javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Thursday, May 24, 2012

seorang kakak yang baik dan HA


baru lepas mendengar nasihat-nasihat yang baik dari seorang kakak.
dikatakan bahawa kakak ini dahulunya adalah seorang selebriti.
selalunya, di negeri-negeri orang putih, seorang muslim akan memanggil seorang muslimah sebagai 'sister' yang bermaksud kakak/adik perempuan, walaupun mereka tak ada pertalian darah.

kakak itu best. melihat dan mendengar dia bercakap, saya menyedari bahawa menghafal ayat-ayat Quran tertentu, kemudian menuturkannya dalam bahasa Arab ketika menyampaikan nasihat, mempunyai kesan yang ajaib kepada pendengar. (salahkan diri sendiri kalau tak tersentuh dengar ayat-ayat Al-Quran)

saya tidak tahu apakah kecenderungan politik kakak itu. tapi apa yang saya tahu, nasihatnya benar dan bersifat umum - nak ajak orang kepada islam, untuk jadi manusia yang lebih baik. masing-masing ada perjalanan hidup sendiri. kakak itu juga ada perjalanannya sendiri. berubah dari jahat kepada baik, dari tidak tahu kepada tahu adalah satu perjalanan juga.

kalau ikhlas dan jujur, dengan izin Allah, Dia akan tunjukkan jalan.

mula utamakan baca Al-Quran, dan lihat tafsirnya balik. Menghafal ayat-ayat yang rasa best, dan menuturkannya pada diri sendiri di saat yang sesuai dan juga ketika menasihati orang lain sepatutnya menjadi matlamat setiap muslim.

kita sudah terlalu ramai orang yang mengulas isu-isu semasa dan ghairah memetik dalil2 dan nas2. orang-orang yang mengajak kepada islam, Al-Quran dan sunnah, membantu kita mendalami ilmu agama tanpa ada sebarang niat politik (spt bermatlamatkan menjatuhkan pemerintah atau meramaikan ahli jemaah) masih lagi sedikit.

***************************************************************************************************

mula rimas dengan HA. kejadah kau ghairah sangat nak ubah negara dengan undi dan asyik-asyik nak mengulas pasal isu semasa. sikit-sikit nak ulas. ada kes, tak pergi langsung event tu pun dah boleh yakin nak ulas banyak.

ugh.

inilah perbezaannya kakak itu dengan HA.






No comments: