javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, December 23, 2011

Nyanyian Budak Comel



Terserempak dengan video-video ini di youtube. Sangat comel!



Video kecik-kecik dah ade suara sedap di atas mempunyai 4 part, dan kalau anda berminat hendak mendengarnya, silakan cari sendiri.

Kemudian terjumpa video ini pula, video seorang abang (yang juga kanak-kanak comel) mengajar adiknya belajar mengaji.



Abang itu sangat garang tapi dalam keadaan yang lain dia sangat baik hati kat adiknya itu!!

Persoalan

Kadang-kadang di minda saya bermain pelbagai persoalan. Saya tahu saya perlu menjauhkan diri daripada alat-alat muzik, (dan ini mengikut apa yang saya yakini) namun bagaimana pula dengan nyanyian? Bagi saya nyanyian adalah naik turun suara, yang mempunyai irama tertentu. FIKIR saya, selagi tidak ada perkara yang mengharamkannya (kata-kata lucah, kesat, syirik dll) atau dalil yang mengharamkannya (Al-quran, sunnah-hadis) maka tidak ada masalah.

Sebab bukan apa. Semalam saya ada menonton satu video, (dirakam dari Tv Al-Hijrah) tentang bermusafir mengikut sunnah nabi. Di dalamnya ada disebutkan bahawa adalah sunnah nabi mendengar nyanyian ketika bermusafir. Nyanyian itu dikenali dengan 'Al-Huda'.



Namun tidak disebut secara jelas dalam video itu akan apakah bentuk nyanyian tersebut.

Dalam artikel Hukum Nyanyian dan Hiburan (http://drmaza.com/home/?p=1187) tulisan Dr Asri menyebutkan :

Dalam hadis Ummul Mukminin ‘Aishah r.aha:
bahawa pada hari raya Fitri atau Adha, Abu Bakr masuk ke rumahnya (rumah ‘Aishah) dan Nabi s.a.w berada di sisinya. Ketika itu ada dua penyanyi wanita sedang menyanyi mengenai kebanggaan Ansar pada Hari Bu‘ath (peperangan antara Aus dan Khazraj). Abu Bakr berkata: “Suara syaitan” (sebanyak dua kali). Nabi s.a.w bersabda: “Biarkan mereka wahai Abu Bakr! Setiap kaum ada hari raya dan sesungguh hari ini adalah hari raya kita” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Dalam riwayat Muslim yang lain menyatakan mereka memukul gendang sebagai alatan muzik iringan nyanyian mereka. Hadis ini menunjukkan sikap lunak Nabi s.a.w yang tidak melarang hiburan dalam bentuk nyanyian sekalipun berlaku dalam rumah baginda. Nabi s.a.w tidak bersikap keras mengenai hiburan seperti sesetengah mereka yang menggunakan nama agama untuk membenteras hiburan habis-habisan. Bantahan Abu Bakr ditolak oleh Nabi s.a.w secara berhikmah.


Ada sesetengah pandangan yang cuba menyatakan bahawa Nabi s.a.w tidak menolak dakwaan Abu Bakr bahawa nyanyian suara syaitan, cumanya hanya diizinkan disebabkan hari raya. Penghujahan seperti ini tidak kukuh. Sebabnya, apakah jika nyanyian suara syaitan maka pada hari raya ia tidak menjadi suara syaitan lagi dan selepas itu kembali menjadi suara syaitan semula?! Atau apakah pada hari raya maka suara syaitan dibenarkan? Cukuplah dengan teguran Nabi s.a.w itu sebagai satu bantahan umum atas kenyataan Abu Bakr. Suara syaitan sepatutnya bukan dikaitkan dengan hari dan waktu, tetapi dengan isi kandungan!.

Tapi melihat kepada penjelasan dalam Islam QA (http://islamqa.info/en/ref/5000/sing), ditulis :

Some of them use as evidence the hadeeth about the singing of the two young girls, which we have discussed above, but we will quote what Ibn al-Qayyim (may Allaah have mercy on him) said, because it is valuable:


I am amazed that you quote as evidence for allowing listening to sophisticated songs the report which we mentioned about how two young girls who were below the age of puberty sang to a young woman on the day of Eid some verses of Arab poetry about bravery in war and other noble characteristics. How can you compare this to that? What is strange is that this hadeeth is one of the strongest proofs against them. The greatest speaker of the truth [Abu Bakr al-Siddeeq] called them musical instruments of the Shaytaan, and the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) approved of that appellation, but he made an exception in the case of these two young girls who had not yet reached the age of responsibility and the words of whose songs could not corrupt anyone who listened to them. Can this be used as evidence to allow what you do and what you know of listening (to music) which includes (bad) things which are not hidden?! Subhaan Allaah! How people can be led astray! (Madaarij al-Saalikeen, 1/493).

Perkara tentang nyanyian ada juga disebut namun dalam petikan yang pendek dalam blog fiqh-sunnah ketika membincangkan Walimatul Urus : antara yang sunnah dan yang ditokok tambah:

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:


“Akan muncul dari umatku beberapa kaum yang menghalalkan zina, sutera, khamar (minuman keras), dan alat-alat muzik...” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 5590)


Di dalam Tafsir Ibnu Katsir, Ibnu Mas’oud radhiyallahu ‘anhu menjelaskan dengan tegas bahawa muzik dan nyanyian adalah termasuk perkara yang tidak berguna.


Untuk perbahasan lebih lanjut berkenaan persoalan muzik dan nyanyi-nyanyian ini, dipersilakan merujuk kitab karya Imam Ibnul Qayyim, bertajuk Ighaatsatul Lahfan atau Syaikh al-Albani, bertajuk Tahriim Alath ath-Tharb, dan kitab syaikh al-Albani ini telah ada terjemahannya.



Kesimpulan

Saya harap anda akan mempunyai masa untuk membacanya, dan saya mencadangkan untuk membaca dua link di bawah iaitu :

1. Hukum Nyanyian dan Hiburan (http://drmaza.com/home/?p=1187)
2. Islam QA (http://islamqa.info/en/ref/5000/sing)
3. Bolehkah Wanita Berdakwah dengan Nasyid

Yup, kalau anda jumpa sumber lain juga, silakan baca dan kaji. Kemudian anda sendiri pilih, bagaimana yang semestinya.

edited : hmm. dlm hidup ini, semua orang dipenuhi dosa.

No comments: