javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Monday, October 26, 2009

Hati #2


Hati adalah dimensi rahsia yang sangat sulit untuk difahami. Ianya berlapis-lapis dan anda tak akan tahu apa yang akan anda temui dalam hati anda, seiring dengan peredaran masa.

Saya pernah menulis tentang hati sebelum ini. Sila rujuk Hati #1.




Kata Jalaluddin,

Dunia tersembunyi memiliki awan dan hujan,
tetapi dalam jenis yang berbeza.
Langit dan cahaya mataharinya, juga berbeza.
Ini nampak nyata,
hanya untuk orang yang berbudi halus –
mereka yang tidak tertipu oleh kesempurnaan dunia yang semu.

Bagaimanakah keadaan sebenar dalam hati anda? Adakah tengah hujan? Atau terang benderang disinari cahaya matahari? Atau mungkin ianya adalah kegelapan yang membutakan?

Orang pernah kata, bagi kebanyakan orang, hati adalah berbeza dengan diri anda sendiri.
Saat anda gembira, hati anda menangis.
Saat anda sedih, hati anda berasa tenang.

Kata Ali,

Manusia ini sekarang sedang tidur. Bila mati tiba, barulah mereka terjaga.

Persoalan hati adalah sesuatu yang menarik. Sentiasa buat saya teruja. Apa ada dalam hati saya? Apa ada dalam hati anda? Hati siapa lagi kuat? Hati itu kuat?

Inilah sebabnya kenapa saya suka Bleach – Kurosaki Ichigo, Hollow Ichigo dan Zangetsu, pedang kepunyaan Ichigo. Tak lupa juga kepada dunia dalam hati Ichigo. Zangetsu sukakan tumbuh-tumbuhan, tapi malangnya dalam dunia itu hanyalah bangunan yang seakan-akan hendak runtuh.






Tuesday, October 20, 2009

Terbaik

1.Saya kata,

"Manusia tak perlu jadi yang terbaik dalam hidup orang lain.
Manusia hanya perlu jadi yang terbaik dalam hidup masing-masing."


2.Ini adalah ucapan atau kata-kata biasa si kalah agar dia tak lagi berasa sedih dengan kekalahannya sendiri. Agar dia dibenarkan untuk berputus asa.

3.Ianya tak ada bezanya dengan satu petikan kata-kata seperti di bawah:-

Saya petik,

"The way to succeed is to double your failure rate. Failure is the opportunity to begin again more intelligently."

4.Dengan ayat ini semua orang kini memiliki alasan untuk kalah.

5.Walau bagaimanapun, boleh jadi kata-kata tersebut diucapkan oleh orang yang faham, dan kini berada pada tahap kefahaman paling tinggi, iaitu penyerahan.

6.Saya kata lagi,

"Dan bila kita tak mampu jadi seperti apa yang kita benar-benar mahukan,
maka saatnya telah tiba untuk mengakui kelemahan sendiri.
Kerana hanya dengan mengakui kelemahan maka manusia akan ditunjukkan jalan.
Kemudian manusia akan dianugerahkan kekuatan yang dengannya dia bisa menembusi langit."

7. Tapi sehingga kini saya belum dianugerahi kekuatan yang membolehkan saya menembusi langit. Kerana saya adalah si kalah itu.

Monday, October 12, 2009

Berehat

Hati itu sakit, dan dia perlu berehat.
Tak tahu bila akan sembuh.

Jadi saya letak dua petikan kata-kata,

Never have I dealt with anything more difficult than my own soul, which sometimes helps me and sometimes opposes me.
-Imam Al-Ghazali

May God steal from you all that steals you away from Him.
-Rabi’a al-’Adawiyya


p/s : juga sedang menunggu Charter For Compassion Karen Armstrong, nak tengok jadi ke tak. Selamat bercuti...~lalalala~~

Sunday, October 11, 2009

Personality test

I've found this test last week. Very interesting. Very-very interesting.

Click http://haleonline.com/psychtest/

With me posting this thing up is like showing all my weaknesses (and my strength of course), so i feel kind of worried. But never mind la, this test is not necessarily true, so if someone wants to sabotage me then let it be.

You're an INFP
INFP

[The Idealist];(The Healers)

You focus deeply on your values and devote your life to chasing ideals... you often draw people together around a common purpose and work to find a place for each person within the group. You're creative and seek new ideas and possibilities. You quietly push for what's important to you, and rarely give up. You might be somewhat gentle or have a good sense of humor, you could be hard to get to know and overlooked by others...you like to make the world more in line with your vision of perfection.

If you're a teenager, you probably have a bit of a rebellious streak. You might argue with others who hold different values than yourself..you probably have a small close-knit group of friends...you can relax around these pals and be pretty entertaining, since you see the world in a different and special way... that's why your posts on the Storm Palace are so great!

Inner harmony is the most important thing to you. You're sensitive and loyal. You have a strong sense of honor concerning your personal values. You'd rather communicate your feelings in writing...

You do best in a flexible situation where the teacher/collegue takes a personal interest in you...you like to interact with your peers, but not TOO much ...you have both creativity and flexibility, and you like that about yourself....you don't get bogged down by details...your job must be fun and it must be meaningful to you....you don't wanna feel conspicuous so you'll sell yourself short just to avoid the spotlight...

You can be a gentle and subtle leader...being indirect and inclusive of others...you don't confront people head-on, but rather work with 'em to get the job done....you lead with your values in mind and let these guide you...you don't like conflict, so you don't confront situations directly.. you'd rather wait for a situation to work itself out....

Leisure and kickin' back is really important to you. sometimes it is hard to separate work from play, huh? when you find a new recreational pursuit, you do a lot of reading up on it...most of your leisure things are done alone, like reading, listening to music, and even BBSing....when you want to be sociable, you can be very charming and outgoing..

Love is a very deep commitment to you...it's not easily attained...you probably pick out flaws or are disappointed when he or she doesn't match up to your ideal as to what love should be like...first dates are very well set up to make sure everything is taken care of so it can be "just right." you might have a hard time sharing feelings about others...you tell so many feelings inside that you forget to tell your partner that you love 'em or whatever....

If the relationship goes bad, you take it to heart, but probably don't tell many others about it....you have a tendency to overreact, huh? Other things to watch for...don't get so caught up in your dreams that you don't consider others' points-of-view...you might not adjust your vision to the facts of a situation...you may need a "reality check" once in a while... also, don't try to please everyone and be so hesitant to criticize... don't delay projects 'cause you're holding out for perfection...it's not gonna come...don't get overly critical because no one matches your perfect ideals... you could lash out and it could get ugly.

INFP: "I Never Find Perfection"

walla!

also another link where you can go if u find this interesting :
http://www.personalitypage.com/info.html

and actually all thanks to adibah najihah for sharing about this in her blog. Go and visit her if you're interested! - a small, active girl which can motivates others "The Inspirers" =p

Perempuan

Kalau manusia boleh lepaskan segala-galanya, pasti mereka akan jadi seperti malaikat.
Tidak, mereka akan mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada malaikat.

Seorang tua bertanya kepada seorang pemuda, " Ke mana kamu hendak pergi? Rambut kamu kusut, pakaian kamu berdebu. Wajah kamu kelihatan sangat sedih.."

" Biar tahu sekalipun hakikat kepalsuan dunia dan seisinya, namun perempuan begitu menarik di mata hamba.


Ah, perhatikan. Dalam kitab suci itu tidak pernah sekalipun menceritakan tentang kecantikan perempuan, tapi yang diberitahu hanyalah sifat-sifat mereka.

Diceritakan tentang Hawa, pasangan kepada Adam, manusia pertama di dunia.
Diceritakan tentang Zulaikha, yang mendalam cintanya terhadap Yusuf.
Diceritakan tentang Balqis, ratu bijaksana yang menerima ajakan Sulaiman kepada kebenaran.
Diceritakan tentang Asiah, isteri Firaun yang beriman sekalipun hidup dalam kemewahan.
Diceritakan tentang Safura, puteri Syuaib yang sopan santun lagi beruntung menjadi isteri Musa.
Diceritakan tentang Maryam, yang sentiasa menjaga kesuciannya, ibu Isa yang dilahirkan tanpa ada ayah.

Tentang isteri Lut dan Nuh yang derhaka.
Tentang isteri Abu Lahab penyebar fitnah.

Tapi masih kecantikan yang jadi ukuran?

Pandang hati itu, bukan luarannya.

Sehingga kata-kata ini menjadi sebati dengan hati sendiri,
maka hamba akan terus melangkah tak ada arah tujuan, terumbang ambing...," jawab si pemuda itu. Tempat yang ditujunya tak diketahui, tapi mungkin apa yang dia cari sebenarnya berada di tempat langkahnya terhenti. Yang penting sekarang adalah untuk terus melangkah.

Friday, October 9, 2009

Seorang veterinar tua



Suatu hari saya pergi ke sebuah pasaraya - Super Man namanya.
Kebiasaannya saya akan pergi terus ke bahagian utama, tempat barang-barang runcit atau barang-barang dapur dijual, tapi untuk kali ini saya membelok sedikit ke kanan. Mula-mula sebab tertarik dengan kedai handset, nak tengok juga ada iphone 3G 16GB atau iphone 3G [S] 16GB, tapi malangnya tak ada. Kalau ada pun macamlah saya nak beli. Saya memang tak ada duit.

Saya berjalan terus. Saya membelek-belek sebuah tupperware yang terletak di luar sebuah kedai plastik. 75rubel (RM1 ~ 8.6rubel), harga yang agak, urm, saya tak tau mahal atau tidak. Tupperware petak segi empat tepat.

Fikir saya, "Bagus jugak kalau ada tupperware macam ni. Boleh guna untuk bawak bekal pergi kelas. Boleh jimat, tak payah nak beli makanan luar lagi nanti".

Macam itulah biasanya, bercita-cita tinggi dan jarang sekali sesuatu itu menjadi kenyataan. Mungkin sebab saya terlalu berfikir. Tapi kamu tahu tidak, sesuatu kejayaan itu bermula dengan impian!

Saya menoleh ke arah sebuah kedai souvenir, kedai perhiasan. Beberapa langkah lagi untuk masuk ke dalam kedai tersebut, saya ditegur dari arah,...err...tepi. Haah, tepi.

"Kamu orang india eh?" tanya seorang makcik dalam bahasa Rusia.

"Eh, taklah. Saya orang Malaysia".

"Bagus tak tempat kamu tu? Kalau saya berpeluang saya ingat nak pergi berhijrah ke sana.

Kamu belajar apa kat sini? Medik eh? Saya dulu seorang veterinar. Kamu tahu tak, negara Rusia adalah sebuah negara yang tak berguna."

"Erk". Kenapa? Rasanya macam semua ok. (Maksud saya ok bagi rakyat sini, boleh hidup. Contohnya macam tuan rumah saya yang dengan gembiranya pernah cerita dia pergi bercuti di Turki musim panas yang lepas)

"Walaupun saya veterinar, tapi masa perang dulu saya pun ada tolong ubat orang juga. Saya tak minta balasan yang lumayan pun dengan mengubati orang lain. Tapi sekarang kamu tahu apa saya dapat sekarang? Hanya 2500 rubel sahaja sebagai pencen."

"2500 rubel untuk sebulan?".

"Haah, 2500rubel untuk sebulan. Kamu fikir 2500rubel boleh buat apa?" Mata makcik itu sudah mula berair. Ah makcik ni, makcik ni nak duit ke? Saya tertanya-tanya dalam hati.


Gambar hiasan

"Jadi makcik buat apa sekarang? Kerja apa?"

"Makcik berniaga.." Saya menjeling ke arah dua guni besar yang sedang dia pegang. Apa kandungan guni itu saya pun tak tahu.

Orang yang lalu lalang kadang-kadang menjeling juga ke arah saya dan makcik itu. Kakak yang berada dalam kedai souvenir itu pun turut menjeling ke arah saya (atau saya hanya perasan). Saya tidak pasti sama ada hendak pergi begitu sahaja atau terus menunggu, kerana saya ingin mendengar lebih lanjut cerita makcik itu.

"Masa zaman komunis dulu lagi elok. Mereka bagi rumah kat semua orang. Makan cukup. Tapi sekarang? Saya bukan orang luar, saya rakyat Rusia sendiri. Tapi tengoklah apa yang Rusia buat kat rakyat mereka sendiri!

Kamu ada lagi berapa tahun kat sini?"

"Tiga tahun lagi".

"Kalau macam tu kamu belajarlah sampai tamat". Dan makcik itu pun terus meninggalkan saya.

Saya tercegat sebentar. Makcik itu tak minta duit pun, sebaliknya dia terus pergi. Mungkin kekecewaan dia terhadap Rusia terlalu besar sehingga dia perlu menceritakan kepada orang lain.

Saya tidak jadi untuk melawat kedai souvenir. Saya terus pergi ke bahagian utama - Man, untuk membeli aiskrim.

Saya, tak dapat berbuat apa-apa pun. Mungkin saya pengecut. Mungkin saya adalah orang yang tidak boleh diharap, atau malas. Mungkin.