javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, January 4, 2012

Boy Wonder (2010)


Tadi ada program anjuran Kelab Umno Luar Negara Volgograd (KUV) untuk AJK. Antara harapannya adalah mereka akan dapat memulakan tahun baru dengan penuh semangat, akan lebih bertenaga untuk aktif dalam kelab. Bagus juga sebenarnya, sekurang-kurangnya saya tidaklah terperuk dalam bilik sahaja untuk sepanjang cuti New Year ini.

Juga dapat tengok balik, jumpa balik muka-muka yang dah lama tak nampak sebab dah banyak kali saya tak datang meeting. Dapat tahu perkembangan Volgo daripada Daus, Isyafiq (lawat rumah dia selepas habis program, itupun first time). Dapat tahu hala tuju KUV dari Ajim. Dan pandai pula Nawal teka saya yang berikan hadiah buku-buku tadi. Satu buku pasal Al-Aqsa yang dah habis baca tapi terperuk sahaja di rak, dan satu lagi novel Tunas oleh Hlovate yang sepatutnya memang hilang pun cuma syukur orang yang pinjam teringat nak pulang (tapi still saya tak mampu nak habiskan pun).

Apa-apa pun,it's good to know yang saya masih boleh dibenarkan makan-makan dalam jamuan antara ajk-ajk KUV walaupun telah bersara. Haha. Siap Ajim keluar statement yang patutnya saya tak payah buat apa-apapun untuk jamuan pun takpe, sebab saya ni mantan presiden. Pergh.



**************************************************************************************************************



Rasanya masa kanak-kanak adalah sangat penting dalam seluruh kehidupan. Masa kritikal. Kanak-kanak yang diajar untuk takut hantu, takut anjing akan membesar menjadi dewasa yang takut anjing, takut hantu. Ah, sebutkan apa-apa jenis sahaja - penderaan, kata-kata kesat, rasa rendah diri hasil dari cacian dan makian, rasa tidak cantik, rasa bodoh dan sebagainya.

"They are so fragile. Kids"

Membesar dan merasakan diri bodoh/rendah diri/pemarah/hodoh untuk seumur hidup. Bukannya mustahil untuk ubah, but it takes really great efforts. Dan effort yang macam mana yang patut diberikan untuk mengikis kesan psikologi yang sepatutnya membekas sampai mati?



Huh.

Kita yang dah agak besar ini pun, walaupun setelah tahu keterikatan, attachments hanya akan buat kita sakit kalau apa yang mengikat kita itu putus - kita tetap buat kesilapan berulang kali....maka bagaimanalah seorang kanak-kanak yang memang cenderung mengasihi emaknya yang sangat penyayang menghadapi kematian emaknya itu? Tambahan lagi kalau ada unsur pengkhianatan oleh orang lain lagi di situ...

Gila. Powerful sungguh filem ini. Good job filem Boy Wonder sebab berjaya memotivasikan saya untuk tulis review di sini.

Ada beberapa aspek cerita ini yang hampir sama juga dengan filem Law Abiding Citizen. Cerita yang buat kita rasa bengang gila dengan peraturan bodoh ciptaan manusia.

Sebab orang yang bersalah berjaya lepas dari menerima hukuman, ataupun hukuman yang dia dapat tak setimpal pun dengan apa yang dia dah buat iaitu bunuh.

Hmm, sebenarnya kalau dalam islam pun memang ada hukuman yang nak tak nak kerajaan kena fikirkan sendiri bagaimana nak menghukumnya sebab tak ada tertulis dalam nas (dipanggil takzir). Jadi 'lubang' atau kesilapan memang boleh berlaku, dah namanya manusia. Jadi sorry manusia sebab kata bodoh tadi. Tentang hukum hudud (juga dikenali sebagai hukum Allah, seperti hukum qisas) yang dah Dia tetapkan pula, maka lebihlah digalakkan untuk kita-kita yang lemah ilmunya ini mendiamkan diri atau mengelakkannya daripada jadi bualan-bualan di kedai kopi. Tanyakan pada yang pakar. Alim ulama' pun tak habis bincang lagi, macamana pulak kau boleh bentang exact details about that kat kedai kopi? Kau nak tunjuk pandai kan? Sebab bukan apa, takut kita terlanjur mempersendakan hukum Allah, mengingkarinya di satu sisi dan di sisi yang lain kita memfitnah kerajaan yang tidak menjalankan hukuman tersebut dengan tuduhan yang tidak tepat.

Sori emo.

Ok berbalik kepada cerita. Movie ini memang powerful. Tengok trailer pun dah boleh tahu.
Sekian.


Sebagai maklumat tambahan :
1. Takzir
2. Hudud
3. Qisas

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam mengingatkan dengan sabdanya:


“Akan datang nanti kepada manusia, masa-masa yang penuh tipu daya. Para pendusta dianggap sebagai orang yang jujur, manakala orang yang jujur dianggap pendusta. Orang khianat dianggap amanah dan orang yang amanah dilabel sebagai pengkhianat. Dan para Ruwaibidhah mula berkata-kata (bersuara).”


Ada yang bertanya, “Siapa Ruwaibidhah?”


Rasulullah menjawab, “Orang yang bodoh sibuk berbicara (mengulas) tentang masalah masyarakat.” [Hadis Riwayat Ibnu Majah, Kitab al-Fitan, 12/44, no. 4026. Dinilai sahih oleh al-Albani]

2 comments:

norashikin rahmat said...

cter tu cambest. tapi tengah exam~ :P

Pengembara said...

takpe...tunggu je habis exam....tak lari semua cerita2 tuh...