javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, January 31, 2012

Kepelbagai pendapat dan jemaah. Bergaduh di Youtube.



Sekarang kat dunia ni, banyak sangat perselisihan. Banyak juga jemaah yang ada untuk memperjuangkan islam. Siapa benar, siapa salah? Adalah soalan yang rumit. Sesetengah jemaah menghalang pengikutnya dari berfikir terus tentang perkara ini. namun bagi saya, always keep your options open. Sentiasa bersedia, sentiasa minta petunjuk dari Tuhan, sebab kita tak tahu tentang banyak perkara. Boleh jadi benda yang kita pegang selama ini sebenarnya merupakan satu kesalahan ataupun silap faham.



Kredit to Pena Maya.


"Ya Allah, Tuhan Jibril, Mikail dan Israfil, Dzat yang menciptakan langit dan bumi, Dzat yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang terlihat, Engkau memberikan hukum kepada para hambamu dalam permasalahan yang mereka perselisihkan, maka tunjukilah kami dalam setiap perkara yang kami perselisihkan menuju kebenaran dengan izinmu, sesungguhnya Engkau memberikan petunjuk kepada jalan yang lurus."


Tunjuklah Ya Allah, jalan mana yang betul, jalan mana yang Kau redhai.

Kita tidak meletakkan pergantungan kita dengan mana-mana jemaah, dengan mana-mana ustaz atau syekih.


"Wahai Yang Membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama-Mu."



Bergaduh di youtube

LOL. Sebenarnya tak adalah gaduh mana kat youtube, tapi sedikit sebanyak saya rasa terkilan pun ada. Tapi banyak lagi benda saya boleh buat selain fikirkan pasal benda tuh. Ceritanya macam ni. Saya pergi youtube, lepas tu saya tengok video youtube di bawah ini :



Saya merasakan ada beberapa perkara yang saya rasa tak kena, dan saya nak kepastian. maka saya pun tanyalah...

Saya                          :    maaf ye, ada apa dalil ke yg back up bahawa jika solat subuh sama dgn solat jumaat, Allah akan bg kekuatan ekonomi? statement ini sy rasa bahaya jika tidak ada ayat quran ataupun hadis yang back up benda ni...jgnlah kita mngatakan sesuatu yg kita tidak tahu...

Mrtheallshared              :   ad taalim ckp psl bnd nih... wallahu'alam..... dalil atau hadis wallahu'alam... kalau salah tlg betulkan ye =)
thx2
May Allah bless u =D


OK fine, kalau dia dah cakap macam tuh. Saya malas nak tanya dalam-dalam lagi....
Kemudian ada orang lain pulak yang nak tambahkan sekali...

dmfhusaini94             :    jelas,terang dan nyata allah dah berfirman:"barangsiapa yang bersyukur,aku akan tambahkan nikmat kepadanya..dan barangsiapa yang kufur,igtlah azab ku amatlah pedih.."
perumpamaan solat jumaat digunakan adalah krn sudah menjadi uruf dan adat bahawa makmum pada solat jumaat itu adalah ramai...


*sambungan...allah juga telah menciptakan burung yg mula mencari mkn d awal pagi menandakan berpagi-pagi m'cari rezki itu adalah fitrah dan dituntut..jika kita memulakan hari dgn bersyukur kpd allah scre b'jmaah..maka sudah tentulah allah akan menambahkan rezki kpd kite dan secara x lgsung ekonomi akan lebih kukuh....sekadar berkongsi...


Saya bila masuk bab-bab main sedap je analogikan dengan benda-benda lain, lepas tuh buat teori sendiri dan menjadikannya sebagai suatu kesimpulan yang pasti dalam agama, saya menjadi agak tak keruan di situ. Saya rasa benda ni sama lah macam kita kata, Allah haramkan babi sebab babi ni ada penyakit ataupun sebab babi nih sejenis binatang yang memang jenis tak cemburu langsung, jadi kalau kita makan, sedikit sebanyak kita akan berperangai macam babi.

Tentang perangai macam babi tuh, saya tak nafikan, mungkin ada kebenarannya, ditulis oleh Ibn Qayyim sendiri. (tapi Ibn Qayyim tidak mengatakan itu adalah sebab kenapa Allah haramkan babi) Namun menjadikan perkara-perkara sedemikian sebagai sebab sebenar Allah mengharamkan babi adalah tidak tepat. Sebab Allah atau nabi tak pernah mengatakan secara spesifik. Cukup kita meyakini bahawa setiap yang diperintahkan itu ada hikmahnya. Sebab kalau kita kata macam tuh, macam mana kalau suatu hari nanti makan babi konfem tak kena apa-apa penyakit. Adakah masa tuh babi dah jadi halal? Of course TIDAAAAKKKKK!!!!

Maka saya pun balas balik, mungkin dalam keadaan agak emo.

Saya              :    sy rasa lebih elok jika disebutkan " sesiapa yg mensyukuri nikmat Allah, Allah akan menambah nikmat"....simple. kita tak perlu menambah satu teori baru atau menganalogikan dengan burung misalnya....ye kite spatutnye belajar kesungguhan burung, atau mgkin rutinnya, tp still kita tidak blh mngatakan secara spesifik...semayang pagi2 ramai2 dpt kelebihan sekian sekian.....kalau betul buat benda tuh ada kelbihan sekian...dah lama Allah bgtau dlm Alquran ataupun nabi sebut dlm hadis


sy betul2 mintak maaf kalau sy terkasar bahasa...(sambungan kedua)...kalau kita nak main amik apa yg burung buat atau binatang buat semata-mata...mcmana pulak kalau kes ini : kelawar mencari makanan pada waktu malam? memerang, burung hantu....adakah kita nk ckp bersyukur beramai2 pd waktu malam pula...solat magrib dan isyak?

Tiba-tiba saya kena bantai pulak dengan bro yang upload video ini..

Mrtheallshared            :   bkn teori barula mmg ad... Ya Allah.. dlm vdeo itu huraian drpd slps bacaan taalim masjid sy
ad seorang imam (xigt nmnya spe) katanya 'kita sibuk bergaduh tntg hal furuk, tp pd masa yg sama org islam yg lain sibuk disembelih oleh orang kafir"
kte gaduh2 psl hal bnmd yg betul wtp.. slm hal fiqah mmg byk pndpt. klu sy bc pndpt ni awk pulak bc pndpt ni pastu klu kte brdua pndpt x sama mulala bang2
"tgglkan lah prtgkaran wlupun ia benar dan dibina sebuah mahligai utkmu di pinggir syurga"


perumpamaan itu Allah jadikan utk org memikirkan kekuasannNya..
byk kelebihan yg tersirat prlu dikaji.. cnthnya mcm kelebihan scientific... Rasulallah pernah mghalang sahabt utk meniup air yg panas namun rasulallah xberitahu mengapa beliau menyuruh berbuat demikian.. tp apbila dikaji rupanya apbila H2O bcmpur dgn CO2 terhasilnya toksik... so byk faedah yg diserahkn utk kte berfikir n kaji..


so jgn nk gne kan st perumpaan yg disebutkan di ats as alasan yg kelebihan solat isyak n maghrib xde kelebihan yg sama..... kte kena gne akal utk berfikir bkn utk bang2 org... tlg stop smpai cni.. sy akn tny ustaz lps ni.. settle k jgn gaduh//
sy x spttnya reply bnd nih.. silaturrahim itu wajib utk dijaga..pliz2.. jgn gaduh//
tp saya nk tegaskan lg ucapan psl kekuatan ekonomi ini kuar dr mulut seorang tabligh yg brnm "kamzani"


klu anda xde penyelesaian jgn buat situasi lg teruk..
kte sama2 jahil k..
salam ukhwah =D


Saya lepas dia dah hantar komen pertama saya dah tak baca dah...tapi beberapa hari kemudian saya baru perasan ada message dalam inbox saya. (komen terakhir di atas). Saya pun balaslah balik...

Saya           :   sy bkn nk brlagak pandai, tp pentingnya kita teliti dlm nak mngatakan ssuatu...brape ramai org mndakwa diri mereka ustaz, last2 bg pntafsiran yg salah brkaitan alquran dan hadis nabi. contoh (ayat quran jika kamu cintai Allah, ikutilah aku...ada ustazah pg ckp ikut die..) tk ke salah tuh?


Mrtheallshared            :   xnak gaduh =D
May Allah bless u my ikhwan =D
assalamualaikum =)

Saya             :   waalaikumussalam bro =D


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=L3dCUN1-DXo
(video di atas)


sama-samalah kita amalkan doa ni ye..=)


Habis cerita. Tapi apa-apa pun, yang buat video jawatan kosong tuh, budak lagi pun, pelajar sekolah menengah. Suatu usaha yang baik. Macho pun macho jugak saya tengok....layan...continue subscribe, no problemo.

No comments: