javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Monday, April 18, 2011

Bertemu dengan Gangster Rusia

Cerita pasal bertemu dengan gangster Rusia tuh ada di bawah sekali. Sebelum itu sukalah saya nak bercerita tentang apa yang berlaku dalam dua hari ini. Semalam dan hari ini.

Semalam saya ada rasa sedih dan ada rasa gembira.
(Why on earth ko nak cerita kisah hidup ko, loser!!!)

Ok, saya bukan nak jadi selebriti. Bagi saya, masa untuk saya menjadi seperti apa yang nasyid di bawah beritahu masih belum tiba.
Tapi saya percaya yang suatu hari nanti saya akan jadi seperti apa yang nasyid itu sampaikan. InsyaAllah.





Semalam.



Saya rasa sedih sebab :
1. Rupa-rupanya intuisi saya salah. Intuisi saya dikaburi oleh perasaan. Jarang intuisi saya salah. Memanglah pandangan mata itu anak panah iblis yang beracun.

Cari balik tulisan lama pasal mata, ada ditulis kat situ,

"Walaupun demikian, pandangan mata juga boleh menipu, dan amat membahayakan."

Saya selalu buat kesilapan berulang kali. Haish.
Betapalah saya sampai buat tiga entri (tak termasuk satu yang belum dipublish) sebab perasaan ini, rupa-rupanya perasaan itu hanyalah salah faham saya terhadap situasi. Ceittt!!!!!

2. Hari ini juga saya dapat tahu sedikit sebanyak tentang apa yang berlaku dan apa latar belakang orang-orang yang dekat dengan kita. Bagi saya ianya memalukan dan sangat menyedihkan jika kita langsung tak tahu bahawa orang-orang yang dekat dengan kita itu mempunyai latar belakang hidup yang susah ke, ada masalah ke apa semua.

Nak bandingkan hidup saya dengan hidup mereka memang saya jauh lebih senang. Mampu ke kalau saya berada di tempat mereka?

Jangan nanti bila kita dah nak grad, dah nak berpisah dan mungkin tak jumpa sampai bila-bila lagi, we realise that we don't have a clue at all about our friends.

Tapi memang ada orang yang suka menyembunyikan kerunsingan hidup. It depends. Kita tak boleh buat apa-apa dan hanya boleh menghormati cara mereka. Macam saya pun, saya rasa,apa kejadahnya nak cerita masalah sendiri kat orang lain? Tapi kalau ada orang bertanya kat saya dengan jujur, boleh je cerita kot. No problem.

Memang perit dengar cerita-cerita sedih terutama bila kita tahu yang susah tu member kita.
Dan ada orang pernah cakap kat saya, kalau kau dengar cerita-cerita sedih macam ni, tak payahlah kau nak cakap kau faham macamana diorang rasa, sebab bukan kau yang alami benda tu. Jadi seperit mana pun yang kita rasa, perit lagilah orang yang memikul.


Saya gembira sebab:
1. Saya berjaya kawal perasaan dan tidak gelabah. Saya dah mengatasi perasaan saya dan menjadi manusia baru. Dengan ini matlamat hidup saya menjadi lebih jelas.

Allah, terima kasih sebab jaga hati saya. Semoga hati itu terus dijaga sampai bila-bila.

2. Dapat tips-tips dan pengajaran yang bermakna daripada perbualan dengan rakan-rakan.
Dapat tahu sedikit sebanyak tentang member walaupun benda tu menyedihkan. One step closer dalam nak memahami orang-orang di sekeliling kita.

3. Mimpi-mimpi indah yang ada pengajaran. Huhuhuh. Tentang budak cute yang innocent, dan perasaan bila ada orang suka kat kita. Lolololololololol what is this?




Hari ini.

Selepas sahaja saya habis kelas therapy yang membincangkan tajuk Rheumatoid Arthritis, saya pun bergegas pulang.

Di hadapan hospital saya terserempak dengan dua orang nenek. Seorang nenek ni ajak saya mendengar dan mempelajari agama mereka, hal-hal berkaitan Jesus. Saya kata, "Tak mengapa". Nenek tu pun membalas sambil meletakkan satu tangan ke atas dada, "Hak kamu. (Nenek tak paksa)".
Saya pun letak tangan kat atas dada jugak, menghormati nenek tu yang nampak baik dan tak mendesak saya.

Saya pun pulang dengan menaiki bas bernombor 15.

Stesen terakhir bas No. 15 terletak berdekatan dengan restoran Riviera. Di hadapan restoran tersebut ada stesen bas juga. Turun sahaja dari bas No 15 saya pergi ke stesen yang lagi satu sebab saya kena pergi universiti untuk hantar 2 keping gambar visa.

Sebelah saya ada seorang pakcik tua yang menggunakan tongkat, pun tengah menunggu bas.

Bas sampai, saya pun naik. Saya yang ketika itu sedang mendengar lagu-lagu balada sangat tidak peka dengan keadaan sekelling. Namun saya sempat menyedari di sebelah saya berdiri seorang gadis bertubuh kecil yang agak comel.

Tiba-tiba saya dihimpit oleh dua orang budak. Seorang budak bertopi yang pendek dan kecil serta seorang budak botak yang gemuk. Sebenarnya dalam bas tersebut masih ada ruang lagi tapi still budak tersebut menghimpit dan menolak saya secara agresif. Saya check poket saya memastikan dompet dan handset saya masih ada. Ok, tak ada benda yang hilang.

Rupa-rupanya ia tak berhenti di situ. Budak gemuk tersebut - lebih pendek 3-5cm daripada saya - macam tengah bercakap sesuatu dengan saya. Saya tanggalkan sebelah earphone saya.

"Apa hal kau ada kat sini? Apa kau buat kat Rusia?"
Gulp. (in case ada orang tak faham, gulp adalah bunyi yang menggambarkan seseorang tengah menelan air liur) Saya dapat rasakan sentimen bencikan foreigner di situ.
- "Be..lajar" jawab saya dengan grammar yang gagal.

"Apa kau pandang-pandang? Tak puas hati? Kau kenal tak geng _______________??!"
Gulp. Saya tak dapat tangkap nama geng yang budak tu sebut. Saya cepat-cepat alihkan pandangan dan buat-buat macam saya tengah tunggu konduktor datang nak tengok pas bas saya.

Ah, sudah. Konduktor tu jauh dan langsung tak perasan situasi yang mencemaskan ini. Gadis comel yang saya sedar ada di sebelah saya tadi rupa-rupanya dah lama dah beralih ke belakang sebab risau keselamatan diri sendiri. Ugh, ni memang tanda-tanda ada fight nak meletus ni.

Worse comes to worst, memang saya terpaksa engage dengan budak ni. In a split second saya yakin saya perlu protect handset dan dompet saya yang berisi lebih kurang 3k rubel dan kad atm (nyawa tak terfikir pulak), dan dalam kepala otak saya terbayang budak gemuk ni terbaring kat lantai bas kena tumbuk bertubi-tubi dengan saya. Yup, at least teknik visualisation itu saya dah ada, tinggal nak carry out je. Berjaya atau tidak itu lain cerita. In terms of saya kurus, budak tu gemuk pun lain cerita jugak.

Sebenarnya di hadapan saya itu ada seorang makcik Rusia dan pakcik bertongkat itu tadi. Pakcik bertongkat tu memang tak boleh buat apa-apa pun. Saya jenguk dalam bas tu pun memang tak ada lelaki lain yang berpotensi untuk kawal keadaan. Shoot. Mujurlah makcik bercermin mata depan saya tu dengan beraninya sound budak-budak tu. Saya tak dengar sangat apa yang makcik tu cakap kat budak-budak tu, tapi ada jugak faham sikit yang budak tu nak saya pun turun dengan dia. Saya buat tak dengar je. Saya sentiasa pandang ke arah konduktor menunggu dia datang kat saya untuk saya tunjuk pas bas saya. Macamlah penting sangat tunjuk pas bas dalam saat-saat mencemaskan ni.

Makcik depan saya tu desak budak-budak tu turun kat next stop. Selepas dah confirm tengok budak-budak tu turun bas, saya pun menarik nafas lega dan tersenyum (senyum untuk tunjuk kat orang lain yang saya tak gelabah langsung masa di'provoke' tadi walaupun sebenarnya saya sangat gelabah). Saya pun cakap kat makcik tuh,
"Terima kasih banyak-banyak kat makcik".

Alhamdulillah. Tengok-tengok makcik Russian jugak yang berjaya kawal keadaan. Cis,xenophobic skinhead. @#$@#$@#$. Tak guna betul. Sampai rasa tak selamat jugak on the way nak balik rumah lepas tuh. Huh.......

This is a picture of a happy bald man, not a xenophobic skinhead.

Ok, cerita ni mungkinlah ada exaggeration, padahal takde apa-apa pun yang berlaku. Sorila kalo besar-besarkan cerita, sebab saya sangat mudah men'drama'kan keadaan. Terpulang kat kalian bagaimana mentafsir dan mengambil langkah berjagajaga selepas ini.

Ingat nak taruk kat sini cerita-cerita yang lebih dahsyat, pengalaman-pengalaman mereka yang pernah melalui keadaaan seperti kena belasah apa semua, tapi lain kalilah. Nanti ramai pulak yang takut tak tentu pasal.
Sekian.

5 comments:

Cuiya Razak said...

lam trolibas pn ade gak penyangakk bodoh camtu...
seb baek tadek paperrr...

Pengembara said...

agak la, mmg rasa lega habis lepas tuh

Anonymous said...

loser ke?

ieka said...

sabor..

Pengembara said...

@anonymous : aaaaaaaaaaaaa tak tau nak cakap sbb main tulis.

@ieka : yup sabar sebahagian daripada iman.