javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, October 30, 2011

Tukar Masa dan Tukar Paip


Alami tiga mimpi ngeri berkisar 3 perkara; pergaduhan dengan ahli keluarga, pencarian pasangan hidup dan juga tentang dosa dalam masa 2 jam. Huh. Gila.

Semalam janji dengan seorang kawan, "Kalau dah pukul 800pagi kau tak dengar apa-apa berita dari aku, minggu depan je la kita jogging".

"Kau ye-ye je. Harapnya kau bangun la".

Ternyata saya tak dapat capai apa yang diharapkan. Namun saya masih meneruskan plan saya untuk berjogging pada hari ini, iaitu pada pukul 830pagi.

6tahun belajar di sini, tak pernah lagi semangat berjogging. Mungkin sebab rasa tak puas hati dengan kekurangan stamina yang diperlukan untuk bermain dalam liga futsal, maka cuba buat sesuatu dengan harapan stamina saya akan meningkat. Yeah. Kalau tak berjaya tingkatkan stamina ni alamatnya baik saya berhenti je main bola.

Berjogging seorang diri mungkin lebih baik sebab kita mempunyai masa untuk menentukan tahap kemampuan kita sendiri tanpa sebarang tekanan. Our own race. Mungkin saya boleh berjogging untuk 5minit sahaja kali ini, minggu depan boleh tambah lagi 5minit. Betapa ramai antara kita banyak habiskan masa, tenaga dan duit hanya untuk duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan orang lain. Bosan, saya cakap benda yang sama berulang kali.

Pertukaran waktu

Saya selesai berjogging, balik ke rumah dalam pukul 9pagi dan menghadap komputer sampai pukul 10pagi. Kemudian keluar bilik untuk menjenguk rakan-rakan serumah yang lain. Hairan. Jam di dinding masih menunjukkan pukul 9pagi. Bukan dah pukul 10pagi ke?

Saya pun membincangkan perkara ini dengan kawan-kawan serumah.

Agak kecoh pagi itu dengan masing-masing cuba mempertahankan 'kebenaran' jam masing-masing.

"Handset aku dengan komputer aku sentiasa 'update automatically' ikut internet. Waktu aku la yang betul"

"Kecoh ape, aku punya komputer pun update ikut internet"

"Kalau tak percaya jugak, baik kita 'on' tv tengok dia tulis pukul berapa.."
Saya buka tv, dan ternyata waktu handset saya sama seperti yang tertera di kaca tv.

"La tv pun salah waktu jugak...", kawan saya mengelat.

"Hahaha. Tak mampu terima kebenaran".

Cahaya matahari adalah komoditi yang bernilai di negara-negara bermusim, terutamanya menjelang musim sejuk. Kebiasaannya masa akan ditukar dua kali setahun, satu jam akan ditolak pada musim sejuk dan menjelang musim panas, satu jam ditambah semula. Pertukaran masa ini dipanggil 'Daylight savings time' atau DST. DST diaplikasikan agar penduduk-penduduk di negara bermusim ini mendapat pendedahan yang maksimum kepada cahaya matahari.

Antara kelebihan DST (pada musim sejuk) adalah lebih banyak aktiviti dapat dijalankan pada waktu siang hari, mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dan kulit kita dapat menghasilkan lebih banyak vitamin D.
Namun begitu beberapa masalah juga selalu timbul. Tak semua sedar akan pertukaran waktu ini dan menyebabkan perjalanan kerja terganggu, produktiviti terjejas, kelas dan meeting tidak berjalan seperti yang sepatutnya, mengganggu kitar tidur normal yang sudah menjadi rutin harian dan lain-lain lagi.

Itu tak termasuk lagi masalah-masalah yang dihadapi oleh binatang ternakan yang akan keliru dengan jadual makan mereka.

Rupa-rupanya Presiden Rusia, Medvedev telahpun mengumumkan pada tahun lepas bahawa tidak akan ada DST lagi untuk negara Rusia bermula 2011.

Jadi lepas ni tak perlu lagi nak pening-pening kepala nak tukar jam. Perbezaan waktu Rusia dengan waktu Malaysia kekal 4Jam.

Tukar sistem perpaipan

Selain pertukaran waktu, setiap tahun akan ada masa-masa tertentu di mana bekalan air di sesuatu kawasan terputus. Di sini wujudnya satu sistem pemanasan yang berpusat (central heating system). Pemanasan di Rusia menurut pemahaman saya adalah dengan menggunakan steam. Air akan dipanaskan dan stim yang terhasil akan disalurkan melalui paip ke setiap rumah, malah ke setiap bilik.

Untuk dua kali setahun, bekalan air akan dihentikan; satu kali untuk 'on' sistem tersebut dan satu kali untuk 'off' sistem tersebut termasuklah kerja-kerja penyelenggaraan.

Kita mungkin pernah dengar tentang Earth Hour. Pada tarikh tertentu, satu jam pada waktu malam yang ditetapkan, semua orang digalakkan (bukan dipaksa) untuk menutup segala lampu yang ada. Untuk tempoh sejam, satu dunia bergelap.

Bagi saya idea tersebut adalah suatu idea yang menarik. Sedikit sebanyak istilah 'perkampungan global' itu boleh dipakai di sini.Saya percaya satu masa nanti umat manusia akan disatukan, sempadan-sempadan negara akan dipadam dari peta dunia dan nilai-nilai kemanusiaan akan dijunjung tinggi. Dan agama apa lagi yang mengangkat hubungan manusia dengan manusia tanpa mengenepikan hubungan manusia dengan Pencipta kalau bukan agama Islam kan?

Nak dijadikan cerita, tak semua orang bersedia menghadapi putusnya bekalan air. Nak-nak pula kami yang tidak lagi duduk di hostel dan jarang menonton berita. Silap haribulan, semua member satu rumah tak mandi pagi pergi kelas.

Saya ada seorang kawan dan dia membuat pengakuan dia tak suka mandi pagi, dan benda tu sebenarnya kebiasaan sesetengah orang. Berdasarkan penjelasan kawan saya tersebut, ditambah dengan musim sejuk dan juga hari bekalan air dihentikan sementara saya pun beranggapan bahawa seluruh penduduk bandar Volgograd ini tak mandi pagi.

Saya masih belum mendapat pengesahan tentang perkara ini dan mungkin tidak akan dapat pengesahan tersebut sampai bila-bila (siapa berani tanya orang tak dikenali mandi pagi atau tidak?).

Sejujurnya saya tidak dapat menahan diri saya dari memikirkan kemungkinan pakcik atau makcik yang duduk di sebelah saya dalam masyrut, yang berdiri di dalam bas atau mungkin juga gadis yang berwajah ayu itu juga tidak mandi pagi?

Huh, sukar dibayangkan.

Malaysia memiliki iklim khatulistiwa sepanjang tahun dan heater sudah tentunya bukan satu keperluan dalam sesebuah rumah atau bilik. Di sinilah kami pertama kali kenal apa itu heater (alat pemanas) yang dipasang di tepi-tepi dinding bilik.

Saya tidak tahu apakah disebabkan kawan saya itu jakun ataupun memang 'pure opportunist', dia tidak mensia-siakan perkhidmatan pemanasan percuma tersebut. Heater tersebut digunakan secara optimum untuk memanaskan segala benda, dari stokin yang lembab akibat berjalan dalam salji hinggalah kepada sotong-sotong kering yang baru selesai dibasuh.

Manusia dengan daya kreativiti masing-masing membuat saya kagum.

Saturday, October 29, 2011

Tak Nak Tahu

Mungkin salah satu sebab kenapa kita mengelak untuk kenal orang lain adalah sebab nak halang diri kita dari memikirkan masalah orang lain tersebut sebagai masalah kita sendiri, rasa rendah diri bila membandingkan ujian yang kita alami tak lah sehebat ujian yang dihadapi orang lain, dan paling teruk, adalah menyukai orang lain tersebut.

Thursday, October 20, 2011

Meeting Terakhir

Hari : Sabtu
Jam menunjukkan 8 malam.

Berjalan pada waktu malam, sambil mendongak ke langit. Baru sahaja selesai meeting dengan beberapa orang ajk kelab UMNO Volgograd di restoran Riviera. Perjumpaan untuk merangka bagaimana pemilihan ahli-ahli jawatankuasa KUV yang baru akan dibuat. Walaupun terdapat banyak pendapat, akhirnya keputusan disepakati.

Maka saya pun berjalan kaki pulang ke rumah. Saya tak tahu berapa jauh jarak restoran itu dengan rumah saya, yang pastinya tak sampai 1km. Mungkin 500m. Mungkin lebih, mungkin juga kurang.

Ah, tak lama lagi saya akan melepaskan jawatan sebagai presiden. Memang sebelum balik Malaysia sempena cuti musim panas lagi dah bercadang nak mengadakan pilihanraya, tapi pada waktu itu semua pelajar sibuk menghadapi exam dan bersiap sedia untuk pulang.

Saya berjalan-jalan bersama seorang junior sebelum kemudiannya dia membelok untuk masuk simpang pulang ke rumahnya.

"Aku dengar tadi masa meeting budak-budak ni bincang pasal jumpa Datuk la, PM la apa semua tu....hish, kalau aku, aku tak biasa la benda-benda macam tu..", dia menyuarakan kegusarannya kepada saya.

"Hmm..aku pun tak biasa. Kebetulan aku tak perlu buat apa-apa tugas yang memerlukan aku untuk deal dengan orang-orang besar."

"Ye ke? Habis masa kau kat Malaysia, ada program apa semua...kau tak terlibat ke?"

"Macam tadila aku cakap, kebetulan tahun ni misalnya yang kena uruskan program pre-departure ke Rusia, budak-budak dari Nizhny. Aku datang tunjuk muka je. Tapi bagi aku la, tak payah risau....aku rasa kalau kita diberikan tugas tu, kita sendiri akan tergerak untuk belajar dan buat benda tu, sebab benda tu di bawah tanggungjawab kita. Kita mesti akan buat sedaya upaya untuk menjayakan program tu punya. Jadi tak payah risau kalau mampu atau tak untuk waktu sekarang."

Hakikatnya, walaupun saya seorang presiden, tak banyak benda pun yang saya pernah buat atau jadi ketua projek. Masa MIRC games, rakan batch yang jadi ketua projek - Faiz, untuk raya - Nadzrul. Kalau ada pun benda yang saya jadi ketua, benda itu ialah uruskan jubah 6th year, itupun berterabur. Bagaimana saya boleh jadi presiden, banyak faktor yang terlibat. Ceritanya panjang, dan biarlah disimpan untuk hari lain.

Saya pegang jawatan tersebut hampir dua tahun. Hanya tahun kedua barulah Kelab UMNO Volgograd semakin aktif sedikit. Tapi terus terang cakap, kalau nama KUV naik, yang menaikkan nama KUV itu tidak lain dan tidak bukan adalah ajk-ajk KUV itu sendiri. Peranan saya hanyalah perantara idea-idea bernas mereka dan penyusunan tugas.


Calon-calon yang bertanding

Semua calon-calon yang bertanding terdiri dariapada ajk-ajk KUV itu sendiri. Sebenarnya pencalonan juga terbuka kepada orang luar, namun mungkin sebab salah faham ataupun memang reputasi ajk-ajk KUV yang cemerlang maka semua calon kali ini terdiri daripada ajk KUV.

Semua calon-calon memang mempunyai kredibiliti masing-masing, dan saya tidak berpihak atau cenderung kepada sesiapa pun.

Ajim menang tanpa bertanding sebagai calon tunggal untuk presiden. Dia memang mempunyai semangat berpolitik yang tinggi, sewaktu di Malaysia dia pernah beritahu saya dia sudah pun mendaftar sebagai salah seorang ahli Putera UMNO. Dahsyat.

Persaingan paling sengit adalah untuk jawatan Timbalan, Naib 1 dan Naib 2. 5 orang yang akan bertanding adalah Khairul Afham, Sulastini, Hidayah Abdullah, Firdaus Zaid dan Mohd Khalisan.
Mereka semua best.

Sms Khairul Afham ketika saya mula-mula mengajaknya menyertai KUV, "Aku dah jadi ahli MSA, boleh ke? Aku kalau ikutkan lagi prefer Umno daripada MSA". Sulastini pula berjaya uruskan program perjumpaan dengan senior, ada pengalaman anjurkan perjumpaan dengan Tun Mahathir. Dengar cerita emak Hidayah Abdullah orang umno (bak kata Khai), Firdaus Zaid pula pernah memegang jawatan Presiden sewaktu di MRSM dulu dan Mohd Khalisan pula seorang yang jujur; dia pernah beritahu saya yang dia melihat kelab umno ni sebagai satu platform untuk melatih diri dia, sebab dia bercita-cita nak bergiat dalam politik di Malaysia nanti.

Calon lain yang bertanding, Amilin dan Fadhlin untuk jawatan Setiausaha, manakala Nazmeen menang bendahari tanpa bertanding.


p.s ; mungkin bukan meeting terakhir, saje taruk nama begitu untuk menimbulkan kesan dramatik

Saturday, October 15, 2011

Pelaburan terbaik


Baik, hari ini saya ingin mengajar kamu semua tentang pelaburan. Saya akan ajar tentang konsep-konsep pelaburan. Persoalan sama ada adakah saya buat apa yang saya cakap, tentang itu, tak ada siapa yang tahu. Maka tumpukanlah perhatian pada isi yang ingin saya sampaikan.


Definisi pelaburan
Pelaburan adalah anda mengeluarkan sesuatu kepunyaan anda, gunakannya untuk sesuatu dengan harapan anda akan memperoleh keuntungan.

Benda kepunyaan anda?
merangkumi semua yang anda miliki, sesuatu yang anda mempunyai kuasa untuk membuat keputusan dengan benda tersebut. Contoh : masa, tenaga, duit, idea dan juga risiko. Jadi jelas di sini anda tidak boleh menggunakan contohnya masa orang lain ataupun duit Bill Gates untuk membuat pelaburan.

Gunakan untuk apa?
Secara ekonominya, ada banyak jenis pelaburan. Saham, Fixed deposit, Bon, Amanah saham, Unit trust, hartanah, memulakan perniagaan, commodities dan macam-macam lagi.

Definisi keuntungan?
Keuntungan adalah hasil yang anda perolehi, melebihi nilai benda kepunyaan anda yang anda laburkan. Hasil yang anda perolehi, sekiranya tidak berbaloi untuk dibandingkan dengan benda yang anda berikan itu, bukanlah keuntungan. Contohnya anda laburkan rm10 untuk mendapat pulangan rm20 selepas tolak kos pelaburan. Itu adalah keuntungan.

Namun hakikatnya, benda kepunyaan anda, ke mana anda gunakan dan keuntungan yang diperoleh adalah subjektif. Tak dinafikan kebanyakan pelaburan memerlukan perkiraan yang objektif, dan subjektif tidak ada nilainya dalam sistem kewangan, tapi untuk diaplikasikan dalam hidup, subjektiviti akan mengeluarkan kita daripada kebiasaan masyarakat. Makanya, saya ingin mengajak anda menjadi seorang pemberontak yang melawan arus.

Saya akan menceritakan kepelbagai takrifan tentang keuntungan dan bahan pelaburan di bawah nanti.


Pasaran saham. market.

Baik. Saya akan bercakap tentang pasaran saham.

Dalam pasaran saham, ada dua jenis aliran. Fundamental analysis dan technical analysis. Technical analysis adalah kajian dengan menggunakan chart, untuk menentukan bilakah masa yang sesuai untuk membeli saham kemudian bilakah masa yang sesuai untuk jual. Technical analysis percaya apa yang terpapar pada chart atau graf harga saham sudah menunjukkan sejarah, faktor-faktor kenaikan atau kerugian sesuatu saham.

Tentang fundamental analysis pula, ia adalah kajian latar belakang syarikat tersebut, persaingannya dengan pesaing-pesaing lain, siapa yang menguruskan syarikat tersebut, apakah visi dan misi syarikat tersebut. Jadi apabila seseorang menggunakan fundamental analysis, dia sebenarnya melabur dalam syarikat tersebut. Dia ingin menjadi sebahagian daripada syarikat tersebut. Maka jika syarikat itu rugi, dia pun akan rugi. Namun jika syarikat tersbut untung, maka dia pun akan untung. Untuk sampai kepada keputusan besar seperti itu, haruslah dia tidak salah memilih, membuat kajian yang mendalam dan percayakan syarikat/pelaburan tersebut.

Perbezaan antara technical analysis dengan fundamental analysis?

Technical analysis - it's all about numbers. Objectives. Short term.
Fundamental analysis - Subjectives. Buy and hold, long term. Ada sedikit faktor emosional sedikit di sini (contohnya sangat sayangkan satu syarikat ni yang selalu bagi bantuan kat anak yatim, jadi cenderung untuk pegang saham tersebut untuk jangka masa yang lama)

Saya suka nombor, saya suka matematik. Nombor tak akan menipu kita. Jawapannya jelas. 1+1=2. Jawapan yang jelas seperti ini tidak akan memeningkan kepala kita, dan we can be rest assured yang jawapan seperti itu tidak akan berubah melainkan ada formula baru ataupun nombor lain yang terlibat dalam perkiraan tersebut. Hari ini kita tidur, esok pagi kita bangun kita akan dapati yang 1+1 masih lagi 2. =)

Fundamental analysis pula ialah tentang kepercayaan. Kita percaya yang sesebuah syarikat itu undervalued, dipandang sebelah mata sahaja oleh masyarakat. Kita percaya yang suatu masa nanti syarikat itu akan dipandang oleh masyarakat dan dinilai sebagaimana mestinya. Kepercayaan yang mendalam diperlukan di sini, sebab pada waktu-waktu tertentu apa yang anda percaya kadang-kadang sangat bertentangan dengan masyarakat. Penting untuk anda tahu apa yang anda laburkan adalah betul dan tidak akan goyah oleh persepsi masyarakat.

Dan apabila tiba masa yang sesuai, kena tempatnya dan segala faktor yang ada, keuntungan yang anda miliki jauh lebih besar daripada apa yang masyarakat jangkakan.

Tapi kalau anda rugi jugak, ditambah dengan betulnya masyarakat, hmm, anda memang akan 'down' habis. Harapnya anda mampu rilek dan chill, ada lagi benda yang lebih besar daripada kerugian dalam perniagaan. Cari apa kesilapan anda dan move on.


More than just numbers.

Numbers and facts are good, but life is more than just numbers.

Di atas tadi saya ceritakan tentang pelaburan dalam pasaran saham, tapi sekarang kita akan pergi kepada konsep yang lebih luas. Setiap pelaburan berdepan dengan risiko, dan ketabahan anda mengambil risiko menentukan jenis atau stail pelaburan anda.

Kalau anda melabur dalam pasaran saham, berlaku krisis ekonomi, nilai saham anda boleh jatuh sehingga 90% seperti apa yang berlaku dalam krisis ekonomi 1998. Asian financial crisis.

Kalau anda melabur dalam hartanah, jika berlaku peperangan atau bencana alam, rumah yang anda beli pun boleh musnah.

Pelaburan terbaik
Jadi apakah pelaburan terbaik? Anda tentukan sendiri. Tapi di sini saya akan beritahu beberapa jenis pelaburan yang berada di luar lingkup sistem kewangan.

1. Minda anda
Ia merangkumi pengetahuan yang anda miliki, yang anda boleh praktikkan dalam kehidupan seharian. Bagaimana anda berfikir, adakah anda prejudis, tak mampu terima perubahan atau pandangan orang lain, berapa banyak benda yang anda tahu tentang dunia sekeliling anda dan sebagainya. Kemampuan berfikir. Analisis. Mungkin juga termasuk rasional.

Anda boleh kehilangan rumah, berjuta-juta ringgit, hilang kaki dan tangan, namun selagi anda belum gila atau hilang ingatan, anda masih mempunyai minda anda. Bagaimana anda melabur dalam skop minda anda, menentukan kejayaan anda apabila perkara-perkara yang tak diingini seperti itu berlaku.

Jika anda kehilangan berjuta-juta ringgit, bagi minda yang lemah, boleh membawa sehingga bunuh diri. Namun bagi minda yang kuat, maka datangkanlah apa sahaja dia tidak akan berputus asa. Cuba lagi. Life is a game.

2. Spiritual, emosi, jiwa
Sebenarnya point no. 1 dan poin no. 2 adalah agak bertindan. Apabila digabungkan, kedua-duanya merujuk kepada kesedaran atau conscience. Agama adalah penting. Bagi saya, kalau kepercayaan agama saya hilang, maka saya tak akan punyai apa-apa lagi ataupun sesiapa lagi dalam hidup. Kalau kita masih hidup, hidup kita akan kosong. Kalau kita kaya kita tidak tahu cara yang lebih baik membelanjakan kekayaan tersebut untuk kayakan hidup kita.

Your life becomes bigger when you use it to serve others.

Saya mungkin malas buat kerja tapi saya tak pernah nafikan kebenaran pernyataan di atas. Saya tahu orang di sekeliling saya yang sangat ringan tulang untuk membantu orang lain misalnya, dan kemungkinan besar merekalah orang yang akan berjaya dalam hidup. Saya? Tak perlu dipersoalkan. Every life on its own, and we all have our own race.

Setiap orang ada masalah, dan tak perlu habiskan masa membandingkan kehidupan orang lain yang lebih baik. Jangan habiskan masa anda hidup untuk jadi orang lain.

Berbalik kepada apa yang saya cakapkan, definisi keuntungan itu berbeza bagi setiap orang. Ada orang anggap kebebasan kewangan adalah dengan memiliki sebua rumah banglo. Ada orang ingin bersara awal. Ada orang cukuplah dapat menunaikan haji, sara keluarga makan minum dan cukup pakai minum pun dah kira bagus.

Definisi benda yang dikeluarkan juga berbeza bagi setiap orang. 5minit bagi seorang surgeon yang sibuk gila tak sama dengan 5minit seorang kanak-kanak. Rm5 yang dikeluarkan oleh orang miskin tak sama dengan rm5 yang dikeluarkan oleh orang kaya.


Istiqamah. Disiplin.
Kalau ada lagi benda penting berkaitan pelaburan, ia adalah masa. Masa boleh menukar satu tamadun kepada tamadun yang lain. Masa boleh tukarkan rm1000 yang anda laburkan hari ini menjadi
rm8000 dalam masa 24tahun (dengan kadar dividen 9% setahun). Masa mematangkan mereka yang melabur kepada diri mereka sendiri untuk jadi lebih baik daripada sebelumnya.

Mulai sekarang, biarpun kecil, mulakan usaha kita dalam apa jenis pelaburan, tak lupa pelaburan akhirat. Benda baik yang kecil yang dilakukan secara berterusan, lebih elok daripada benda besar yang tak dilakukan secara berterusan. Hal ini disarankan oleh agama kita.

Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik amal di sisi Allah ialah yang istiqamah, sekalipun sedikit.” (HR Bukhari dan Muslim).

(Surah Fusilat-Ayat 30-32)
Ertinya:Â Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinan dengan berkata :Â “Tuhan kami ialah Allah”, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah Malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham):Â “Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh Syurga yang telah di janjikan kepada kamu.”

“Kamilah penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat; dan kamu akan beroleh pada hari akhirat apa yang kamu ingini oleh nafsu kamu, serta kamu akan beroleh pada hari ituapa yang kamu cita-citakan mendapatnya.” “(pemberian-pemberian yang serba mewah itu) sebagai sambutan penghormatan dari Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani !”




Sunday, October 9, 2011

Perjalanan Menjadi Kabur Kembali


Boleh saya katakan sewaktu saya pulang ke Malaysia, berada di sana selama 2 bulan, saya belajar banyak perkara tentang 3 skop besar dalam hidup saya. 3 skop besar itu adalah perhubungan, pendirian dalam hal-hal agama dan juga hal-hal berkaitan ekonomi.

Benda-benda dalam hidup ni, kita belajar. Mungkin sekarang kita tak faham, tapi suatu hari nanti kita akan faham.

They all gonna make sense. If not now, later.

Saya akan sentiasa teruja atau excited apabila belajar benda-benda baru. Kalau sebelum ini saya sangat sukakan kajian tentang personaliti, dan dengan personaliti itu saya boleh lihat aplikasi atau praktikalnya dalam dunia, saya juga temui topik baru pula. Tentang bagaimana ekonomi berfungsi.

Serius menarik. Tentang pelaburan, saham, bisnes. Rumah, hartanah. Ianya juga menarik sebab sedikit sebanyak kita tahu macam mana dunia ni berfungsi.

Namun menjadi kebiasaan, saya akan terlalu tenggelam dalam perkara-perkara tersebut, hingga pada akhirnya saya akan jadi kabur dengan perjalanan hidup.

Kemudian perkara lain yang saya sedar ialah,
Saya seorang yang selalu memberontak, biarpun dalam senyap.
Saya juga seorang yang selalu buat silap.

Saya buat silap dalam perhubungan, saya buat silap dalam menyatakan pendirian saya dalam bab agama sampai membawa kerosakan dan saya juga terlalu mengejar kewangan hingga memenuhi kepala otak saya.

Saya sentiasa percaya bahawa kalau seseorang itu ingat kematian, kematian akan beritahu dia apa yang penting dalam hidup. Dan untuk masa sekarang, benda tu kabur. Bising. Terlalu banyak bunyi di sekeliling, bunyi dalam hati, dalam kepala otak.

Perlu banyak masa lagi untuk fikir. Sekarang dah final year. Masa semakin suntuk.