javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Saturday, January 7, 2012

Takut



Salah satu kata-kata yang menjadi perangsang dalam hidup saya ialah :

"Travel to the direction of your fear."

Sentiasa cabar diri anda. Anda tak berani bersuara, anda suarakan. Anda tak berani mencuba sesuatu, anda cuba. Orang lain kata anda tak boleh, lalu buat anda takut, maka itulah perkara yang anda harus lakukan jika mengikut kata-kata perangsang di atas.

Bila hidup anda bosan, dan anda tak tahu nak buat apa, mungkin cabaran-cabaran seperti itulah yang anda mungkin boleh pertimbangkan. Saya yakin, setiap orang memiliki ketakutan masing-masing. Ada yang tak berani bergaul dengan orang lain - maka gagahkan diri cuba bergaul. Ada orang yang tak berani mengeluarkan pendapat - maka gagahkan diri keluarkan pendapat.

Namun demikian, tak semua jenis takut memerlukan kita untuk mencabarnya atau melakukannya. Apa yang saya tengok dalam movie-movie Hollywood kebanyakannya menjadikan banyak perkara tidak bermoral sebagai cabaran hidup. Main perempuan? Hisap ganja? Stop being a virgin? dan sebagainya.
Berdepan dengan cabaran-cabaran ini, tidak ada yang mampu menahannya selain memiliki prinsip, memiliki keimanan yang kukuh. Kalau anda betul-betul berpegang kepada yang benar, maka usah hiraukan segala cacian dan makian seperti kecut, nerd dan sebagainya.

Semoga rasa takut, rasa malu untuk melakukan benda tidak elok menjadi penjadi penghalang kepada diri kita daripada perkara-perkara yang mungkar.


Satu video yang boleh katakan satu sumber motivasi juga :



You, me or nobody is gonna hit as hard as life,
but it ain't about how hard you hit.
It's about how hard you can get hit and keep moving forward,
how much you can take and keep moving forward,
that's how winning is done!


Maksud dia lebih kurang macam ni :

Semua orang akan alami dugaan dalam hidup, pukulan-pukulan.
Tapi ianya bukan tentang berapa kuat kau kena pukul,
ianya tentang berapa kuat kau akan dipukul dan kau tetap terus maju ke hadapan,
berapa banyak pukulan yang mampu kau terima dan tetap terus maju! Itulah kemenangan!!

Howyeah!

Rasanya pertama kali tengok video tuh macam semangat berkobar-kobar gila, tapi sekarang macam dah lali pula. Tapi isi kandungannya adalah sesuatu yang perlu setiap lapisan masyarakat fikirkan selalu.



No comments: