javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Thursday, December 22, 2011

Autopsy, bedah mayat



PERHATIAN : Jangan scroll ke bawah atau tengok gambar-gambar ini atau baca post ini jika anda lemah semangat. Atau anda mengandung. Atau anda budak bawah umur. Atau macam-macam lagi.

Intro

Hari ini pergi 'morgue', tempat simpan mayat yang terletak lebih jauh dari kelas Infection di Kirovski. Dari tempat saya, Ploshad Lenin memerlukan masa lebih kurang sejam setengah untuk sampai di sana dengan menaiki bas. Tempat tersebut terletak di Krasnoarmeiski Raion/Region.

Di bawah ini mungkin ada gambar-gambar yang tak proper juga. Mungkin saya telah pun 'breached' confidentiality sebagai seorang pelajar, saya tak pasti. Yang pastinya nanti, semasa jadi doktor pelatih hospital di Malaysia, sah-sah jika saya buat macam ini saya akan dikenakan tindakan.

Walau bagaimanapun, kalau difikir-fikirkan balik, kalau anda cuba google search image, safe search off dan taip 'cadaver' atau 'autopsy' dalam carian anda, ini jugalah gambar yang akan keluar dalam carian anda.

Namun jika anda menentang keras juga saya letakkan gambar-gambar ini, anda boleh hantar komen anda berupa nasihat yang baik, jika nasihat anda relevan, saya dengan senang hatinya akan men'delete' gambar-gambar tersebut.

Ok saya tarik balik keputusan saya untuk upload gambar-gambar tertentu yang menunjukkan muka dan tubuh badan mayat sepenuhnya, samada lelaki dan perempuan. Jadi gambar-gambar yang saya akan upload di bawah tidak akan didelete sama sekali.

Krasnoarmeiski Raion (area berhampiran kilang)

lalu di celah-celah kawasan perumahan

akan cuba cari maksudnya kemudian




pegang jantung

jantung




otak 

Cikgu kata bagi orang yang sudah tua, memang akan kita jumpa selaput yang agak keputihan pada otak, celah-celahan otak (sulcus, gyrus). Dan kalau seseorang itu alcoholic, keseluruhan otak akan ada selaput itu. Warna biru yang jelas kelihatan menunjukkan patient mempunyai high intracranial pressure.

bahagian dalam jantung





Perkara Menarik dan Kesan terhadap Hidup seorang Pelajar

Antara benda yang paling signifikan adalah bau mayat. Pada pendapat saya, mayat yang dibedah hari ini adalah mayat biasa, bukannya mayat yang dah seminggu terbiar, (kemudian baru orang sedar) yang pastinya memiliki bau yang tersangat busuk. Namun bau mayat biasa ini sudah cukup untuk bertahan hingga ke petang dan terasa di tekak.

Bercerita tentang kesan. Ianya membuatkan kita terfikir, jasad yang tidak bernyawa yang berada di atas meja itu sebenarnya adalah jasad bernyawa, mungkin jika tidak beberapa jam lepas pun, mungkin 1-2 hari lepas. (ok nice, esok saya tanya cikgu dah berapa lama mayat tu ada). Adakah kita perasan tentang hal ini?

Saya tak rasa pelajar-pelajar yang ikut serta tengok autopsy itu terlalu fikir sangat tentang mayat itu, termasuklah saya. Balik rumah budak-budak ni dah start main game, main gitar ke, buka video ceramah agama, baiki paip yang tersumbat di bilik air, hidupkan sistem pemanas air dalam bilik air atau mungkin juga menjalankan tugas memasak pada petang itu.

Saya rasa mungkin sebab kita tak merasakan ada kaitan dengan mayat itu, kita tak kenal, jadi kita tak rasa apa-apa sangat. Macam mana kalau mayat yang kita bedah tadi itu adalah orang-orang yang kita kenal? Mungkin kita tak dapat tidur seminggu.

Apa yang boleh saya katakan di sini adalah, apabila menjadi doktor nanti, semua doktor akan mengalami kematian seorang pesakit yang dia sendiri rawat. Jika doktor tersebut boleh cakap yang dia tak rasa apa-apa, saya boleh cakap yang doktor tersebut memang nak tak nak agaknya rawat pesakit tersebut. Berlagak poyo je lebih. Dia mungkin rasa dirinya macho dan hebat, namun bagi saya itu adalah perkara yang memalukan sebab dia tidak mempunyai empati.

Tapi mungkin lain halnya dengan doktor yang berada di bahagian kecemasan. Setiap hari patient yang tunggu mati je masuk, lepas dah buat segala benda, pam jantung ke, cucuk sana cucuk sini....mati di hadapannya, mungkin memang betullah doktor tersebut akan lali dengan kematian.

5 comments: