javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, April 26, 2011

Abang dan Adik

Seorang adik memiliki hubungan yang murni dengan seorang abang. Hubungan antara adik-beradik mungkin boleh jadi lebih rapat daripada hubungan anak dengan ibu bapa. Abang akan membantu adik jika adik ada masalah, menegur adik jika adik ada buat silap, mempercayai adik saat orang lain tak mempercayai adik kita dan melindungi adik kita dari segala anasir jahat yang ada.

Abang dan adik tak semestinya serupa dari segi sifat mereka. Boleh jadi, mereka langsung tak sama dalam segala hal. Memang seorang adik kadang-kadang bersifat manja, membuat perkara-perkara yang boleh menggembirakan hati seorang abang. Kadang-kadang adik juga annoying, suka kacau abang dia. Abang dan adik boleh memiliki sifat yang berbeza; adik rajin, abang pemalas, adik comel abang tak berapa nak hensem, abang tinggi adik pendek, adik suka mematuhi undang-undang sedangkan abang sangat suka melanggar peraturan.

Walau apapun perbezaannya, seorang abang hendak atau tidak dia perlu berpandangan jauh, macho/reliable, kuat dan segala ciri-ciri yang dapat membantu seorang adik.

Saya rasa peranan abang tamat bila adik-adiknya telah mengatasinya dalam segala hal, dalam erti kata lain, mungkin adik-adiknya berjaya menjadi lebih macho, lebih hebat daripada abang itu sendiri. Dalam kes yang sangat jarang pula ialah adik-adik tersebut pula yang menjaga abang tersebut.

Jadi di sini saya ingin meletakkan kata-kata yang cikgu saya pernah cakap kat saya suatu masa dulu, kata-kata ni sebenarnya untuk hubungan antara cikgu dengan murid, tapi boleh je diaplikasikan untuk abang dan adik.

"Seorang cikgu (abang) yang baik sentiasa berusaha agar muridnya (adiknya) boleh menjadi lebih baik daripada apa yang cikgu (abang) itu pernah lalui. Manakala, murid (adik) yang baik pula akan sentiasa meletakkan cikgu (abang) itu yang terbaik dalam hidupnya"

Dengan ini abang yang baik serta memiliki adik yang baik akan sentiasa dianggap gempak oleh adik-adiknya yang sebenarnya pun sama-sama gempak. Wow. Gempak maksima.

Gambar-gambar di bawah kebanyakannya diambil secara haram dengan bantuan google. Jangan salahkan saya kalau gambar kalian ada tersesat sekali singgah di blog ini. Sekian.









No comments: