javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, January 2, 2009

Analogi Eksperimen Relativiti Einstein, dan juga tentang penyair

Saya ketemukan satu ungkapan yang sedikit sebanyak buat saya rasa suka. Analogi eksperimen Relativiti Einstein, yang saya dapat daripada seorang kawan, mungkin di'forward'kan agaknya adalah menarik, pada fikiran saya. Perhatikan.


analogi eksperimen relativity Einstein:


Hidup ni umpama rel keretapi,pengalaman yang menggempur kite dari waktu ke waktu adalah cahaya yang tercampak jauh ke dalam gerabak di atas rel tu...relatiivitinya adalah sebanyak mana kite mengambil pengajaran dari pengalaman tercampak jauh tu.Cahaya bersifat sama dan mutlak,ini pendapat einstein.pengalaman yang sama menimpa sesiapa sahaja sebanyak mana dan secepat mana pengalaman yang sama memberi pengajaran pada seseorang tu.hasilnya akan berbeza,relatif di antara satu sama lain.ramai orang yang luas pengalaman tapi tak pernah belajar,namun tak kurang juga pengalaman yang sedikit telah mencerahkan sepanjang hidup...

Saya juga ingin meletakkan di sini satu puisi, oleh Khalil Gibran yang bertajuk "Penyair". Harap kalian juga seperti saya, turut terhibur. Haha.

Penyair

Dia adalah rantai penghubung
Antara dunia ini dan dunia akan datang
Kolam air manis buat jiwa-jiwa yang kehausan,
Dia adalah sebatang pohon tertanam
Di lembah sungai keindahan
Memikul bebuah ranum
Bagi hati lapar yang mencari.

Dia adalah seekor burung ‘nightingale’
Menyejukkan jiwa yang dalam kedukaan
Menaikkan semangat dengan alunan melodi indahnya

Dia adalah sepotong awan putih di langit cerah
Naik dan mengembang memenuhi angkasa.
Kemudian mencurahkan kurnianya di atas padang kehidupan. Membuka kelopak mereka bagi menerima cahaya.

* selebihnya telah saya potong, agar tidak terlalu panjang.

(Dari ‘Dam’ah Wa Ibtisamah’ -Setitis Air Mata Seulas Senyuman)

~ Kahlil Gibran

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Einstein dan Khalil Gibran, saya tidak tahu samada mereka islam atau tidak. Satu perkara. Saya letakkan dalam post ini, jelas bukan untuk mengagungkan mereka, tapi sekadar menghargai sesuatu yang indah, selagi tidak bertentangan dengan nas-nas islam.

No comments: