javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Saturday, June 4, 2011

Entah apa saya buat selama 2minggu

Entah apa tah saya buat selama dua minggu ini, sampai tak update blog.
Adakah disebabkan saya sibuk? atau futur (iman turun)? ataupun kecewa?

Sebenarnya saya ada benda yang saya nak tulis seperti makna zuhud, keteguhan benteng takdir, kisah orang-orang soleh, pandangan saya tentang beberapa perkara, tentang perubahan perspektif dan sebagainya. Tapi saya malas menaip, obviously.

Kadang-kadang kalau diikutkan hati nak je jadikan blog tempat saya tulis benda-benda yang saya tak puas hati kat dunia sebenar dan hentam benda-benda tersebut di dalam blog saya. Ya, memang saya pernah buat dan ya, mungkin benda itu ada kebaikannya.

Tapi saya teringat tentang kisah sahabat kalau tak silap yang tidak jadi membunuh orang kafir yang meludah ke mukanya kerana takut dibunuhnya orang itu disebabkan dia diludah, bukannya sebab nak menegakkan kalimah Allah. Jadi saya pun malaslah nak tulis lepas fikir banyak-banyak kali.

Kalau ada pun benda yang saya tak suka pada pada orang lain, contohnya ada kawan saya pakai kain pelikat tapi angkat kain tu sampai ke lutut...first time tengok memang panas, tapi saya hold dulu untuk fikir apa cara terbaik saya boleh cakap dengan dia. Kalau time tu saya rasa saya tak boleh cakap baik-baik dengan dia, saya cakap lain kali masa kepala saya sudah sejuk. Dr. Asri pun ada jugak pernah sebut perkara serupa ini.

Tapi itu saya, dan saya tak macam orang lain. Saya boleh bina hubungan dengan orang lain dan cakap direct dengan mereka. Sepertimana saya tak suka diperli atau di'sound' secara indirect, maka saya pun cuba untuk tidak buat begitu juga kepada orang lain.

Jadi tak kesahlah, terkandung juga dalam sifat zuhud (yang saya cakap saya pernah baca dan nak tulis) ialah tidak rasa apa-apa pun jika harta (dunia) itu ada pada kita ataupun tidak, kita tetap memandang Tuhan semata-mata. Juga sama sahaja keadaan seseorang itu apabila dipuji atau dicela, dia tetap buat seperti biasa (kalau dipuji dia pulangkan pujian kembali kepada Allah, kalau dia dicela dia akan dengar celaan itu dan baiki mana yang patut), still beramal seperti biasa. Saya yang sensitif ini tengah cuba berusaha ke arah itu. Doakan saya berjaya.

Semoga saya tetap menggunakan blog ini untuk cerita pengalaman saya, untuk sampaikan ilmu yang saya tahu, untuk mencela kelemahan diri, memuji keagungan Tuhan dan tidak memasukkan unsur-unsur emosi sangat dalam blog saya. Saya tak harap tulisan saya kali ini akan memulakan vicious cycle yang melemaskan, sebab saya dah pernah alami semua itu dan kalau berlaku juga, ia bermakna, tidak ada apa-apa yang berubah kot.

Saya akan sentiasa macam ni kot.
Sentiasa kutuk diri sendiri, sehinggakan pernah seorang budak UK cakap saya ni tak ada confidence diri (padahal saya rasa saya seorang yang confident)
Sentiasa nampak lembik, lemah di hadapan kawan-kawan saya, sehinggakan kemampuan saya mereka tak akan nampak (sebab saya tak nak ada sesiapa pun rasa inferior atau superior bila kawan dengan saya)
Sentiasa nampak macam tak ada pendirian, macam lalang, tak memihak mana-mana orang (walaupun sy tahu isi-isi perbahasan yang wujud, tp brtindak demikian sebab tak sukakan konflik dan cuba membaik pulih hubungan).

"Don't judge the way i act. You just see what i want to show you" - Mofar Rahman

ok memang post kali ini macam emosi dan seriously saya cakap tak serupa bikin. hahaha.

4 comments:

Awan Putih said...

memang sama lah apa yang aku rasa. sejibik!

Pengembara said...

hahah...ap yg sejibiknya? banyak aspek kot ak sebut dlm entri ni...dan ko post komen ni pkul 839 pagi? ko tak ada kelas ke?

Awan Putih said...

hahha. aku ad kelas ruski pkol 920 lorh. same lah. yg atas2 tu. kt bwh2, xde lak brani ckp cmtu kt aku. diorang takot makan kaki ak kot. lol.

Pengembara said...

hahah...nmpaknya kalo mcm tu mmg ramai yg tak takot makan kaki ak cmnih...