sebelum lahir atau selepas lahir), agar anak-anak yang lahir akan membantu usaha mewujudkan keamanan di dunia ini. Amin.



Kebanyakan gambar diambil dari sini.

p.s : Sedang menonton 'Cinta Madinah'. Drama yang bagus, cuma mungkin disiarkan di RTM sebelum ini, jadi tak berminat nak tengok. 'Cinta Madinah' ada Zul Yahya juga. Zul Yahya - pelakon utama Kaber Hero Kaber Zero dan Papaya.

Saturday, January 9, 2010

Allah untuk direbut dan diperalatkan (Isu Penggunaan Nama Allah)

Allah adalah Tuhan, dan tak ada sesiapa pun boleh merebut Tuhan atau memperalatkan Tuhan.

Dari dulu hingga sekarang, kita manusia selalu membuat kekacauan dan menumpahkan darah di atas dunia milik Tuhan ini. 8 Januari 2010, gereja telah dibakar. Dikatakan tragedi itu ada kaitan dengan kontroversi penggunaan nama Allah.

Di bawah saya cuba mencari sebab mengapa sesetengah pihak menentang penggunaan nama Allah oleh bukan muslim, dan mengapa sesetengah pihak menyokong penggunaan nama Allah. Kajian saya mungkin tidak lengkap.

Sebab-sebab mengapa tidak boleh dipakai :

1. Membawa kemarahan umat islam sebab dikatakan penggunaan nama Allah adalah bertujuan untuk memurtadkan umat islam masuk ke dalam agama Kristian.
2. Membawa kekecohan kepada masyarakat yang berbilang kaum - Tun Dr. Mahathir
3. Mengatakan Allah yang disebut dalam ayat-ayat Al-Quran sebagai merujuk kepada Tauhid Rububiyah sahaja, bukan Tauhid Uluhiyah - blog
4. Nama Allah terlalu agung. Jika kata-kata seperti God is dead digantikan menjadi Allah is dead, buat kita rasa sangat sedih.

Sebab-sebab mengapa boleh atau wajar dipakai :

1. The Herald telah menggunakannnya sejak 150 tahun dahulu. (cari sendiri, saya dah hilang link)
2. Berdasarkan ayat-ayat Al Quran - Dr. Asri

"Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.

Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!”
(Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid)
(Surah al-Ankabut ayat 63)."

3. Sebagai permulaan dialog antara umat islam dan agama-agama lain (Yusuf Qardhawi, Dr Wahbah az-Zuhaili)

Pendapat lain dan perkara-perkara penting

1. Jika nama Allah hendak digunakan, perlu ada garis panduan - Dr. Asri dan dipersetujui oleh Lim Kit Siang

2. Membakar rumah-rumah ibadat adalah bertentangan dengan agama islam. - Dr. Asri

"Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia,

Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40)."

3. Kita masih tak tahu siapa yang membakar gereja tersebut. Mungkin orang yang mengaku dia muslim, mungkin juga orang bukan muslim.

"Kejadian ini mungkin ada kaitan dengan isu nama Allah yang sedang panas sekarang. Jika demikian, maka saya percaya perkara ini mungkin dilakukan oleh salah satu dari golongan berikut;
a)Pihak yang fanatik di kalangan orang Islam yang tidak memahami disiplin Islam berhubung dengan tempat-tempat ibadah agama lain.
b)Pihak yang fanatik di kalangan orang Kristian yang cuba menimbulkan provokasi.
c)Pihak yang cuba mengambil kesempatan politik dari ketegangan agama di negara ini dengan tujuan-tujuan tertentu. "- Dr. Asri

4. Berhenti menuding jari dan melabel. Jangan dengar cakap ahli politik yang bodoh (ada ahli politik yang baik dan bijak, tidak dinafikan). Jangan libatkan bangsa. Jangan keluarkan perkataan seperti "orang Kristian masuk neraka", "orang yang membakar gereja itu adalah radikal islam" dan sebagainya.

"Pendirian saya mudah di dalam isu nama Allah. Kedua-dua belah pihak mempunyai hujah yang munasabah. Saya boleh hidup dengan keputusan yang menyebelahi mana-mana pihak.

Namun menjadi tabiat mentaliti rakyat Malaysia yang tidak menghormati lawannya. Sebaliknya memperlekeh, memperbodoh, membenci dan menolak mentah hujah lawan. Inilah yang berlaku di dalam isu ini. Apabila sebahagian umat Islam dan bukan Islam menolak/menegah penggunaan nama Allah di akhbar Catholic Daily, mereka digambarkan sebagai kolot, ekstremis, didalangi UMNO, bodoh, tidak berpengetahuan(tidak tahu Kristian Arab dan Indonesia juga guna Allah). Apabila sebahagian umat Islam dan Kristian menyokong/membenar penggunaan nama Allah, mereka dilabel sebagai cuba mengelirukan umat Islam, cuba menyebar agama Kristian, menjual agama sendiri, cuba meraih undi. "- Azzad Hamzah

"I am calling everyone to be calm. I do hope my humble advice is heard by the people even though I am just a nobody.
It is a sad day for Malaysia and thank God no one was hurt or killed.

To the politicians, please stop politicising by blaming each other. For the sake of the people, put aside your craze for popularity and power and do the right thing.

To the Herald, I hope you can see now the effect of disregarding the sensitivity of millions of Muslims in Malaysia. You must remember that the Muslims in the peninsula and Sabah and Sarawak understand differently regarding the concept of “Allah”, and do you ask yourself, is there really a need to use the term when people in the peninsula are not READY?

To all Muslim brothers and sisters, always refer to the holy Quran and Hadith, and you will know you should always stay calm.

To all non-Muslim brothers and sisters, there is a need for us to understand each other and build bridges, not quarrel and bicker over sensitive issues. It is evidently clear that the gap is still very, very huge and it will take time for us to actually realise perfect mutual understanding.

Let this be a lesson for all of us. Everyone is at fault. I am not here to say “I told you so” but when politics, insensitivity, anger and chauvinism are put aside, we will always do the right thing.

We SHOULD always do the right thing.


Wassalaamu'alaikum." - Jeg Hui

Pendapat saya

1. Saya lebih cenderung bersetuju dengan penggunaan nama Allah. Mungkin dalam agama kristian itu merujuk kepada Tuhan Bapa, atau Jesus itu sendiri. Tapi itu yang buat mereka adalah Kristian dan bukannya muslim. Ini juga apa yang disebut dalam Al-Quran,

Dan orang-orang Yahudi berkata: Uzair ialah anak Allah dan orang-orang Nasrani berkata: Al-Masih ialah anak Allah. Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; Allah melaknat mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?
(At-Taubah : 30)

Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya
Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam". Padahal Al-Masih sendiri berkata:" Wahai
Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa
yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya
Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan
tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim."

Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya
Allah ialah salah satu dari tiga tuhan". Padahal tiada Tuhan (yang berhak
disembah) melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari
apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara
mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Maidah : 72-73)

2. Tapi tentang soal mereka masuk neraka atau tidak, itu bukan urusan kita, itu urusan Tuhan. Tak ada sesiapa pun yang tahu bagaimana pertimbangan atau perkiraan Tuhan. (Anda tahu ke? Cuba cakap saya masuk neraka ke syurga?)

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan
nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau
serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua
yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang
lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.
(An-Nahl : 125)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang
Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu
beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh,
maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada
kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan
mereka pula tidak akan berdukacita.
(al-Baqarah : 62)

Nasrani merujuk kepada orang Kristian. Saabien merujuk kepada agama-agama lain.

...Dan demi sesungguhnya engkau akan dapati
orang-orang yang dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman
ialah orang-orang yang berkata: "Bahawa kami ini ialah orang-orang Nasrani"
yang demikian itu, disebabkan ada di antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli
ibadat, dan kerana mereka pula tidak berlaku sombong.
(Al-Maidah : 82)


3. Saya anggap orang-orang yahudi dan orang-orang Kristian adalah ahli kitab (People of the Book). Walaupun mungkin terdapat perselisihan pendapat atau khilaf dalam hal ini.

Say, 'People of the Book! come to a proposition which is the same for us and you - that we should worship none but Allah and not associate any partners with Him and not take one another as lords besides Allah.' If they turn away, say, 'Bear witness that we are Muslims.'
(Surah Al 'Imran; 3:64)

Today all good things have been made halal for you. And the food of those given the Book is also halal for you and your food is halal for them. So are chaste women from among the muminun and chaste women of those given the Book before you, once you have given them their dowries in marriage, not in fornication or taking them as lovers. But as for anyone who rejects iman, his actions will come to nothing and in the akhira he will be among the losers.
(Surat al-Ma'ida: 5:5)

Among the people of the Book there are some who have iman in Allah and in what has been sent down to you and what was sent down to them, and who are humble before Allah. They do not sell Allah's Signs for a paltry price. Such people will have their reward with their Lord. And Allah is swift at reckoning.
(Surah Al 'Imran; 3:199)

Only argue with the People of the Book in the kindest way - except in the case of those of them who do wrong - saying, 'We have iman in what has been sent down to us and what was sent down to you. Our God and your God are one and we submit to Him.'
(Surat al-'Ankabut; 29:46)

...There is a community among the People of the Book who are upright. They recite Allah's Signs throughout the night, and they prostrate. They have iman in Allah and the Last Day, and enjoin the right and forbid the wrong, and compete in doing good. They are among the salihun. You will not be denied the reward for any good thing you do. Allah knows those who have taqwa.
(Surah Al 'Imran: 3:113-115)


4. Itulah sebabnya saya pernah menganjurkan, " Let us be the inclusivists, rather than the exclusivists" Saya lebih suka jika kata saya mengikut traditional inclusivism.

5. Mengikut logik, jika ditanya "Siapa Allah?"

Ada dua jawapan - a) Allah adalah Tuhan orang-orang islam.
b) Allah adalah Tuhan semua orang - yahudi, Kristian...Tuhan yang menciptakan langit dan bumi..

Saya lebih suka jawapan yang kedua.

6. Kemanusiaan adalah penting. Saya percaya wujudnya perbezaan bangsa, agama.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki
dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku
puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan
yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang
lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya
(akan keadaan dan amalan kamu).
(Al-Hujurat:13)


7. Saya bencikan orang yang fanatik perkauman membuta tuli sehingga membawa ketidakadilan kepada bangsa lain. Tapi saya juga sayangkan bangsa saya sendiri sebab saya memang dilahirkan di Malaysia, bercakap bahasa melayu dan selesa serta cenderung berada di kalangan orang melayu, sebab kami punyai banyak persamaan. Mak saya orang Terengganu dan ayah saya orang Negeri Sembilan. Saya sedih sebab tak tahu bercakap bahasa dialek Terengganu dan bahasa minang atau nogori.

Orang boleh kata saya racist atau ultra Malay atau chauvinist tapi inilah saya.

8. Saya tidak senang dengan orang yang saya anggap bangsa saya sendiri mengeluarkan kata-kata kesat dan tidak sopan kepada sesiapapun secara umumnya, atau kepada bangsa sendiri secara khususnya seolah-olah hendak menunjukkan diri mereka sebagai hero manusia yang sudah mencapai tahap intelektual yang tinggi. Saya pinjam kata-kata Uthman el-Muhammady - mereka mengamalkan intellectual barbarism.

Kalau ada yang salah dalam perbuatan kami, sila tunjukkan. Kami tak inginkan cercaan dan hinaan. Adakah anda mempunyai Xenophilia yang ekstrim? Sebab saya takut kata-kata andalah yang menyebabkan wujudnya 'inferiority complex' di kalangan kami.

9. Saya sudah penat dengan permainan semua orang yang merugikan ini.

10. Mari kita bina kembali apa yang telah kita hilang. Kemanusiaan. Compassion. Pengabdian kepada Tuhan.

p.s: Saya sepatutnya nak tulis post berkaitan dengan Wardina Safiyya, tapi isu ini terlalu mengganggu fikiran saya. Selama hampir 3 hari saya memerah otak saya - saya sangat penat. Saya rasa kita semua penat.

p.p.s (12 Jan 10) : Setelah membaca blog saifulislam dan blog inijalanku, saya menggesa agar kita semua bersatu. Saya dengan ini mengemukakan bahawa saya tidak layak pun untuk membincangkan isu ini, cuma saya mengatakan pendapat saya yang cenderung menggunakan nama Allah. Tapi saya rasa atas nama perpaduan saya ingin berada di bawah Majlis Fatwa Kebangsaan. Sekian.

Friday, January 8, 2010

Paranoid

Perkataan ini saya jumpa berkali-kali tapi tak pernah tahu makna sebenarnya. Selama ini saya hanya faham makna mengikut konteks (faham-faham sendiri) - saya anggap paranoid adalah orang yang takut, sangat bimbangkan sesuatu dan dalam fikiran saya terbayang seperti seorang budak kecil yang berada dalam ketakutan selepas melihat keluarganya terbunuh di depan mata.

Ternyata intuisi saya hampir tepat.

Kadang-kadang anda akan bertemu dengan seseorang dalam hidup anda, kenalan atau rakan yang kuat mengkritik. Asal keluar satu pernyataan (statement) sahaja, terus nak kritik.
Asal tengok benda pelik sikit, kritik. Orang tengah tergelak dengar jenaka rakan yang lain pun nak kritik masa itu juga. Potong stim. Saya lebih suka buat tak layan orang macam ini. Padahal kalau nak diikutkan benda yang dibincangkan atau dipaparkan bukanlah bertentangan dengan akidah,atau hal besar cuma perbualan biasa hari-hari. Cuma mungkin mereka mengkritik sebab melihat dari pandangan yang berbeza.

Jadi saya cari apa itu sebenar kritikan, dan apa sifat-sifat atau nama khas yang diberi kepada orang yang kuat mengkritik ini.

Criticism - the judgment (using analysis and evaluation) of the merits and faults of the actions or work of another individual. Criticism can mean merely to evaluate without necessarily finding fault; however, usually the word implies the expression of disapproval.

Narcissists - persons who are extremely sensitive to personal criticism and extremely critical of other people. They think that they must be seen as perfect or superior or infallible or else they are worthless. There's no middle ground.

Paranoia is a thought process heavily influenced by anxiety or fear, often to the point of irrationality and delusion. Paranoid thinking typically includes persecutory beliefs concerning a perceived threat towards oneself. In the original Greek, παράνοια (paranoia) simply means madness (para = outside; nous = mind). Historically, this characterization was used to describe any delusional state.

Individuals with paranoid personality disorder are often rigid, critical of others, although they have great difficulty accepting criticism themselves.

Saya bukan apa, cuma kalau nak mengkritik itu kita boleh cari masa atau timing yang sesuai dan dengan penuh berhemah dan bermaruah. Saya harap saya bukan tergolong sebagai narcissist, dan harapnya kita semua jangan ada yang jadi paranoid.

Tuesday, January 5, 2010

Doktor yang berbakti

Hari ini adalah hari terakhir simposium PPIM. Saya tak tahu, mungkin hanya saya sahaja atau orang lain pun rasa begitu - saya rasa agak kosong, atau mungkin sedih dari satu sudut lain. Perasaan yang sama pernah dialami sewaktu tamatnya program-program seperti Kem BTN, Bina Insan, Youth Science Camp, perkhemahan PKBM, daurah-daurah dan jaulah-jaulah serta lain-lain lagi.

Mungkin sebab tertanya-tanya apa lagi selepas ini? Benda baru yang menarik? Yang boleh membantu perkembangan diri samada dari segi spiritual atau pun intelektual?
(memang nampak poyo bila semangat anda berkobar-kobar)

Tapi orang tua-tua sentiasa ingatkan dengan nada memerli:

"Hangat-hangat tahi ayam"

Lagipun, islam itu agama yang syumul, bukan sekadar teori tetapi juga memerlukan praktiknya, praktikal. Saya tak ingat istilah khusus yang merujuk teori dan praktikal sekaligus, Karen Armstrong pernah sebut, saya tak ingat. Sesiapa yang ingat sila beritahu saya.

MERCY, Islamic Relief, Gaza relief

Kembali kepada pengisian prof hari ini. Prof. bercerita tentang pengalaman beliau. Meredah kawasan yang biasa dihujani bom, bercerita tentang triage, peluru tertanam dalam bontot (rakan sejawatan) dan sebagainya. Tayangan video tentang MERCY tersebut memang menarik (jika saya jumpa saya akan upload dan kongsi di sini). Luahan-luahan hati yang jujur daripada doktor-doktor Malaysia pelbagai bangsa disertakan dengan gambar-gambar dan klip-klip video yang menunjukkan kecelakaan-kecelakaan yang berlaku di seluruh dunia buat saya rasa terpukul.

"hidup yang seperti sampah ini apa salahnya pergi berusaha berbakti di medan perang menyelamatkan ramai orang; jika ditakdirkan Tuhan peluru terbenam dalam kepala atau diserang oleh Apache atau segala macam artileri pun tak mengapa"

Oh, saya tak berminat nak 'quote' siapa yang cakap, sebab itu mungkin kata-kata yang datang dari orang yang kena perli - "hangat-hangat tahi ayam". Tapi jika ada pengajarannya, tak ada salahnya kita ambil.

Kami disarankan oleh prof untuk meneruskan usaha menjadi doktor dan seterusnya pakar. Memasuki tentera juga bagi saya satu pilihan yang menarik. Dikatakan anda akan melalui satu ujian - anda hanya dibekalkan sebilah parang dan sekotak mancis untuk anda 'survive' dalam hutan selama seminggu - wah! MERCY pun menarik juga.

Sebelum terbakar sampai jadi arang lebih baik saya menumpukan perhatian kepada peperiksaan Ophtalmology, Hygiene dan Operative Surgery. Alangkah baiknya jika semangat yang berkobar-kobar boleh ditukar terus ke dalam bentuk pengetahuan medik.

Ceh.

Monday, January 4, 2010

Pengembaraan

Setiap pengembaraan itu perlu ditulis, biarpun mungkin tidak akan ada orang yang akan membacanya, tapi bila suatu masa nanti ahli-ahli sejarah ingin mengkaji tentang kita, tulisan-tulisan pastinya mengandungi nilai sejarah yang tinggi.

Baru-baru ini PPIM ada menganjurkan simposium berkaitan dengan perubatan (medicine), bersesuaian dengan pelajar-pelajar Volgograd yang kini belajar perubatan. Ada dua prof. yang datang ke sini, Prof Amal dan Prof Ikram.

Jadi saya telah ditugaskan untuk mencari penempatan untuk prof-prof dibantu oleh saudara Fadley yang menguruskan pengangkutan dan turut serta bermalam di apartmen bersama prof.

Apartmen atau "Kvartira"

Ada tiga pilihan penempatan : hostel, kvartira atau pun hotel.
Setelah melalui beberapa perbincangan, hostel dianggap tidak sesuai untuk prof oleh sebab keadaan yang agak kelam kabut, hotel pula terlalu mahal, maka saya pun mengusahakan agar prof dapat tinggal di kvartira. Hasil pertanyaan saya dengan hotel, kos untuk seorang tinggal satu malam di hotel adalah lebih kurang 3000-3500rubel. 1 orang, 1 malam. Dan mengikut pengalaman Blue, bayarannya kadang-kadang boleh mencecah 10k rubel seorang untuk satu malam.

Jadi kvartira adalah lebih murah dengan harga 2000-2500rubel sehari semalam. Dikatakan tinggal di kvartira lebih memberikan suasana 'Volgograd' kepada pengunjung.
Kebetulan kvartira yang saya pilih itu sangat luas, cantik, besar dan segala - jadi saya ambil duit kelab umno volgograd untuk membiayai kos penempatan prof-prof di sini.

Bertemu dengan prof.

Prof.-prof. yang datang semestinya bukan calang-calang orang. Prof. Amal misalnya sewaktu kami berada di kvartira tersebut membuka cerita tentang sejarah dan beberapa pengalaman beliau. Menyebut beberapa nama tokoh dalam islam yang kebanyakannya dapat diteka oleh saudara Anuar, presiden PPIM, saya sendiri pun tak dapat meneka sesiapa. Prof. Amal mencadangkan sebuah buku The Road To Mecca yang ditulis oleh Muhamad Asad - menulis sejarah dari pengalaman beliau sendiri, tanpa bias atau kecondongan takrifan sejarah oleh sejarawan yang hanya mentafsir berdasarkan tulisan orang lain.
Saya sebtulnya pernah terbaca juga tentang Muhamad Asad, tetapi memandangkan saya jenis yang baca sepintas lalu, saya tidak dapat ingat maklumat tentang beliau. Saya mesti cuba perbaiki kelemahan ini.

Jadi saya berazam untuk menulis travelog saya sendiri dan menceritakan segala pengalaman yang dilalui. Maka saya ingin memetik kata-kata yang saya tak ingat siapa (masalah yang sama) :

"Any fool can even make it into history, but it takes a genius to write history"

Sejujurnya, bukan berniat untuk digelar genius, tapi kalau apa yang kita tulis itu boleh memberi pengajaran kepada orang lain, diri kita sendiri, apa salahnya? Lagipun kadang-kadang keluarga saya pun nak tahu juga perkembangan anak sulungnya di luar negara.

Prof Ikram pula tidak kurang hebatnya. Prof Ikram merupakan seorang pakar bius (anesthetist) dan CEO bagi CUCMS. Prof Ikram dan Prof Amal adalah contoh golongan professional-doktor, yang turut bergiat dalam dakwah dan kerja-kerja kemasyarakatan dan kemanusiaan.

Sekian itu sahaja.

p/s: Nazot kata kak Sab pernah dapat kvartira 700-800 rubel semalam. To be exact, kvartira yang saya jumpa itu 1800rubel semalam.