javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Saturday, December 31, 2011

Masjid Lenkoranskaya



Semoga hati tak sakit.
Dan jikalau hati itu sakit sekalipun,
mudah-mudahan masjid menjadi tempat Tuhan merawat hati yang sakit itu.


*************************************************************************************************************

Di bawah akan saya ceritakan perjalanan saya dari center ke masjid. Selalunya kami pergi masjid pun hanya pada hari Jumaat. Jarang atau tak pernah rasanya saya dengar ada pelajar pergi ke masjid tersebut bukan pada hari Jumaat atau hari cuti, sebab jadual kelas yang sibuk serta kedudukan masjid yang agak jauh dari center (pusat bandar).

Berdasarkan peta di bawah, masjid terletak lebih kurang 6-7km dari pusat bandar. Anggap sahaja pusat bandar itu tertulis Komsomolskaya.

Klik untuk tengok lebih jelas


Kebiasaannya kami pergi ke masjid dengan menaiki bas bernombor 88∊. Boleh juga naik 89, tapi dia akan berhenti di simpang jalan, kena jalan lebih jauh. Atau boleh menaiki mashrut 88, cuma jarang dapat dan tambangnya lebih mahal berbanding menaiki bas. Selalunya kami tunggu bas 88 di stesen bas berhadapan Zhar Pizza, (jika sempat, makan dulu) tapi untuk Jumaat kali ini saya dan rakan-rakan pergi menunggu bas di Vokzal (stesen keretapi) setelah menyantap di Riviera.

Vokzal

Suasana dalam bas. Saya berjaya duduk di 'seat' yang tinggi, jadi chances  untuk beri tempat duduk kepada nenek rendah, sebab dia bukan boleh panjat pun. haha jahat 

kasih sayang ibu dan anak

berjalan ke arah masjid

nampak tak 'minaret' masjid? oh kubah masjid

kalau cuaca lembab, tanah akan jadi macam lumpur



ada daging halal dijual di sini

jualan buku-buku agama, perfume pun ada

masjid sedang dinaik taraf. Renovation.

Tingkat tengah, terletak di antara tingkat ats dan tingkat bawah tanah


Ada tempat duduk untuk warga tua di suatu sudut

Hazrat Elias sedang memberikan khutbah.


Sedang nak lintas jalan ke tempat menunggu mashrut untuk pulang ke rumah

Lelaki-lelaki kacak. Kegagahan diukur dengan ketebalan jambang.

Kalau anda perasan dalam peta nombor dua di atas, ada tanda biru yang saya anggap itulah kedudukan masjid (maaf saya seorang yang fail coordination). Jika kami mahu pulang, kami akan lintas beberapa rumah untuk pergi ke line kuning yang lagi satu. Kemudian kami akan berjalan agak jauh, sambil bersembang dengan rakan-rakan....hinggalah kami sampai ke jalan besar untuk menunggu mashrut.

Apa ye kenangan-kenangan best di masjid ini? Hmm. Memang dah jadi satu tradisi agaknya, senior-senior akan bawa junior yang baru sampai di Volgograd ke masjid ini untuk memperkenalkan mereka dengan masjid. Saya pun tak ketinggalan. Saya junior yang menurut tunjuk ajar senior. Hah. Senior-senior masa itu memang best, ada Abang (Jimi, Syuk, Husein, Senpai, Zam, Zul dan lain-lain lagi) yang memberikan beberapa nasihat.

Kawan saya selalu cakap, junior memang selalu pandang tinggi kat senior. Mungkin ini memang hukum alam kot. Kalau saya sebagai senior dipandang tinggi pun, (dan itu pun kalau), maka saya boleh katakan tidak ada sebab khusus. Itu hanyalah lumrah.

Di masjid ini juga saya pernah menguruskan satu projek Kelab Umno Volgograd, majlis 'Sirih Pulang ke Gagang', bagi meraikan senior-senior yang bakal pulang ke Malaysia. Saya terfikir pun majlis ini sebab saya suka sangat dengan beberapa orang senior perempuan ni yang duduk serumah dan nampak baik (saya katakan nampak sebab semua orang ada baik buruknya, dan mereka adalah orang). Lagipun mereka, senior-senior tahun itu banyak berjasa kepada komuniti Volgo. Namun projek itu jugalah yang mungkin menjadi salah satu sebab kenapa bekas Timbalan saya nak letak jawatan dan langsung tak approve request facebook saya. Huh. Agaknya saya terlalu mendesak kot.

Saya masih ingat lagi pertama kali saya bersolat hari raya di masjid ini. Biasa di Malaysia, rakaat kedua solat sunat hari raya, kita bertakbir banyak-banyak tu baru kita mulakan baca Al-Fatihah kan? Tapi di sini takbir banyak-banyak tu SELEPAS habis baca surah. Saya apa lagi, dah sebut takbir saya terus rukuk, padahal diorang tengah takbir angkat tangan je. haha. Saya digelakkan oleh Falah kalau tak silap, juga seorang senior. Tahun berikutnya ataupun solat sunat hari raya yang berikutnya, saya menanam azam yang tebal untuk tidak melakukan kesilapan sama. Dan untuk kali kedua, saya juga masih melakukan kesilapan sama. Saya manusia tak belajar dari kesilapan. Tapi lepas-lepas tu, mereka dah tukar balik rasanya, melaksanakan seperti yang di Malaysia amalkan kalau saya tak silap.

No comments: