javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Saturday, January 28, 2012

Sayangi Keluarga. Sayangi Malaysia.

Sebenarnya kadang-kadang rasa bosan bila cuti. Tapi semalam atau kelmarin, saya melihat gambar-gambar yang ada dalam simpanan saya. Jadikannya slideshow, dengan paparan skrin sebesar 19 inci dan berlatarbelakangkan lagu, saya merasakan mungkin ini adalah sesuatu yang patut dilakukan once in a while. Ugh rojak betul bahasa, entah apa ayat yang sesuai sepatutnya digunakan untuk gantikan once in a while.

Ada gambar-gambar masa first year, second year dulu-dulu. Kawan-kawan datang bilik untuk tengok sekali dan kami gelak macam gila. Dulu muka budak, sekarang dah muka dewasa. Dulu gemuk sekarang kurus. Dulu gaya macam perempuan kampung yang ayu, sekarang perempuan moden yang elegan.

Walaupun masa yang berjalan, sekalipun kebiasaannya mematangkan kita dan sedikit sebanyak membuatkan kita mengakui bahawa kita semakin dewasa, kita tidak dapat tidak menafikan bahawa ada sesuatu yang tak akan dapat kita cipta kembali. Kita akan tetap kehilangannya.

Naivety, innocence. Naif. Saya tengok sekejap tadi, antara perkataan yang menggambarkan apa itu naif (naive dalam English) ialah : unpretentious, unsophisticated, innocent, virgin, inexperience, childlike, clueless, immature, simple-minded.

Kita kehilangannya. Kita dah tak lagi reti untuk tidak berpura-pura, sebab kita tak boleh ceritakan semua perkara yang terlintas dalam hati kita. Kita semakin kompleks dalam menyelesaikan masalah hidup. Kita tidak lagi innocent, sebab kita sudah tahu perkara itu salah, namun kita masih meneruskan kesalahan-kesalahan kita. Kita sudah tidak dara (LOL) sebab kita sudah dicemari dengan pelbagai perkara. Kita dah timba banyak perngalaman sekarang. Kita bukan lagi kanak-kanak yang langsung tak tahu apa yang berlaku di sekeliling mereka, yang tidak matang dan simple-minded. Yang jujur dengan diri mereka sendiri.

Cut the crap, tukar terus kepada topik lain.

Sayangi keluarga

Sebenarnya semasa tengok gambar-gambar tersebut, ada juga gambar-gambar yang diambil semasa pulang ke Malaysia. Buat homesick saja. Pada mulanya berfikir, malas nak letak gambar-gambar agak bersifat peribadi di sini, tapi last-last fikir : ah aku kisah apa? Lantaklah ada orang cair atau inferior atau jatuh ke dalam jurang keputus-asaan yang berpanjangan, as long as it feeds my ego. Feed my ego, feed my ego. I am powerful!

Ok maaf. Saya sedang cuba menyelami perasaan lelaki-lelaki kacak, perempuan-perempuan cantik, mungkin artis-artis pujaan ramai di luar sana yang menjadikan orang-orang lain sebagai 'makanan' mereka. Sumber keyakinan diri mereka adalah daripada 'pujaan' orang ramai, 'penyembahan-penyembahan' yang dilakukan oleh orang lain (over gila sebut penyembahan). Saya rasa teori ni tepat. Dan bayangkan pula, keadaan di mana, ribuan orang telah menyerahkan hati mereka kepada seorang artis ini, dan kemudian artis ini meremukkannya, sambil mentertawakan kebodohan mereka. Pergh, kesian. I feel for you, bros sekalian.

Ok la. Terus letak gambar-gambar best.


Adik-adik saya memang macho-macho. Keep up bros!



Saya yang sedang rajin membaiki rantai basikal adik saya. Sebenarnya ayah saya yang suruh. Tapi last-last saya buat kerja separuh jalan, ayah saya jugak yang settlekan kasik habis. ZZZZZ.



Sorang je yang tak macho. Hantu pocong!





Saya juga miliki sedara-mara yang kiut miut.




Emak dan Wan.


Ayah
Saya rasa ayah saya banyak memainkan peranan dalam pembentukan diri saya, karakter-karakter yang saya miliki. Ini pandangan peribadi, saya tak tau apa pandangan emak atau ayah saya.

Terkadang saya fikir, apakah saya sudah bersedia mempunyai keluarga sendiri? Saya hanyalah budak yang suka lepak dan gelak bila member buat lawak. Malas. Emo. Buat kerja separuh jalan. Ada hingus. Ego. Fikir diri bagus. Suka perempuan. Pandai cakap, tak reti buat. Lembik.

Ok cukuplah kata-kata cacian dan hinaan ini. Kena neutralkan balik.

I am powerful. I am seriously powerful. Imperfection is beautiful. Saya adalah alpha male. (lol). Saya ada kehidupan sendiri. Tanggungjawab sendiri. Kalau jatuh saya akan bangun balik. Jatuh tujuh kali, berdiri lapan kali. Percayakan Tuhan; kuasa-Nya, penentuan-Nya, kebaikan-Nya, rahmat-Nya sekalipun Dia juga adalah Tuhan yeng memberikan pembalasan kepada setiap perbuatan buruk, Yang telah menentukan penghujung bagi setiap manusia sebagai ahli syurga ataupun ahli neraka.


Sayangi Malaysia

Di bawah pula ialah gambar-gambar di Malaysia.
Merindui tempat kelahiran dan tempat kita membesar.


KTM sentul

Roti nan dengan ayam tandoori

Stesen komuter kot

KFC Sentul yang pekerjanya terdiri daripada OKU

Makanan sedap lagi

UIA

Masjid Shah Alam


Bazar Ramadhan dekat dengan markas Pas dalam kampung padang balang, sentul

Entah mana ntah ni. Dekat-dekat chow kit?

Padang sekolah rendah

Surau tempat mengaji (yang sudah sangat moden berbanding dulu)

Pemandangan dari depan rumah


4 comments:

Syed Ahmad Fathi said...

Kita sudah tidak dara (LOL) ??

Haha. Lawak pun ada baca. Markas pas tu kat padang balang ke melewar?

Pengembara said...

Ops....markas pas tuh kat melewar....fail geography betul

Zehan Ilyana said...

hurm. mungkin sbb kita terlalu menjaga perasaan org..huhu

lyaserfame said...

Adakah Ayah dan Ibu membentuk kita?
BACALAH JULANG SERI:-

JULANG SERI

1,2,3,4,5........
LAHIR ANAK ANAK KU
SUASANA KEPERITAN DAN KEPEDIHAN KEHIDUPAN
DIHANYUTKAN GELOMBANG TIAP KELAHIRANMU

DARI SUSUAN DAN SUAPAN
BERTATIH MU KEDEWASAAN

BERMULA MENTARI MUNCUL DI UFUK TIMOR HINGGA MEREDAH MALAM KERDIP BINTANG, SINARNYA BULAN
MENGGAMIT KEDAMAIAN

HARI HARI MENDATANG DITIMANG DAN DI JULANG
MENAMBAH KEBERANIAN
SEHINGGA ISYARAT GAYA TEGURAN DAN DITANGAN
MEMBENTUK KEPERIBADIAN RATA RATA PESANAN DAH DISAMPAIKAN
UNTUK MENEMPUH MASA DEPAN

TIDORMU DI ULIT DITEPUK, MAINMU DI TIMANG DIJULANG JUA
TANPA DILAHIRKAN TIADA BERESUA
TERBITNYA MENTARI DAN LUNAR BULANNYA

KINI TIRAI USIA AYAHMU BAK MENTARI
DIAMBANG UFUK BARATNYA
TELAH MENJELAJAH TAWA DERITA DALAM BANYAK RAHSIA

BILA KESUNYIAN TERNGIANG JUA SUASANA
NAN MENJULANG KEGEMBIRAAN DULU
KINI MENINGKAT WAKTU USIAMU

BERBUDIKAH ANAK ANAK
DIFIKIRAN NYA DULU TEGURAN DAN DIDIKAN
RASA GEMENTAR BAGAI BERDENDAM
WALAU KEJAYAAN SUDAH DIGENGGAM
MENILAI HARGA CARA PERSURATAN
MENITI PEMBENTUKAN ERTI KEHIDUPAN

WAHAI ANAK ANAKKU
BERSOPAN DAN BERPEDOMAN
SENTIASA DIJULANG MENYERIKAN KEHIDUPAN

***HARI BAPA -SAYLISMA :AHAD 042614062009****