javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, April 29, 2012

Hubungan Rakyat dengan Pemerintah

Saya mengambil peluang ini untuk kongsikan dengan pembaca blog ini tentang penerangan yang saya kira akan jadi sesuatu yang sangat berharga bagi semua yang masih keliru. Dengan ini kita tidak akan menoleh ke belakang lagi, dan kita boleh teruskan hidup kita tanpa ragu-ragu lagi. Biar satu dunia mengatakan kita salah, seandainya kita berpegang kepada apa yang Allah kata, apa yang Rasul kata, tidak ada sebab lagi untuk kita ragu-ragu dengan apa yang kita percaya.

diambil dari http://abuaqif.blogspot.com/2012/03/hubungan-rakyat-dengan-pemerintah.html

****************************************************************************************************************

HUBUNGAN RAKYAT DENGAN PEMERINTAH

Abu Omar, Idris bin Sulaiman
Idrissulaiman@yahoo.com


1. TUNTUTAN SUPAYA UMAT ISLAM BERSATU & LARANGAN BERPECAH-BELAH

Firman Allah:

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (Agama Islam), dan jangan kamu bercerai-berai” (Surah: Al-Imraan, 103)

Firman Allah:

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

“Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbalah; kalau tidak nescaya kamu akan menjadi lemah dan kekuatan kamu akan hilang; dan bersabarlah; sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.” (Surah: Al-Anfaal, 46)

Firman Allah:

مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعاً كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ

“Dan janganlah kamu tergolong dalam golongan orang-orang musyrikin. (Iaitu) mereka yang telah memecah-belahkan agama mereka dan menjadi berpuak-puak; setiap puak berbangga dengan apa yang ada padanya.” (Surah: Al-Rum, 31-32)

Firman Allah:

وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

“Dan sesungguhnya inilah jalanKu yang lurus, maka turutilah ia; dan jangan kamu turuti jalan-jalan (yang selainnya), kerana ia (jalan-jalan itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah.” (Surah: Al-An’am, 153)


2. KEWAJIPAN BERSATU DI BAWAH SEORANG PEMERINTAH NEGARA

Firman Allah:

﴿ أَطِيعُوا اللهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ ﴾

“Taatilah Allah dan taatilah Rasul serta ulil amri (pemerintah) daripada kalangan kamu.” (Surah: Al-Nisaa’, 59)

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

مَنْ أطَاعَنِي فَقَدْ أطَاعَ اللهَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ عَصَى اللهَ، وَمَنْ يُطِعِ الأَمِيرَ فَقَدْ أطَاعَنِي، وَمَنْ يَعصِ الأميرَ فَقَدْ عَصَانِي

“Barangsiapa mentaatiku dia telah mentaati Allah, dan barangsiapa derhaka terhadapku dia telah derhaka terhadap Allah; dan barangsiapa yang mentaati pemerintahnya dia telah mentaatiku, dan barangsiapa yang derhaka terhadap pemerintahnya dia telah derhaka terhadapku.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿ مَنْ رَأى مِنْ أمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرُ عَلَيْهِ فَإنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إلا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً ﴾

“Barangsiapa melihat sesuatu yang dibencinya pada pemerintahnya hendaklah dia bersabar terhadapnya; sesungguhnya barangsiapa yang keluar daripada jemaah (orang Islam) sebanyak sejengkal, lalu dia mati, dia telah mati dalam keadaan jahiliah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

"Mati dalam keadaan jahiliah bererti mati dalam kesesatan dan bukan jatuh kafir" (Ibnu Hajar, Fathulbari).


3. TAAT KEPADA PEMERINTAH WALAUPUN MEREKA TIDAK LAYAK

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿اسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَإِنِ اسْتُعْمِلَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ حَبَشِيٌّ كَأَنَّ رَأْسَهُ زَبِيبَةٌ﴾

“Hendaklah kamu dengar dan taat walaupun kamu diperintah oleh seorang hamba Habsyi yang (rambut) kepalanya umpama (buah) kismis.” (Riwayat Bukhari)


4. TAAT KEPADA PEMERINTAH WALAUPUN MEREKA ZALIM

Seperti tidak berhukum dengan hukum Allah, menyeleweng, rasuah, mengaut harta kekayaan negara, sekular ataupun membunuh rakyat (sebagaimana yang dilakukan oleh Al-Hajjaj bin Yusof pada zaman Ibnu Omar t & Al-Makmun, Al-Muktasim dan Al-Wathiq pada zaman Imam Ahmad bin Hanbal.

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

سَأَلَ سَلَمَةُ بْنُ يَزِيدَ الْجُعْفِيُّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ قَامَتْ عَلَيْنَا أُمَرَاءُ يَسْأَلُونَا حَقَّهُمْ وَيَمْنَعُونَا حَقَّنَا فَمَا تَأْمُرُنَا فَأَعْرَضَ عَنْهُ ثُمَّ سَأَلَهُ فَأَعْرَضَ عَنْهُ ثُمَّ وَقَالَ اسْمَعُوا وَأَطِيعُوا فَإِنَّمَا عَلَيْهِمْ مَا حُمِّلُوا وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ

“Salamah bin Yazid Al-Ju’fi t bertanya kepada Rasulullah r dan berkata: Wahai Nabi Allah, bagaimana sekiranya kami diperintah oleh pemerintah yang meminta hak mereka tetapi tidak memberi hak kami. Apa yang patut kami lakukan? Baginda berpaling daripadanya. Dia bertanya lagi, lalu Rasulullah bersabda, “Hendaklah kamu dengar dan patuh, mereka akan memikul tanggungjawab mereka dan kamu akan memikul tanggungjawab kamu.” (Riwayat Muslim)

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿ يَكُونُ بَعْدِي أَئِمَّةٌ لا يَهْتَدُونَ بِهُدَايَ وَلا يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِي وَسَيَقُومُ فِيهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّيَاطِينِ فِي جِثْمَانِ إِنْسٍ ﴾ قَالَ حُذَيْفَةَ : قُلْتُ : كَيْفَ أصْنَعُ يَا رَسُولُ اللهِ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ ؟ قَالَ ﴿ تَسْمَعْ وَتُطِيعَ الأمِيرِ وَإِنْ ضَرَبَ ظَهْرَكَ وَأَخَذَ مَالَكَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ﴾

“Setelah pemergianku akan ada pemerintah yang tidak beramal dengan petunjukku mahupun dengan Sunnahku, dan akan ada di kalangan mereka lelaki yang hati mereka (seperti) hati syaitan dalam badan manusia.” Berkata Huzaifah (perawi hadis): Saya bertanya: Apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku berdepan dengannya? Sabda Baginda: “Engkau dengar dan patuh terhadap pemerintah walaupun dia memukul belakangmu dan mengambil hartamu. Kamu dengar dan patuh.” (Riwayat Muslim)

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿ ألا مَنْ وُلِيَ عَلَيْهِ وَالٍ، فَرَآهُ يَأتِي شَيْئاً مِنْ مَعْصِيَةِ اللهِ، فَلْيَكْرَه مَا يَأتِي مِنْ مَعْصِيَةِ اللهِ، وَلا يَنْزَعَنَّ يَداً مِنْ طَاعَة ﴾

“Barangsiapa daripada kalangan kamu yang diperintah oleh pemerintah yang dilihat melakukan hal-hal kemaksiatan, maka hendaklah dia membenci kemaksiatan itu dan jangan (pula) dia menarik tangan ketaatannya.” (Riwayat Muslim)

5. TIDAK ADA APA JUA ALASAN MEMBOLEHKAN MENENTANG KERAJAAN

Walaupun undang-undang manusia (taghut) membenarkan; atas alasan amar makruf nahi mungkar, menghalang/menentang kezaliman, ingin islah (melakukan pembaikan) dan seumpamanya.

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿مَنْ خَلَعَ يَداً مِنْ طَاعَةٍ لَقِيَ اللهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلا حُجَّةَ لَهُ ، وَمَنْ مَاتَ وَلَيْسَ في عُنُقِهِ بَيْعَةٌ ، مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً﴾

“Barangsiapa yang menarik tangan ketaatannya, dia akan bertemu Allah tanpa alasan, dan barangsiapa yang mati tanpa bai’ah (sumpah taat setia kepada pemerintah) di lehernya, dia telah mati dalam keadaan jahiliah.” (Riwayat Muslim)


6. KETAATAN HANYA DALAM PERKARA MAKRUF

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿عَلَى المَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ والطَّاعَةُ فِيمَا أحَبَّ وكَرِهَ ، إلا أنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيةٍ ، فَإنْ أُمِرَ بِمَعْصِيةٍ فَلا سَمْعَ وَلا طَاعَةَ ﴾

“Wajib atas seorang Muslim untuk mendengar dan patuh dalam perkara yang disukai dan yang dibenci, kecuali jika disuruh melakukan maksiat; sekiranya disuruh melakukan maksiat maka tidak ada ketaataan (dalam hal kemaksiatan itu).” (Riwayat Muslim)


7. LARANGAN MENGEJI PEMERINTAH

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿ مَنْ أهانَ سُلطَانَ اللهِ في الأرْضِ أَهَانَهُ الله ﴾

“Barangsiapa yang menghina pemerintah (yang dilantik) Allah di atas muka bumi, Allah akan menghina dia.” (Hadis Hasan, Riwayat Al-Tirmizi)

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

لاَ تَسُبُّوا أُمَرَاءَكُمْ وَلاَ تَغِشُّوهُمْ وَلاَ تُبْغِضُوْهُمْ وَاتَّقُوا اللهَ وَاصْبِرُوا فَإِنَّ الأَمْرَ قَرِيبٌ

"Janganlah kalian mencela pemimpin kalian, jangan pula berbuat curang dan membenci mereka. Bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah, karena sesungguhnya urusan itu dekat" (Hadits shahih, Riwayat Ibnu Abi Ashim)

Berkata Abu Al-Dardaa’:

“Sesungguhnya tanda awal kemunafikan seseorang itu adalah dengan dia mengeji pemerintahnya.” (Riwayat Muslim)


8. TIDAK MEMBUKA AIB MEREKA DI KHALAYAK RAMAI

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْصَحَ لِذِي سُلْطَانٍ فَلَا يُبْدِهِ عَلَانِيَةً، وَلَكِنْ يَأْخُذُ بِيَدِهِ فَيَخْلُوا بِهِ، فَإِنْ قَبِلَ مِنْهُ فَذَاكَ، وَإِلَّا كَانَ قَدْ أَدَّى الَّذِي عَلَيْهِ

“Barangsiapa ingin menasihati pemerintah maka janganlah dia melakukannya secara terbuka, sebaliknya hendaklah dia mengambil tangannya (pemerintah itu) dan (menasihatnya secara) tertutup; sekiranya dia menerimanya maka itu yang diinginkan dan jika tidak, maka dia telah menunaikan tanggungjawabnya.” (Riwayat Ibnu Abi Al-Asim dalam Kitab Al-Sunnahnya. Disahihkan oleh Sy. Albani)


9. WAJIB MEMPERTAHANKAN PEMERINTAH

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wassalam:

﴿إِنَّهُ سَيَكُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَهِيَ جَمِيعٌ فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ كَائِنًا مَنْ كانَ﴾

“Akan timbul kerosakan dan kejahatan, maka barangsiapa yang ingin memecah-belahkan perpaduan Umat ini, hendaklah kamu memenggalnya dengan pedang walau sesiapapun dia.” (Riwayat Muslim)


10. KENYATAAN PARA ULAMA

Berkata Imam Ahmad r.h:

وَمَنْ خَرَجَ عَلى إِمَامٍ مِنْ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَقَدْ كَانُوا اجْتَمعُوا عَلَيْهِ وَأقَرُّوا بِالخِلافَةِ بِأَيّ وَجْهٍ كَانَ بِالرِّضَا أَو الْغَلَبَة فَقَدْ شَقَّ هَذَا الْخَارِجُ عَصَا الْمُسْلِمِينَ وَخَالَفَ الْآثَارُ عَنْ رَسُولِ اللهِ فَإِنْ مَاتَ الْخَارِجُ عَلَيْهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً

“Barangsiapa keluar menentang pemerintah orang Islam yang telah dipersetujui dan telah dilantik menjadi khalifah dengan apa jua cara; sama ada dengan redha atau terpaksa; sesungguhnya orang yang menentang itu telah keluar dari jemaah orang Islam serta menyelisihi Sunnah Rasulullah, dan sekiranya dia mati, dia mati dalam keadaan jahiliah.” (Usul Al-Sunnah oleh Imam Ahmad)

Berkata Imam Al-Nawawi r.h:

لَا تُنَازِعُوا وُلَاةَ الْأُمُورَ فِي وِلَايَتِهِمْ وَلَا تَعْتَرِضُوا عَلَيْهِمْ إِلَّا أَنْ تَرَوْا مِنْهُمْ مُنْكَرًا مُحَقَّقًا تَعْلَمُونَهُ مِنْ قَوَاعِدِ الْإِسْلَامِ فَإِذَا رَأَيْتُمْ ذَلِكَ فَأَنْكِرُوهُ عَلَيْهِمْ وَقُولُوا بِالْحَقِّ حَيْثُ مَا كُنْتُمْ ، وَأَمَّا الْخُرُوجُ عَلَيْهِمْ وَقِتَالُهُمْ فَحَرَامٌ بِإِجْمَاعِ الْمُسْلِمِينَ وَإِنْ كَانُوا فَسَقَةً ظَالِمِينَ وَقَدْ تَظَاهَرَتِ الْأَحَادِيثُ بِمَعْنَى مَا ذَكَرْتُهُ وَأَجْمَعَ أَهْلُ السُّنَّةِ أَنَّهُ لَا يَنْعَزِلُ السُّلْطَانُ بِالْفِسْقِ

“Jangan kamu menyelisihi pemerintah dalam urusan pemerintahan mereka dan jangan kamu membangkang mereka, kecuali jika kamu melihat suatu kemungkaran yang pasti berdasarkan kaedah-kaedah Islam. Jika kamu melihat begitu, hendaklah kamu mengingkarinya serta berkata yang hak di mana jua kamu berada. Adapun menentang mereka serta memerangi mereka, ia adalah haram menurut ijmak (persepakatan) Umat Islam walaupun mereka fasik dan zalim. Hadis-Hadis cukup jelas dalam hal ini dan Ulama Ahli Sunnah telah ijmak (sepakat) bahawa pemerintah tidak boleh diturunkan dengan hanya kerana kefasikan mereka.” (Syarah Sahih Muslim oleh Imam Al-Nawawi)


وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم

Kajang, 24 Mac 2012
Idrissulaiman@yahoo.com

Saturday, April 28, 2012

Jiwa Parah

Baca blog orang, dan dia tulis,


"keliru juga lah dgn masalah-masalah sekeliling hari ini. minta kita memilih yang betul."

Memang pun. Susah habis rasanya nak hidup dalam dunia ni sekarang. Tak berani nak pilih apa pun.
Mungkin, solusinya adalah kesederhanaan. Dan kepercayaan yang tak berbelah bahagi kepada Tuhan.


Berlaku Jujur dengan Allah

Dapat gambar ni dari blog orang. Saje share.


dapat dari sini - http://kangensyurga.blogspot.com/2012/04/jujur-dengan-allah.html

Ada orang letak self-worth pada material, benda-benda.
Ada orang yang faham dah tak letak lagi self-worth dia pada benda-benda, sebab percaya "Yang paling mulia di antara kamu ialah yang bertakwa".

Tapi bila bersalah, rasa macam tak ada lagi tempat untuk berpaut. Hilang dua dunia.



Pandai mentafsir

Hari itu, tiba-tiba seorang kawan ni semangat la pulak nak tengok apa isi kandungan buku tulis saya. Rupa-rupanya saya ada tulis sesuatu dalam tu. Benda yang saya post atas tajuk Ujian. Dia kata best. Siap ambil gambar guna handphone lagi.

Saya tanya dia, apa yang dia faham. Sebab sebelum tu dia kata, dia faham. Dia kata lagi, dia pun pernah merasainya.

Lepas dengar jawapan dia, saya tergamam sebab jawapan dia tepat. Haha. Senang je rupanya nak tafsir kata-kata saya.

"Mungkin tak sepatutnya
mendongak ke atas
Sebab akan ternampak langit.
Langit kalau ditenung, direnung
akan terasa semakin tinggi dan tinggi.
Juga kerana bencinya pada bisikan-bisikan
yang mendewa-dewakan langit.


Langit adalah makhluk Tuhan,
biarpun sempurna tak ada cacat cela
ianya tak kekal.


Pecahkanlah berhala-berhala pujian dan sembahan
Padam hapuskanlah bisikan-bisikan setan."



Majlis perpisahan 6th year

Hmm. Saya memang dah lama dah tak terlibat pun dengan program-program KUV. Baru-baru ni mereka anjurkan majlis untuk kami 6th year.

Pagi itu, di kelas ada seorang kawan saya cakap, "batch kita memang tak menonjolkan? Macam tak wujud, tak terlibat dengan aktiviti-aktiviti pelajar volgo. Tak macam batch lain"

Salah. Kalau kita yang tak terlibat atau libatkan diri dengan aktiviti-aktiviti kat sini, memanglah tak nampak apa-apa, jadi baik diam. Jujur saya cakap saya bangga batch saya ada nadzrul, faiz, anuar, ramdan, kak Ma, masayu dan mungkin ada lagi yang lain tapi saya tak nampak.

Masing-masing akan nampak apa yang mereka biasa buat je kot. Tapi saya special case. Walaupun saya jenis tak buat apa-apa dan malas, saya ada keupayaan untuk iktiraf apa yang orang lain dah buat.

Nak dijadikan cerita, masa majlis tu saya dapat hadiah dari KUV. Saya seorang je pulak tu. Takpe. Anggap sebab saya pernah jadi pres mereka suatu masa dulu.

Kawan saya buat lawak dengan saya, " Eehhh??! Jap, kenapa ko dapat hadiah? Apa sebenarnya yang ko dah buat?"
haha, kawan yang rapat memang suka perli. Saya jawab, "Entahlah. Anggap je aku ada pernah buat something...(sambil tergelak)"

Kawan saya yang lain pulak ada menambah, "Mungkin jasa ko kat KUV ni adalah ko berjaya untuk pass kan kelab tu daripada generasi lepas ke generasi sekarang. Kau berjaya buat kelab tak terkubur...kerja kau untuk pass je sebenarnya". Macam orang yang dalam lecture hall tolong pass kan kertas dari orang belakang ke orang depan. Tukang pass. xD

Tenkiu semua. Saya dah lama tak dapat hadiah berupa gambar saya yang di'frame'kan. Mujur tak disertakan sekali dengan kalungan bunga pada gambar tersebut. Saya juga suka kata-kata di dalamnya,

"May you always have wall for the winds,
A roof for the rain, tea beside the fire,
Laughter to cheer you, those you love near you,
And all your heart may desire"


Ok selamat malam.



Monday, April 23, 2012

Projek Menarik

Telepati

Ini adalah suatu teori yang saya pernah dengar. Dikatakan setiap manusia, apabila memikirkan sesuatu akan menghasilkan satu gelombang khas. Sesetengahnya mampu berhubung dengan menggunakan gelombang ini.
One theory leads to another. Dikatakan lagi, bahawa apabila kita memikirkan tentang orang, berkemungkinan besar orang itu turut memikirkan pasal kita. Contoh : kita tengah berfikir-fikir tentang dah lama tak call family di rumah, rupa-rupanya pada masa yang sama family kita di rumah turut menanti-nanti panggilan kita.

Walaupun demikian, kalaulah teori ini benar, maka saya mungkin akan memilih untuk memakai penutup kepala Magneto dalam X-Men ataupun mungkin pemakai helmet sepenuh masa bagi menghalang fikiran-fikiran luar menerobos masuk dalam kepala saya. Sebab apa yang beri kesan pada fikiran kita, akan beri kesan juga kepada tubuh badan kita.

Exam

Duh. Saya baru nak buat artikel hari tu bagaimana saya dah nampak teknik ataupun jadual belajar saya yang mampu menyediakan saya ke arah exam. Tapi cuti hari sabtu dan ahad telah merosakkan saya. Tak ada disiplin diri yang kuat. Hakptuih!

Ipad

Saya sebelum ni, kalau ikutkan nak tulis juga di blog ni minta kawan-kawan doakan saya agar saya dapat memiliki ipad2/ipad3. Namun semalam saya cuba-cuba kawan saya punya ipad dan terbukti saya tak memerlukan ipad. Saya hanya perlukan sebuah smartphone dan sebuah desktop. Saya tahu sebenarnya even saya sebut sebuah smartphone dan sebuah desktop SAHAJa pun masih nampak macam sesuatu yang berlebihan. Tapi percayalah memang benda-benda ni penting untuk sampaikan saya kepada matlamat yang hendak dituju. Kesimpulannya, disebabkan handphone saya sekarang ni dah tak dapat 'cope' dengan stail penggunaan saya yang sangat 'heavy', mungkin saya perlu menukarkannya. Galaxy S, walaupun awak dah banyak berjasa, tapi awak sudah 'lems' sekarang. No hard feelings. Saya akan biar awak berjasa kepada orang lain pula.

Hujan

Pagi ni sebelum keluar pergi kelas, nampak langit mendung.

"Aku nak bawak payung lah. Harap-harap hujan hari ni".

Ada seorang kawan tergelak.

Last-last, tak bawak pun. Satu, sebab tak muat nak masukkan dalam beg (payung kecil). Dua, biarlah basah kuyup pun. Sekali sekala mandi hujan apa salahnya kan. Haruslah. Membiarkan diri dibasahi hujan, adalah bukti kecintaan terhadap hujan. Manifestasi cinta. ^^

Di sini saya selitkan hadis yang saya tak pernah dengar juga sebelum ini. Serius tak sengaja saya ternampak perbualan antara dua orang pelajar Volgograd tersebut.

“Dari Anas bin Malik radhiyallahu 'anhu berkata:”Kami bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tertimpa hujan, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam membuka pakaian beliau sampai (tubuh beliau) terkena sebagian air hujan.”Maka kami berkata:”Ya Rasulullah, kenapa anda melakukan hal itu?” Beliau menjawab:”Karena sesungguhnya dia (hujan) adalah baru dari Rabbnya Subhanahu wa Ta'ala .” (HR. Imam Muslim)

komen tambahan dari orang yg 'share' tersebut : maksud 'baru'- hujan diciptakan oleh Allah ketika ia turun, maka hujan ialah rahmat daripada Allah disebabkan dekatnya waktu penciptaannya dan waktu ia diturunkan. saja nak share. ;D

Tulisan


Adakah orang akan bertanya akan aku ketika aku
tak pernah menulis satu kata?
Adakah orang akan mencari namaku ketika aku
tak pernah meninggalkan kesan?
tulisanku adalah diriku, diriku mustahil adalah tulisanku
jari-jariku bekerja dengan otakku
tapi tidak dengan diriku
diriku adalah kumpulan prilaku potensi dosa
diriku adalah susunan tulang daging darah
yang mungkin telah menyerap barang haram
diriku bukan milikku, lingkunganku telah mengklaimnya
Adakah orang pernah menerima aku berbeda dengan tulisanku?
Berjayalah kalimat-kalimat yang kutulis
sebab mereka mendapat teman dan musuh yang menghormati
ingin aku memasukkan diriku ke dalam tulisanku
harap aku bisa mendapat sapaan hormat yang sama
Tulisanku adalah produksi otakku yang bersahaja
tak dapat bercengkrama dengan prilakuku yang
diproduksi oleh niatku yang subjektif
tulisanku memberi tahu tentang aku ke dunia
sementara aku tak pernah berbuat yang sama
kepada tulisanku.
-Aku dan Tulisanku, Kumpulan Puisi Sastera Indonesia.

http://syafiqahrahmat.blogspot.com/2012/03/diriku-adalah-kumpulan-prilaku-potensi.html


Menarik

Ianya menarik bila kita berbual dengan kawan kita dan masing-masing seperti tahu apa yang ada dalam fikiran yang seorang lagi. Namun itu juga satu perkara yang mencuakkan sebab fikiran kita - yang mengandungi baik dan jahat seperti didedahkan buat tatapan umum. Terfikir-fikir juga, adakah fikiran saya begitu obvious? Di mana kemisterian saya sekarang ni?

Menarik juga bila sepertinya apa yang kita sedang alami, diberikan jawapan oleh orang lain. Mungkin melalui apa yang orang lain tulis, apa yang orang lain share di facebook, twitter, tumblr dan sebagainya. Orang lain itu boleh jadi kawan kita, boleh jadi juga seorang yang memang a complete stranger to us. Tapi, jawapan yang mereka berikan memang seolah-olah khusus untuk kita. Pelik dan menarik.

Saya akan kagum dengan apa yang saya peroleh daripada orang lain, tapi dalam masa yang sama juga saya tahu segala apa yang mereka lakukan itu tak ada kaitan pun dengan saya. Mereka ada kehidupan mereka sendiri. Saya tak ada sebarang kaitan atau tempat dalam hidup orang lain juga, sebab sebagaimana mereka, saya juga miliki kehidupan saya sendiri.

Pengajaran yang secara tidak sengaja saya peroleh dari kehidupan orang lain, apa yang mereka ucapkan atau kongsikan, adalah semata-mata kurniaan Tuhan buat saya. Syukur Alhamdulillah.

Menarik, sebab sesuatu benda yang kita buat secara senyap-senyap atau atau tanpa kita sengajakan, memberi cahaya yang menyuluh terang jalan orang lain. Saya harap saya pun adalah termasuk dalam orang-orang yang seperti itu.

Kata-kata yang buat saya terkesan dalam minggu ini (dipetik dari pelbagai sumber) :


"menyembunyikan kesulitan sehingga org lain menyangka bahawa dia tidak pernah ditimpa masalah"


O Allāh, make me better than what they think of me, and forgive me for what they do not know about me, and do not take me to account for what they say about me.
[This supplication was not taught to us by the Prophet (sal Allahu alayhi wa sallam), but it is one that his best friend, Abu Bakr (radi Allahu anhu) would make after being praised (some narrations state that it was a duaa of Ali radi Allahu anhu).]


Puisi Tulisan di atas pun adalah sesuatu yang bersifat jawapan kepada saya.

Guru

Belajar mestilah berguru. Memang buat masa sekarang, saya tak punya seseorang yang betul-betul boleh dikatakan guru. Saya hanya ada google reader (blog), youtube, facebook, tumblr dan mungkin beberapa laman web yang saya percaya.

Kita, adalah sedikit sebanyak apa yang kita baca, dengar dan lihat. Mungkin makan sekali. Kawan-kawan yang selalu kita lepak atau berbual bersama. Maka semua benda di atas, kita harus tapis dan tengok balik betul-betul. Kecenderungan kita harus sentiasa ke arah yang lebih baik. Kebaikan.

Saya kalau boleh memang sedang kurangkan masa bersama kawan-kawan yang 'huha huha' sebab tak dinafikan prinsip-prinsip yang saya pegang atau percaya telah jadi kabur akibat banyak menghabiskan masa bersama mereka. Bunyinya macam saya adalah malaikat kan? Yang suci dan baik? Video di bawah adalah apa yang saya percaya.



Saya kurang membaca buku-buku ilmiah sekarang. Tapi saya rasa, blog, facebook, tumblr, youtube....itu semua adalah buku saya sekarang.

Saya harap metodologi saya memahami agama ini betul. Semoga kita semua ditunjukkan jalan yang lurus.


Reader

Bercerita tentang google reader, saya rasa bloggers memang dah ramai tahu pasal benda ini. Atau pembaca blog tegar. Google reader ni macam tempat khas untuk kita baca semua blog atau website yang kita subscribe. Konsepnya samalah untuk tumblr (dashboard kita), facebook (newsfeed kita, group2 tertentu), youtube (home, setelah kita subscribe channel2 tertentu).

Nasihat buat blogger, fikir sebelum kita publish apa-apa pun. Seriously! Sebab once kita dah publish, walaupun lepas tu kita nak delete balik entri tersebut atau delete blog kita sekalipun, benda itu tetaplah ada dalam google reader tersebut. Itulah sebabnya saya masih boleh baca sesetengah link yang orang lain tak boleh tekan, dan sesetengah blog yang sekarang ini sudah dipadam, saya masih boleh baca.

Ianya samalah macam ,"Terlajak kata buruk padahnya. Kata-kata tak boleh diundur macam perahu".

Saya memang kadang-kadang nampak juga ada sesetengah orang, mungkin selepas beberapa ketika berfikir, membuat keputusan untuk menarik balik entri yang ditulis. Mungkin sebab terlalu berbaur emosi, mungkin sebab tersebut keaiban sendiri mungkin?

Tapi setakat ini, saya tak nampak apa-apa kesilapan major sangat pada entri kawan-kawan yang tak jadi nak publish tu. Lain halnya dengan seorang asing (total stranger - tak tahu tinggal mana, belajar kat mana kerja apa, semua tak tahu) yang saya subscribe ini.

Saya subscribe atas rasa kagum. Walaubagaimanapun kagum itu bertukar sedih apabila mengetahui kisah silam penulis blog tersebut.

Kisah silam yang kelam itu pun mungkin hakikatnya melanda sebahagian daripada kita juga. Oleh sebab itu mungkin saya akan memulakan projek baru di blog ini. Nama projek itu ialah projek BM.


Projek BM

Projek BM ialah singkatan bagi projek Baitul Muslim ( Keluarga Muslim ). ZAAASSS.
Lawak tak lawak, saya tetap rasa perlu teruskan projek ini di blog. Saya memang pernah utarakan hasrat ingin menulis berkaitan hal ini dalam entri saya bertajuk Arranged , tapi saya selalu tergendala.

Projek BM adalah satu projek di mana saya akan kongsikan maklumat-maklumat berkaitan proses baitul muslim dan juga segala yang terkait dengan perhubungan lelaki perempuan menurut kacamata islam.

Antara tujuan saya ingin berbuat begini adalah :

1. Atas rasa kasihan melihatkan sesetengah antara kita yang tak sudah-sudah kecewa, dan mungkin sampai melanggar batas-batas yang sepatutnya. Cycle of suffering, same story every time, but only with different 'new' people.
2. Saya rasa terpanggil untuk kongsikan apa yang saya tahu dan apa yang saya pernah kaji.
3. Sebab peribadi #1 : Saya rasa dengan menulis sesuatu yang saya faham dan percaya dalam blog ini, saya tidak akan lagi terjerumus dalam sesuatu yang akan saya sesali di kemudian hari. Dan insyaallah, saya adalah orang yang tidak akan mengkhianati apa yang saya tulis.
4. Sebab peribadi #2 : Untuk orang lain tahu apa yang saya faham tentang hal ini, dan tak akan menyalahkan saya atas apa-apa yang akan terjadi.
5. Sebab peribadi #3 : Sebagai amaran untuk semua mungkin, bahawa saya adalah orang yang tak ingin menghiraukan lagi perasaan orang lain. Saya tak perlu tahu apa yang orang lain rasa. Fokus saya hanyalah pada apa yang betul.

Untuk memaparkan kepada umum akan fikiran saya. Mendekatkan apa yang serasi dengan saya, dan menjauhkan apa yang bertentangan dengan saya.

Semoga Allah letakkan hati kita dalam teduhan yang menenangkan.


Thursday, April 19, 2012

Tuesday, April 17, 2012

Hidup itu singkat #2

Asal-asalnya memang nak tulis kalau boleh sehari selepas Hidup itu singkat #1. Tapi saya seorang yang sibuk (sibuklah sangat) dan mudah 'down'.

Hilang

Saya pernah berpesan kepada seorang rakan muda (baca:junior) untuk menjaga hati. Kalau hati hilang, akan rasa malu dengan Tuhan. Tapi saya tak beritahu apa sebabnya rasa malu masa tu, sekarang baru nak beritahu. Sebab bila hati hilang, tak ada apa-apa lagi yang nak dipersembahkan kepada Tuhan.

Saya tahu saya bukanlah orang terbaik untuk memberikan nasihat serupa ini, sebab saya hanyalah seorang pendosa. Namun apa yang saya tahu, seorang pendosa yang tahu akan kesilapan dia lebih baik daripada orang yang meletakkan kecintaan terhadap sesuatu yang lain lebih tinggi dari kecintaan terhadap Allah dan Rasul. Itulah hati yang hilang. Saya rasa keadaan yang sama juga dialami oleh seorang pendosa yang telah berputus asa dari rahmat Allah.

Semoga Allah temukan hati kita yang telah hilang, dan Allah baiki hati-hati kita yang rosak.

Suara Hati

Saya ada terjumpa kata-kata ni dari fb seorang kawan.


"Tak ada yg lebih jernih dr suara hati ketika ia menegur kita tanpa suara. Teguran yg begitu halus, begitu bening, begitu dalam. Tak ada yg lebih jujur dr nurani, saat ia menyedarkan kita tanpa kata. Nasihatnya begitu hening dan kita tak kuasa menyangkal. Begitu tipis begitu mhiris. Berbahagialah org2 yg seluruh waktunya dpenuhi kmampuan utk jujur pd nurani dan tulus mdengarkan suara hati."

Mula-mula saya baca, saya memang kagumlah dengan kawan saya tu sbb boleh tulis ayat macam ni. Tapi mujurlah saya google di internet, dan rupa-rupanya tu bukan kata-kata dia! zzzzz
Tolonglah, lain kali, sesiapa pun, kalau tak dapat cari atau letak sumber dari mana dapat, sekurang-kurangnya tolong letak tanda pengikat kata " " dekat ayat tersebut.

Tapi kalau seseorang itu memang obses dengan gaya bahasa seseorang, memang tak dinafikan kadang-kadang tulisannya akan sedikit sebanyak menyerupai gaya bahasa tersebut. Maka dalam hal ini, dia memang tak bersalah sebaliknya saya memuji keadaan tersebut sebab dia telah berjaya menyerap 'perasaan/makna/suasana' yang ditulis oleh orang lain. Apa yang saya rasa tak berapa sedap hanyalah perbuatan 'copy paste' sahaja.

Bercerita tentang kata-kata tersebut, saya kira saya masih boleh bersyukur sebab hakikatnya saya tak adalah betul-betul kehilangan. Suara hati tu masih ada. Adanya suara membuktikan bahawa saya masih lagi memiliki hati saya. Suara yang dah lama menemani saya dalam perjalanan hidup saya sejak daripada saya masih kecil hingga sekarang.

Anak

Tahniah kepada Ramdan dan isteri, Aida yang telah selamat menimang cahaya mata pada hari Khamis yang lepas. Dengar cerita dari Ramdan kelmarin tentang apa yang berlaku dalam bilik bersalin, keadaan yang sangat cemasnya, kegembiraannya dan semuanya memang menggugah perasaan la. Sekejap. (haha ayat nak ego je)

Dai'e (Pendakwah)

Saya asal-asalnya memang berniat hendak mengatakan dan berjuang habis-habisan untuk cakap bahawa saya bukanlah daie. Selalunya bila bercakap pasal siapa daie, saya lebih cenderung cakap 'korang' kat kawan-kawan saya tu dari kata 'kita'. (macam apa je perangai) Mungkin sebab fobia atau ada pengalaman lepas di mana sayalah orang yang dikaitkan dengan imej agama, dan itu menimbulkan konflik dalaman yang begitu dahsyat. Tapi saya tak nafikan juga bahawa zaman itu jugalah saya merasakan zaman paling bermakna dalam hidup.

Sekarang, saya dah tak nak terlibat dalam nak bincang siapa daie dan siapa itu ini. Saya hanya nak fokus untuk jadi seorang muslim yang betul-betul muslim. Untuk terlibat dalam persoalan, daie harus begini begitu, kalau buat ini itu akan timbulkan fitnah, saya berlepas diri. Biarkanlah orang lain yang menghukum atau menganalisa. Saya dah mula menerima hakikat dunia ini memang begitu pun. Bercampur baur. Contohnya ada negara islam tak mengamalkan syariat islam, ada filem/drama islami tapi dedah aurat ke, guna hadis palsu ke, ada ustaz yang memang kaki perempuan ke, siap ada imam yang gay (di luar negara). Astaghfirullah. 

Ini semua adalah fitnah yang melanda kita sekarang. Apa yang kita boleh buat adalah memantapkan ilmu kita agar dengan itu kita boleh mengenal bahagian mana yang elok, bahagian mana yang salah. Saya rasa saya tak akan menggelarkan diri saya sebagai daie, seperti mana saya tak ingin menggelarkan diri saya salafi, ikhwani, sufi, mukmin (sebab iman itu nilaian Allah), ghuraba (orang-orang asing yg dimaksudkan hadis nabi) dan sebagainya. Tapi dalam masa yang sama kita harus rujuk Al-Quran dan sunnah, tengok ciri-ciri yang harus kita contohi dan ciri-ciri yang harus kita jauhi. Kita harus terus berusaha untuk maju. Tentang apa orang kata, samada saya ini daie ataupun tidak, terpulanglah kepada mereka untuk menilai. 

Perincian (details) adalah amat penting. Beritahu apa sifat-sifat syiah dan bukan cop orang sebagai syiah (kecuali setelah nyata dia memang memiliki semua ciri syiah, itu lain cerita). Beritahu apa sifat-sifat khawarij misalnya, apa itu khawarij dan bukan cop orang sebagai khawarij sehingga orang awam yg tak pernah dengar perkataan tu jadi terpinga-pinga.

Senior

Semalam rasanya saya terjumpa blog seorang senior yang sudah grad, tapi rupa-rupanya masih belum bekerja sebab ambil masa hampir setahun untuk menghafal Al-Quran di maahad tahfiz. Saya teruja membacanya. Apakah mungkin saya pun akan mengikuti jejak langkah beliau? Perancangan dan perjalanan hidup saya pasti akan berubah kalau saya buat macam tu sebab biasalah lepas grad mestilah nak kerja untuk cari makan. hmmm. Tak dinafikan, saya memang ada hasrat yang macam itu, menghafal Al-Quran. kalau dapat hafal dan faham maknanya, letaklah saya di mana-mana sekalipun, dalam penjara ke, insyaallah akan survive jugak. Sebab ada teman.


Ada lagi yang saya nak tulis, bersambung dalam Hidup itu singkat #3.

Friday, April 13, 2012

seperti pungguk rindukan bulan


Buat pencinta-pencinta
jadilah seperti pungguk
yang merindukan bulan

dalam dunia ini
wujud banyak pungguk
namun bulan hanya satu
maka pencinta sejati,
haruslah mencontohi pungguk
dengan menyedari,
bahawa setiap pungguk itu
tenggelam dalam keasyikan mereka sendiri
akan keindahan bulan
dan tak mempedulikan yang lain.

bulan hanya satu
kadang ia muncul, kadang ia tenggelam
suatu saat ia tunjukkan separuh mukanya
di saat yang lain ia tunjukkan seluruh wajahnya.

(sebenarnya itu pun masih separuh juga ketika bulan penuh, nak tengok full kena 3D, dan anda tahu tak bulan tak pernah tunjukkan separuh mukanya yang lagi satu LANGSUNG kepada kita? Kita hanya menghadap separuh mukanya yang sama setiap masa)

semua pungguk rindukan bulan
tapi tak satu pungguk pun yang dapat menjejak kaki
ke bulan
apatah lagi memiliki bulan.

bulan hanya makhluk yang mengikut perintah
cahayanya, hanyalah pinjaman matahari
juga letaknya dia di angkasa
bukanlah atas pilihannya sendiri.

(serius bulan tak bersalah
persoalannya sekarang, kenapa pungguk rindukan bulan?)

****************************************************************

- tolong, tafsir kata-kata di atas dari pandangan anda sendiri, dan jangan libatkan saya
-apa yang saya faham, dah tentu sangat lain dari apa yang anda semua faham, jadi jangan tanya saya, jangan mengagak-agak apa saya rasa dan jangan kaitkan diri saya dengan kata-kata di atas pun
- saya try cari tentang pungguk rindukan bulan, jumpa pula peribahasa yang hampir sama iaitu seperti jentayu rindukan hujan
- saya orang yang sukakan hujan jadi officially saya jentayu sekarang. Garuda. hahahahaha
- anyhow, anda boleh cari makna perkataan-perkataan/peribahasa pelik dari dewan bahasa http://prpm.dbp.gov.my

Tuesday, April 10, 2012

Hidup ini singkat #1

Anonymous

Saya rasa saya terpaksa 'disable' komen dari anonymous. Sebab sesetengah anonymous menakutkan saya. Komen-komen oleh anonymous membuatkan saya rasa serba salah, sebab takut tulisan saya difahami dari sudut lain oleh mereka.

Saya rasa apa yang saya boleh cakap ialah, Allah dah bagi petunjuk, maka teruskanlah kehidupan masing-masing. Allah buat hati tenang, sekalipun ada masa-masa hati itu resah, tak tenang, still Allah buat hati itu yakin.


Lawak

Hari ini kelas pertama untuk cycle Therapy. Saya pun tanya lah cikgu therapy, Khortieva yang terkenal dengan ayat-ayat beliau seperti : Stop! Malchi (senyap!) ....saya tanya dia,

"Mungkin cikgu ada koleksi X-ray yang boleh kami copy dari cikgu?"
Sebab final exam dah dekat, dan saya rasa sekali sekala jadi pelajar proaktif bagus jugak.

Jawab cikgu, " Sebenarnya, macam ni....saya rasa kamu semua nanti masa exam, kamu akan jawab dengan Emelyanov. Dia Dekan kamu kan..."
Saya dengan rakan-rakan tak faham. So kalau jawab dengan dia kenapa?

"Jadinya, Emelyanov tuh....SAYANGKANkan kamu semua pelajar Malaysia. Kamu semua konfem lepas punya lah"
LOL. Kejadaaah!!!! Saya tengah semangat nak proaktif, belajar untuk exam....kenapa bagi galakan untuk tak study pulak nih!!!

Siap cikgu tersebut menambah, " Lagipun saya ada kenalan juga, dia pun akan jadi examiner kamu juga. Saya akan cakap kat dia supaya buat baik dengan korang, supaya kamu tak susah....".

Zzzzzz. Bagus betul. Allah buat hati kita tenang melalui mulut cikgu sendiri. hahahahaha. Apa-apa pun kena study jugak. Jangan percaya kat orang sangat 100%. Apa-apa pun boleh jadi.



Prof. Muhaya

Saya asal-asalnya tak adalah minat sangat dengan prof ni. Siap masa mula-mula jadi fenomena dulu, masa tengok video dari komputer kawan, saya 'ter'lepas cakap, kata, ah, bosanlah. Sebab rata-rata orang asyik obses je....ugh serius saya tak sengaja.

Tapi lepas dengar satu rakaman ikim nih diperoleh dari sebuah blog yang saya tak ingat siapa punya...saya pun bertekad nak cari lagi di internet. Maka inilah apa yang saya jumpa.

http://e-usrah.com/audio/koleksi-segmen-islam-itu-indah-dari-prof-muhaya

http://www.ikimfm.my/ikimfm/index.php?option=com_content&view=article&id=76

Baguslah prof Muhaya, dalam rakaman ikim.fm tuh, memang  moment lawak ada, moment sedih hampir nak nangis pun ada mendengarkan luahan hati orang-orang yang mengadukan perasaan atau masalah kat prof. Harap dapat jadi macam prof jugak. Bukan dari segi buat orang nangis, tapi dari segi jadi inspirasi dan membantu masyarakat selesaikan masalah hidup mereka. Bila kita ada asas yang kukuh, kita semua pun mampu bantu orang lain juga di samping diri kita sendiri.



Sang pencerah

Pagi semalam tengok satu video nih yang dikongsikan oleh twitter Dr. Asri....



Petangnya baca Al-Quran dan memang sampai kat ayat ini juga :

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
(Muhammad, 47:7)

Ok bosanlah kan kalau nak cerita kes terjumpa je hari-hari...sebenarnya, kalau seseorang itu baca satu Al-Quran habis setiap hari, sah-sahlah dia akan terjumpa jugak ayat-ayat yang dia pernah terserempak hari itu. Itu pun KALAU.

Teringat pula kepada Kak Ayu yang pernah nasihat saya waktu saya masa second year kat sini. Dia pesan, jagalah Allah, Allah akan jaga saya. Terbaik. Masa tu memang jarang buka Al-Quran, tafsir apatah lagi. Jadi bila diberi nasihat macam ni, memang bagus. Saya tak ingat samada kak Ayu tu cikgu ke ustazah, tapi memang pada pandangan saya, kak Ayu juga adalah one of the good souls. Dan tolong jangan pedulikan takrifan good souls pada saya, saya memang main bantai je sebut.



Ya, saya salah

Sebenarnya pernah tak kita alami, bila kita dalam usrah ke, atau waktu dengar ceramah atau tazkirah...ketika orang lain bagi pengisian tu, kita rasa teguran-teguran dia memang nak hala kat diri kita sendiri? Kita fikir, 'Eh, dia nak cakap pasal aku ke ni? Biar betul...panas pulak aku nak dengar...'

Benda ni memang terjadi kat saya pun baru-baru ni. Ya Allah, kalau betullah dia memang nak tuju kat saya, memang segan lah....rasa panas pun ada. Rasa macam, "kau ingat kau bagus sangat ke? takde dosa? bidaah-bidaah yang kau buat tu pun dosa jugak la...cuma kau je yang nampak benda tu takde masalah..".

Ugh. Mujur ada suara yang mengingatkan saya, kalau kita kerja nak point out salah masing-masing, sampai bila-bila pun tak habis. Contohi para sahabat. Bila ditegur, mengaku salah je terus, tak payah nak cakap banyak. Senang. Tumpu kat diri sendiri.....kesalahan dia tu tak perlulah kita nak tegur hanya sebab kita marah kita ditegur.



Sejam video ni, kalau semangat nak tengok, boleh lah tengok.

Ego

Kita susah nak dengar apa orang cakap sebab kita ego. Seriously. Bila kita rasa kita lagi bagus (ego), rasa panas sebab orang tegur, memang tinggal harapan je lah kata-kata nasihat member kita tu nak masuk dalam hati. Saya rasa la, apa yang kita boleh buat ialah, anggap teguran kawan tadi tu (kat dalam majlis yg ramai orang), dia tak maksudkan kita, dia tak tahu pun kita buat kesilapan tu...jadi kita ambil peluang tu utk lepas ni kita dah takkan buat lagi dah.  Tapi, kalau memang dia point out kita la yang salah tu dalam majlis, ataupun cakap sehingga memang obvious kita la yang salah tu, memang sangat SUKAR lah untuk terima. Kadang-kadang memang harus lah kena penyepak. (Perkataan tersebut hanyalah simbolik, maaf). Saya memang tak suka sangat pun kena sindir-sindir ni sebenarnya. Saya lagi senang ditegur secara private.

Kalau kawan kita tu betul kawan kita, dan dia nak tegur kita...dia pasti boleh tegur kita tanpa buat kita terasa hati. Bila kita masih terasa hati atau dalam kes lain, kita pulak adalah orang yang nak menegur tu masih rasa tak tahu macam mana nak cakap dengan kawan kita yang buat salah, itu hanyalah membawa pengertian bahawa kita dan orang itu memang belum betul-betul berkawan baik lagi.

Lagi satu cara nak kikis ego adalah, be harsher to yourself. Ataupun melatih diri mempunyai skil muhasabah diri yang mantap. Seolah-olah anda ada 'mata ketiga'.

"Ketahuilah bahawa, nasihat dan teguran korang semua tak akan mencalarkan sedikit pun ego saya sebab saya mengutuk dan mencela kesalahan-kesalahan saya lebih teruk lagi dari korang semua. Jadi sebelum kamu tegur saya ni, saya dah terlebih dahulu menegur diri saya sendiri. So benda ni bukan benda baru, terima kasih kerana mengingatkan. "

lebih kurang macam tu lah.



Bersambung dalam Hidup ni singkat #2. Penat pulak nak tulis.


Sunday, April 8, 2012

Ujian

Bila bosan, diuji
Bila melangkah, diuji bertubi-tubi
Tak mengapalah ujian yang berat sekalipun
Asal ditunjukkan jalan.
Mohon dikurniakan kenikmatan
dalam ibadahku, duduk bangunku
Kenikmatan dalam tafakkurku, perenunganku
dan ampunkan aku, dari awal hingga ke akhirnya.

Mungkin tak sepatutnya
mendongak ke atas
Sebab akan ternampak langit.
Langit kalau ditenung, direnung
akan terasa semakin tinggi dan tinggi.
Juga kerana bencinya pada bisikan-bisikan
yang mendewa-dewakan langit.

Langit adalah makhluk Tuhan,
biarpun sempurna tak ada cacat cela
ianya tak kekal.

Pecahkanlah berhala-berhala pujian dan sembahan
Padam hapuskanlah bisikan-bisikan setan.

Friday, April 6, 2012

penagih

Agak-agaknya kalau kata/cakap tengok bola tu dosa kepada semua peminat bola, mampu ke mereka berhenti daripada tengok bola?




Ok letak tepi persoalan itu sebab saya pun tak tahu kalau tengok bola itu dosa atau tidak.

Ramai antara kita dalam dunia ni seorang penagih. Sifat seorang penagih adalah dia tidak dapat meninggalkan sesuatu perkara yang menjadi ketagihannya - walaupun tak mustahil, namun ternyata sukar.

Ketagihan menjadikan orang terbelenggu, dan seolah-olah tak dapat langsung nak keluar atau bebaskan diri dari belenggu itu.


Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). 
(Ali Imran, 3 : 14)

Biar saya tulis benda-benda dalam dunia yang boleh buat manusia ketagih. Maaf, saya cakap awal-awal, saya akan cakap tanpa lapik.

Manusia boleh ketagih pada perempuan. Seks. Tengok video lucah. Arak. Dadah. Rokok. Judi. Bergosip/mengumpat. Shopping. Belaian lelaki. Cinta. Rumah cantik dan besar. Kereta-kereta mewah, sport. Gadget-gadget canggih terkini. Cerita Korea/Jepun/Tamil/Hindi/Cina. Movie. Drama. Muzik. Duit kertas/syiling (lol?). Reputasi/orang pandang tinggi. Kuasa. Kecantikan diri sendiri. Kepandaian diri sendiri. Kepetahan berkata-kata. Bola. Game. Sukan. Emas. Perabot. Beg. Kasut. Saham. Bisnes. Chatting. Menipu/berbohong/berdusta/'kencing'. Makan. Parti. Sosial. Politik. Ritual. Ego/rasa diri betul.



Boleh jadi aku dan kamu juga sebenarnya seorang penagih. Yang membezakan kita mungkin bagaimana kita pandang ketagihan kita, besar atau kecil; teruk atau kurang teruk. Tapi betul ke sudut pandangan kita? Siapa cakap menipu itu lebih elok dari minum arak? Siapa cakap rasa diri bagus,takabbur, sukakan reputasi lebih elok dari tengok video lucah?

Kau tak tahu kan, tapi kau menghukum.

Salahkan semua yang salah, tapi jangan tambah dengan hinaan, kejian dan cacian.

Pesanan buat semua : Tambah ilmu pengetahuan. Mungkin ada perkara dalam dunia ni yang kita anggap tak salah, sebenarnya salah. Pastikan rujukan dari sumber yang betul. Jangan ikut kepala otak anda sendiri je. Juga jangan percaya bulat-bulat apa orang cakap.

Pesanan buat penagih : Jangan rasa selesa. Ketagihan akan menjadikan kamu hamba abdi. Usaha harus ada untuk membebaskan diri dari ikatan-ikatan itu. Jangan pandang sesuatu itu kecil, sebab boleh jadi perkara itu besar di sisi Tuhan - hanya kita  sahaja yang pandang mudah atau kecil sebab kita tidak tahu atau malas nak ambil tahu. Jangan lupa minta pertolongan Tuhan - Dia yang menciptakan kamu dan ketagihan-ketagihan kamu, adalah lebih arif, dan Dia lah yang lebih tahu bagaimana untuk mengeluarkan kamu daripadanya. Jangan putus asa.

Pesanan buat bekas penagih : Imbas kembali saat kamu terbelenggu suatu masa dulu. Hanya kerana rahmat Allah, Dia membebaskan kamu dari ikatan-ikatan itu. Jangan lupa, bersyukurlah. Bersyukur sebab dah diberi nikmat yang sangat besar. Jadi sekarang kamu dah bebas kan? Tapi itu tetap tak bermakna kamu boleh pandang rendah kat orang lain. Mungkin, kamu masih ada kelemahan lagi yang kamu masih tak nampak.

Kemudian Kami jadikan Al- Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran), dan di antaranya ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata). 
(35:32)

Tuesday, April 3, 2012

Tenanglah


"Adapun bagiku, aku akan merasa bahagia menemukan biar hanya jejaknya saja. Itu akan ada juga artinya, tetapi hidup 
tanpa Dia tentulah akan menjadi sesalan."

At least, dah berusaha. Itu pun akan ada ertinya juga. Tenanglah menghadapi yang tertulis.


Untuk segala perkara dalam dunia ni yang tak dapat kita capai,
tenanglah.
Untuk setiap perkara yang dirasa sedikit tika dibandingkan dengan orang lain,
tenanglah.

Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata.
(Al-An'aam 6:59)

Allah tahu semuanya.





Sunday, April 1, 2012

7 Petala Cinta


Itu adalah tajuk sebuah cerita yang baru sahaja keluar kat malaymoviesfull. Bagi budak oversea, rasanya website tuh macam pawagam. Apa yang keluar atau baru di'upload', itulah box office.

Sempat tengok sedikit sebelum pergi program sukaneka pagi ini, dan disambung 'nonton' pada siangnya.

Tak banyak pun nak komen.

1. Ya saya tahu genre cerita ini tipikal, dan tak mustahil memang ada orang sudah loya. (sayalah tu yang loya nyer...haha)
2. Mungkin disebabkan saya seorang idealist, maka komuniti/masyarakat ideal seperti dalam cerita ini adalah sesuatu yang saya impi-impikan. Seriously, kalau saya berada dalam masyarakat itu, tak perlu jadi orang penting, jadi watak sampingan, atau mungkin jadi bayang-bayang pun saya sudah merasa bahagia.
3. Disebabkan idealisme, maka pandangan saya terhadap dunia kita ini tak sama macam orang biasa pandang dunia ni. Maka saya akan selalu kena tipu dengan expectation saya sampai bila-bila pun. Merasa kecewa dengan diri sendiri yang tak mampu berfikir dengan baik.

4. Kalau ada watak yang saya suka dalam cerita ini, pastilah saya akan memilih Hilma. Jadi, saya rasa masanya sudah tiba untuk letakkan puisi Kahlil Gibran yang saya rasa menggambarkan Hilma.


For heaven's sake, my heart, keep secret your love,
and hide the secret from those you see
and you will have better fortune.

He who reveals secrets is considered fool;
silence and secrecy are much better for him
who falls in love.

For heaven's sake, my heart, if someone asks,
"What has happened?" do not answer.
If you are asked, 'Who is she?"
Say she is in love with another.
And pretend that it is of no consequence.

For heaven's sake, my love, conceal your passion;
your sickness is also your medicine because love
to the soul is as wine in a glass- what you
see is liquid, what is hidden is its spirit.

For heaven's sake, my heart, conceal your troubles;
then, should the seas roar and the skies fall,
you will be safe.
-Kahlil Gibran

Bintang


kadang-kadang tak faham kenapa hampir kesemua tulisan dalam blog ni macam berperasaan sangat. Nak cerita benda yang abstrak je memanjang, tak ada langsung yang konkrit. Asyik cerita general concepts itu ini, tak reti nak touch benda-benda yang details dan berfakta.

Maka, biar tulisan kali ini fakta semuanya. Tak nak jadi manusia berperasaan sekarang. Nak jadi robot. Apa yang susah sangat nak tulis fakta kan?

Tentang bintang dan fakta-faktanya.

Sebenarnya, ada sesuatu tentang bintang, yang sangat menarik yang ingin saya kongsikan pada anda semua. Tentang kebenaran yang ramai tak tahu dan pandang sebelah mata je.

**************************************************************************************************************

Apa itu bintang?

Bintang (Jawi: بينتڠ) merupakan bebola jisim gas yang terbentuk disebabkan tarikan graviti mereka sendiri --------> diambil dari wikipedia berbahasa Melayu.

Bintang tu, kalau tak ada pencemaran cahaya, langit 'clear' tak berawan, kita boleh nampak titik-titik berchaya yang banyak gila kat angkasa. Itulah bintang.

bagaimana bintang itu terbentuk

Star formation is the process by which dense regions within molecular clouds, commonly referred to as "stellar nurseries", collapse into spheres of plasma to form stars.

Ok. Cerita dia macam ni. Dekat angkasa, di tempat-tempat tertentu, akan ada awan yang sangat besar. Tempat itu ada banyak molekul. Disingkatkan cerita, satu pusat graviti terbentuk, dan menarik seluruh molekul atau awan besar ini tadi membentuk sfera yang akan menjadi bintang.

kelahiran bintang


saiz bintang

Saiz bintang sangat berbeza antara satu sama lain.
Ada bintang, contohnya Betelguese, besarnya adalah 650 kali ganda diameter (ukur lilit) matahari kita.

Di bawah adalah gambar yang boleh dijadikan perbandingan, bumi dengan planet-planet lain, kemudian matahari dengan bintang-bintang lain.





jarak bintang

Bintang paling dekat dengan kita ialah matahari, iaitu lebih kurang 8 minit cahaya. Jika dikira dalam kilometer, the mean distance of the Sun from the Earth is approximately 149.6 million kilometers.

kematian bintang

Most stars are between 1 billion and 10 billion years old. Some stars may even be close to 13.7 billion years old—the observed age of the universe.

The more massive the star, the shorter its lifespan, primarily because massive stars have greater pressure on their cores, causing them to burn hydrogen more rapidly.


Istimewanya bintang. Point paling penting dalam seluruh artikel kali ini.

janganlah wish upon the star, itu kepercayaan syirik, tahyul, khurafat

Agak-agaknya, faham tak?

Anda tahu tak, boleh jadi sebenarnya bintang-bintang yang anda sedang lihat sekarang di langit pada waktu malam itu, sudahpun mati atau tidak wujud lagi?

Kita menikmati keindahan sesuatu yang mungkin sudah lama hilang dari angkasa ini.

Biar saya terangkan. Jarak antara bintang dengan bumi kita adalah sangat jauh. Kita ambil matahari sebagai contoh. Jarak bumi-matahari ialah 149.6 juta km. Nak dimudahkan, jarak itu juga bersamaan 8 minit kelajuan cahaya / 8 minit cahaya. Bermakna, cahaya matahari mengambil masa selama 8 minit untuk sampai ke bumi. Jadi, andaikata matahari itu tiba-tiba padam, kita hanya akan sedar tentang kehilangan matahari 8 minit kemudiannya. Sebab jarak antara bumi dan matahari sangat jauh. Walaupun cahaya itu bergerak dengan sangat pantas, cahaya tetap memerlukan selang masa selama 8 minit untuk sampai ke permukaan bumi.

Faham?

Jadi sekarang kita ambil contoh yang lain pula. Satu bintang, bernama Betelguese, jaraknya dengan kita adalah 600 tahun cahaya. Ini bermakna, cahaya yang berasal dari Betelguese perlu melalui masa 600 tahun barulah boleh sampai kepada kita. Jadinya, kalaulah ditakdirkan bintang itu mati sekarang, kita hanya akan perasan bahawa bintang itu sudah mati 600 tahun kemudiannya. 600 tahun kemudiannya baru kita perasan yang sudah tidak ada lagi cahaya dari bintang Betelguese itu.

jawapan yang saya ambil dari yahoo answers :

"That's exactly right. In fact, the light from our own Sun is 8 minutes old, so if the Sun blinked out seven minutes ago, we won't find out for another minute! The same is true for light that bounces off of your best friend and hits your eye. If your friend had disappeared a fraction of a second before the light hit your eye, you wouldn't know it. Well, that's only a fraction of a second, but you see the point. Astronomers can judge from the age of a star--where it is in it's life span, as you suggest--what the liklihood is that it is still there. But we can't know for sure. It is a safe hypothesis that a young star that is only 100 light years away is still there because 100 years is nothing compared to the lifespan of a star.

The useful thing about looking out into space at stars that are even 10 billion years old is that it is like looking back in time. Think about that. If we look at all galaxies that are 5 billion light years away, then what we are really doing is looking at the Universe as it was 5 billion years ago!

So, rather than "really watching it die", I would say that we are really watching the Universe be born. This is the reason that astronomers get excited each time they are able to see further and further into space. They are looking back further and further in time. This helps scientists better understand our Universe.

Although the lifespan of stars is part of it, looking so far away--and so far back in time--is more closely related to the lifespan of the Universe. I always think it's cool every time I realize that we can look back in time..."


Melihat bintang di langit, adalah seperti melihat masa lalu.

Saya harap anda semua faham apa yang saya terangkan ini. maka, apabila anda melihat bintang di langit, di mana-mana sahaja anda berada, mudah-mudahan saya yang bercerita tentang bintang ini akan terlintas dalam fikiran kalian.  Untuk itu sudilah kiranya berterima kasih kepada saya dengan mengingati saya dalam doa kalian, mendoakan yang terbaik untuk saya - masuk syurga ke, ditambah ilmu yang bermanfaat, jodoh yang baik, jadi orang kaya yang bersyukur dan macam-macam lagi!