javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, June 22, 2011

Kesyukuran dan Retribution



Kesyukuran

Allah yang menciptakan hidup dan mati sebagai ujian, menjadikan kalah menang sebgai cubaan.

Juga menjadikan kemiskinan dan kekayaan untuk menguji hamba-hamba-Nya.

Bersyukur atas kurniaan-Nya.
Berapa banyak dah nikmat yang Dia berikan kepada kita, tapi kita tak sedar.
Berapa banyak benda yang dulu kita pernah minta dalam hidup kita, dan dah pun Dia kabulkan, tapi kita selalu lupa dan tak pernah nak ingat kebaikan-Nya kepada kita.


Allah telah berlaku baik kepada kita.

Semoga kta nampak kebaikan Tuhan di sebalik kesusahan yang melanda.

Kesenangan itu datangnya bersama kesusahan, bukannya kesenangan setelah kesusahan sepertimana yang kita biasa anggap.

Ibn Qayyim cakap,

"The Divine Decree related to the believer is always a bounty, even if it is in the form of withholding (something that is desired), and it is a blessing, even if it appears to be a trial, and an affliction that has befallen him is in reality a cure, even though it appears to be a disease!


Unfortunately, due to the ignorance of the worshipper and his transgressions, he does not consider anything to be a gift or a blessing or a cure unless he can enjoy it immediately, and it is in accordance with his nature.


If he were only given a little bit of understanding, then he would have counted being withheld from as a blessing, and the sickness as a mercy, and he would relish the trouble that befalls him more than he relishes his ease, and he would enjoy poverty more than he enjoys richness, and he would be more thankful when he is blessed with little than he is when he is blessed with a lot."


Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah - Madarij al-Salikin 2/215-216






Allah berikan suatu kelemahan pada diri kita, di sisi lain Allah berikan kelebihan.

Tapi adakah kita mampu menyedari kelebihan-kelebihan itu?

Sebab dunia sekarang biasanya yang mendefinisikan kelebihan dan kelemahan manusia tanpa ada asas. Dunia menjadikan saintis tampak lebih hebat daripada seorang ustaz, Barat lebih maju daripada Timur ataupun seseorang yang tahu ubat-ubat tertentu rasa lebih hebat daripada orang yang bertanya pasal ubat-ubat tersebut (lol...ayat peribadi).

Semoga Allah buat kita nampak kelebihan diri kita sendiri dan mengilhamkan kepada kita untuk terus mensyukuri kurniaan-Nya.


Retribution

Saya tak ingat mana saya jumpa perkataan ini, tapi menurut pemahaman saya, retribution adalah pembalasan, lebih merujuk kepada pembalasan atas perbuatan-perbuatan buruk yang pernah dilakukan.




Benda-benda buruk yang berlaku kat kita, mungkin adalah retribution. Benda-benda buruk yang kita pernah buat, sebenarnya mengumpulkan kerosakan, cumulative effect, dan sedar-sedar kita dah terperangkap dalam bencana yang sangat besar.

Mana satu perkara dalam hidup kita ini adalah retribution?

Lu pikirlah sendiri. Lu tak nampak, lu rugi.




2 comments:

norashikin rahmat said...

dah habis baca madarij al-salikin ke?

Maher said...

belum...mcm byk sgt je, dan trlalu teknikal...hahah...berat(malas) rasanya nk baca...