javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, December 27, 2011

Menulis Untuk Memandaikan Masyarakat



Saya1 : Menulis untuk memandaikan masyarakat. Saya mahu mereka berjaya, selamat dalam hidup. Saya harap pengalaman-pengalaman saya, fikiran-fikiran saya, boleh memberikan contoh kepada mereka.

Saya2 : hmm. Don't think so high of yourself. Kau ni tak berfikir ke? Macam mana kau boleh pandaikan masyarakat kalau kau tak pandai, macam mana kau nak masyarakat atau dunia hidup teratur kalau hidup kau sendiri tak teratur....dan, kenapa kau berlagak nak mampus sangat ni?

Hahaha. Cukup itu sahaja untuk monolog dalaman kali ini. Saya masih berfikir-fikir, apakah harus saya hentikan sahaja 'link' twitter, facebook dengan blog? Kadang-kadang nak ramai orang baca, kadang-kadang rasa segan pulak kalau orang baca (introverted side). Tapi adakah kalau tak ada seorang pun baca, saya tidak akan menulis? Tidak, saya tidak akan berhenti kecuali sebab dua perkara - sibuk dan malas. Ok obviously kalau ada orang ugut akan bunuh orang lain jika saya tak berhenti menulis, saya terpaksa berhenti menulis sebab saya tak nak ada orang mati sebab saya.




I love this quote by Virginia Woolf: "Every secret of a writer's soul, every experience of his life, every quality of his mind is written large in his works..."


I think Virginia Woolf intended for writers to understand that their work reflects who they are, where they have been, and what they will become.


Through an understanding of ourselves and becoming comfortable in our own skins, the process of writing becomes more spontaneous and uninhibited. When we comprehend our unique writing gifts, we are aided in creating great stories. We become more confident the more we accept and know ourselves.


When we tune into our needs and desires, we are more apt to free ourselves to use material from our own lives and the lives of those who enrich us. Our characters become richer and more complex as we open ourselves up to all that we know about the human condition.
-Lisa Collazo

Yup, tulisan mencerminkan diri seseorang. Saya membaca, dan banyak jenis tulisan yang ada. Ada tulisan yang suka cerita pasal gosip, ada pasal kehidupan sehariannya (makan minum tidur), ada tentang falsafah dan sebagainya. Kebanyakan mereka, mereka akan mengkhususkan kepada satu perkara, contohnya islamik sahaja atau gosip pasal artis je memanjang. Saya tahu saya tak boleh jadi itu. Blog ini MEMANG bukan blog dakwah. Bukan blog untuk SUAP orang dengan apa yang saya fikir betul. Saya harap semua orang tak percaya bulat-bulat apa yang penulis-penulis blog di luar sana cakap, dan itu termasuklah juga tulisan saya.

Ok. Di blog ini, saya akan kemukakan fakta/ dalil...dalam masa yang sama saya juga akan mempunyai pandangan saya sendiri tentang banyak perkara. Saya harap anda dapat bezakannya. Saya akan cuba untuk TIDAK memberikan pandangan saya langsung dalam bab-bab memutuskan hukum-hakam dalam agama, sebaliknya saya hanya akan mempersembahkan fakta/hujah yang ada, berserta sumber-sumbernya. Mungkin saya akan meletakkan dalil-dalil bahawa merokok itu haram, berzina itu haram, mencuri itu haram, membunuh itu haram....tapi itu tidak bermakna yang saya adalah seorang yang tidak merokok, tidak berzina, mencuri ataupun membunuh. Juga jika saya melakukan perbuatan-perbuatan tersebut, itu semua tidak bermakna yang perbuatan itu adalah halal ataupun dibolehkan.

***************************************************************************************************************

(jika saya letak tanda *****, itu bermakna kita sudah pun masuk topik lain)

Pada hari isnin yang lepas, saya menghadiri kelas Bahasa Rusia untuk kali yang terakhir. Dalam sesi pembelajaran tersebut, cikgu meminta para pelajar mengenang kembali saat-saat yang sukar dilupakan sepanjang belajar Bahasa Rusia. Saya rasa cadangan cikgu itu sedikit sebanyak membuat saya terfikir tentang banyak perkara - Zoya Fedorovna, sakit jantung, ada cikgu yang meninggal dunia, kenangan gelabah naik masyrut dan sebagainya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya teringat perbualan saya dengan kawan saya.

Kawan : Kau tak rasa kita makin lama makin dah nak tamat belajar ke? Mula-mula lecture dah habis, tak akan ada lecture dah lepas ni. Sekarang dah tak akan ada Russian Class. Sedar-sedar nanti dah grad.

Saya : Shoot! haah lah. Habis camne ni seh, aku rasa macam tak belajar apa-apa 6tahun kat sini. Sedih gila..

Saya tahu saya perlu menghargai tahun terakhir ini. Jika tidak saya akan menyesal dah grad nanti. Namun demikian, apa yang saya perlu buat supaya saya tak menyesal di kemudian hari? Any idea?

Salah satu idea saya adalah, saya akan ambil gambar tempat-tempat saya belajar dan tulis nota atau cerita tentangnya, kemudian letak dalam blog. Saya harap saya akan berasa puas dengan aktiviti tersebut. Aktiviti tersebut akan saya laksanakan dalam waktu cuti winter selepas peperiksaan. Ada orang ajak saya pergi melancong ke Sochi, bermain ski, dalam 3-4hari. Patutkah saya pergi?

Berkaitan dengan blog ini pula, saya merancang untuk menulis atau 'punlish' 3-4 post/entri setiap minggu, dan akan ada topik-topik tertentu (bukannya setiap hari cerita tentang benda sama...itu akan membuatkan saya bosan). Topik-topik tersebut merangkumi :

- medik
- ekonomi
- review buku
- review filem/video
- orang-orang yang saya kagumi
- kisah-kisah lama, MRSM dll
- rusia; tempat, orang, binatang, cuaca, kelas, pengangkutan dan macam-macam lagi
- relationships, feeling-feeling, i feel you feel, laki perempuan

Sebenarnya saya rasa orang bukan nak baca pun apa saya tulis. Ramai nak tengok gambar je, contohnya ada gambar pasal autopsi. Ceh. Superficial. Lol.











2 comments:

Unknown said...

write always...and it will get better. :)

Anonymous said...

aku percaya yang kau memang menulis dari sumber ilham. achaner kau memahirkan dan meluahkan ilham kau tu?