javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, January 11, 2012

Real Steel (2011), 50/50 (2011)


Dua filem terbaru yang saya rasakan best. Real Steel (yeah, Hugh Jackman) dan 50/50 yang diinspirasi dari true story, comedy.

Real Steel



Sinopsis cerita :

"Set in the near future, where robot boxing is a top sport, a struggling promoter feels he's found a champion in a discarded robot. During his hopeful rise to the top, he discovers he has an 11-year-old son who wants to know his father." -IMDB

Saya petik satu quote yang saya suka :

[referring to Noisy Boy losing getting badly beaten in the fight with Midas]
Max Kenton: You never should have taken that fight.
Charlie Kenton: Oh, really? Really? Thanks, genius!
Max Kenton: Do you even think about the stuff you do before youdo it? You had no idea how to fight that fight! Those combination codes, you didn't even know what half of them even meant. You just threw him in there cocky and half-assed! Of course you lost, you didn't even give him a chance.
Charlie Kenton: He wasn't that good.
Max Kenton: Noisy Boy was a great robot.
Charlie Kenton: Was! Was a great robot! Back in the league, back in the day. But look around you, kid. This place, this place is where once great robots go to die,
Max Kenton: So throw him away. That's what you do, right? Anything you don't need, you just throw away?
Charlie Kenton: Wow. It's been a long night, alright? You wanna sleep in doors? Now shut up and get in the truck.
[Max just looks at him]
Charlie Kenton: Don't look at me like that. Get in the truck!
[Max gets up and goes into the truck]

Charlie Kenton (Hugh Jackman) yang berlakon sebagai ayah, mempunyai perwatakan yang degil, keras kepala. Dia juga mudah yakin menang walaupun hanya berjaya untuk seketika waktu, yang kemudiannya akan kalah. Seorang yang melarikan diri dari banyak perkara.

Ada DUA orang kawan saya nangis tengok cerita ini. Bila saya cakap saya tak nangis, mereka bersungguh-sungguh nak saya mengaku yang saya pun nangis tengok cerita itu, supaya saya pun boleh join the club. Lol. Hello, aku tak nangis, tak nangislah!

Awesome movie. Seriously, best movie 2011!


50/50

"Inspired by a true story, a comedy centered on a 27-year-old guy who learns of his cancer diagnosis, and his subsequent struggle to beat the disease." - IMDB

50/50 adalah peratusan dia boleh survive/hidup/sembuh daripada kanser tersebut - 50%.



Adam: A tumor?
Dr. Ross: Yes.
Adam: Me?
Dr. Ross: Yes.
Adam: That doesn't make any sense though. I mean... I don't smoke, I don't drink... I recycle...

Sesiapa sahaja boleh kena cancer. Even kamu. Atau saya. Tapi mudah-mudahan kita dijauhkan dari penyakit.

Cikgu saya Margarita Viktorovna, seorang pakar ginekologi pernah cakap, " Ada orang (tokoh sains) cakap, sebenarnya semua orang ada cancer. Cuma tunggu masa sahaja...."

Sekarang saya sedang belajar subjek OZZ, statistik untuk exam nanti. Jadi sukalah saya untuk letak beberapa perkara di sini berkaitan medik.

Dalam 100 000 orang penduduk (Rusia), 60 orang akan kena kanser payu dara, 45 orang kena kanser paru-paru, 30-50 orang kena kanser perut, dan 16 orang akan kena kanser rahim and the list goes on...

Anda boleh juga lawat website ini, yang menceritakan tentang statistik berkaitan kesihatan di seluruh dunia, termasuklah malaysia. Mungkin anda berminat sebab-sebab kematian yang paling tinggi di Malaysia - kanser ke, kemalangan jalan raya ke atau apa-apa sahaja. Mungkin anda juga mahu tahu purata jangka hayat seseorang. Silakan melihat. Kredit diberikan kepada Nazrul sebab jumpa website tersebut.

http://www.worldlifeexpectancy.com

Berbalik kepada cerita, cerita itu best sebab dia tunjukkan bagaimana sifat seorang kawan yang betul-betul kawan. Bagaimana certain orang di sekeliling kita, akan cuba membantu kita walaupun di hadapan mata kita, kita tak nampak pun usaha mereka. Juga mungkin tentang certain orang yang lari bila orang terdekat menghadapi masalah.



2 comments:

Syed Ahmad Fathi said...

macam best je 50/50.
real steal dah tengok.

Pengembara said...

bolehlah 50/50 tapi sangat tak boleh lawan Real Steel!! Hugh jackman cool!!!