javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, January 12, 2010

Wardina Safiyyah

Saya ingin membuat satu tema baru dalam penulisan blog ini, yang akan saya tag sebagai "Orang-orang yang saya kagumi". Heheh.

1. Saya pertama sekali kenal dengan Wardina Safiyyah adalah melalui sitkom di NTV7 kalau tak silap berjudul 'Spanar Jaya'. Sitkom tersebut memang menarik, saya rasa ramai yang suka. Dan setakat itu sahajalah saya kenal Wardina. Tak pernah terserempak atau terjumpa di mana-mana pun.

2. Maka tibalah masa untuk saya petik dari Wikipedia:

Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot (born 5 June 1979) in Kuala Lumpur of an Australian father and Achenese mother is a TV Presenter & Host, Actress, Model and Businesswomen. She is 5’6 tall and is married and a mother of 2 girls and 1 baby boy.



Wardina is an accomplished Actress, model and Host. Wardina ranks among one of the Most Popular Celebrities/Faces in Malaysia, recognized not only by the Malays but also by the Chinese and by the Indians at large. Early exposure to the modeling industry at only 6 years, together with experience, professionalism, discipline and a winsome personality, her face and talent was then sought by many. It took her to Hong Kong, Australia, Indonesia, Singapore and else where. At the peak of her popularity Wardina shocked many when she decided to adorn a headscarf. Instead of slowing down, offers came pouring in even more than before.

3. Dalam bahagian kekuatan Wardina pula, disebutkan:

a) Wardina speaks eloquently in English and Malay and is a graduate from the Centre for Advance Design (CENFAD) Kuala Lumpur majoring in Interior Architecture.
b) Wardina represents the image of a successful modern Malaysian woman and is seen by many as an icon and a role model
c) Wardina portrays a figure of a loving mother, and involves herself/speaks out in many charitable organizations concerning children and family
d) Wardina is the first woman ever to appear on a TV commercial adorning a Hijab/Veil and is well remembered for that
e) Ever since she started wearing the Veil, she has helped change the image of a Muslim woman who wear the headscarf – Wardina believes that it’s what you have to offer that means a whole lot more - you can still be successful, stylish and modern.
f) Tudung “Wardina” became a phenomenon and many other artist followed her footsteps • Sunsilk advertisement received critical acclaim with a huge increase in sales as a result of the commercial represented by Wardina

4. Wardina adalah contoh ikutan atau role model yang baik untuk diikuti terutama oleh golongan pemudi kelahiran Malaysia. Saya rasa Wardina adalah contoh wanita moden sebenar yang berpegang kepada nilai ketimuran.



5. Wardina adalah 'arus yang mengubah suasana' (Dr. Zainal Abidin) yang menimbulkan suatu fenomena gempak, intelektual dan berteraskan nilai-nilai murni di Malaysia.

6. Selain daripada itu, saya rasakan yang saya sangat serasi dengan Wardina Safiyya. Buktinya? Saya dan Wardina sama-sama memiliki blog yang berlatarbelakangkan warna hitam. Jadi KAMI MEMANG SERASI. Haha.

7. Sebagai suatu penjelasan kepada pernyataan di atas, pemilihan reka bentuk blog juga memaparkan peribadi anda atau pun pemikiran anda. (Mungkin.) Blog Wardina Safiyyah boleh dijumpai di alamat berikut :

Realms of Constant Change

8. Wardina juga banyak membaca. Kawan-kawan, 'readers are leaders'. Jadi rajin-rajinlah membaca. Kan Tuhan pun suruh kita baca? Kata-Nya, "Iqra'".

9. Suami Wardina bernama Ikhwan. Jodoh mereka yang ditakdirkan Tuhan adalah seperti yang berlaku dalam filem-filem. Mereka berkenalan melalui emel. Sungguh ajaib.

Kata Ikhwan pula, dia langsung bukan peminat dan tidak pernah meminati Wardina Saffiyyah yang ketika itu berada di puncak populariti.

"Masa itu saya baru balik dari UK dan ada perasaan untuk mencari teman hidup. Saya nampak gambar Wardina dalam majalah dan tertarik dengan imej dia. Dia bertudung dengan sempurna dan saya suka wanita begitu. Saya hantar e-mel dan e-mel saya berbalas pada hari yang sama ia dihantar. Sejak itulah kami mula berhubung," cerita Ikhwan serba sedikit.


"Masa tengah popular dulu, jiwa saya resah dengan bermacam dugaan. Banyak juga 'Datuk' masuk melamar dan ada yang ajak saya kahwin, semuanya saya tolak. Saya cuma berdoa semoga Allah temukan lelaki yang terbaik untuk saya. Tiba-tiba tergerak untuk saya membalas e-mel Ikhwan," tambah ibu kepada tiga cahaya mata itu ceria.

Sumber : Kosmo





10. Jadi kita doakan semoga jodoh mereka kekal hingga ke akhir hayat dan akhirat sekali. Semoga pembentukan baitul muslim di kalangan kita akan berjalan lancar. Semoga institusi kekeluargaan di seluruh dunia makin kukuh dan semakin dihormati, agar takkan ada lagi anak-anak yang dibunuh (samada sebelum lahir atau selepas lahir), agar anak-anak yang lahir akan membantu usaha mewujudkan keamanan di dunia ini. Amin.



Kebanyakan gambar diambil dari sini.

p.s : Sedang menonton 'Cinta Madinah'. Drama yang bagus, cuma mungkin disiarkan di RTM sebelum ini, jadi tak berminat nak tengok. 'Cinta Madinah' ada Zul Yahya juga. Zul Yahya - pelakon utama Kaber Hero Kaber Zero dan Papaya.

18 comments:

Ahmad said...

Wardina - such an holistic icon of 'intelectual provocation'

Yes, I'm absolutely agreed with all your points (including the blog's background colour!). Wardina - rather than being a pretty-scarf well-known muslimah, she deserved to be pride of place too. The beauty of Islam emerged as like the preternatural! Indeed, she has her own tracks of 'collecting the pearls' even from the deep ocean, and she proved it. At the same time, she's not heterodox of course.

Jazakallah for sharing "Wardina Safiyyah". Thumbs up! ^_-

Pengembara said...

wow! bombastic words! thanx ramdan, saya belajar perkataan-perkataan baru - preternatural, dan heterodox. haha.

hazreen baik said...

ko ni kenape tetibe maher? huhu. takpe2 aku pun faham perasaan org pernah minat kat wardina.
aku rasa remaja wanita malaysia bukan je kene ikut tudung dia, tp akhlak lemah lembut dia gak (tp belakang kamera mana kita tau kan, wallahualam kita husnudzon je la). aku ternanti2 siapakah plak ikon lelaki malaysia yg boleh dijadikan role model. adakah angkasawan malaysia, faizal tahir, tomok atau maherilham? huhuh.

Pengembara said...

terserempak dengan blog wardina...ceh...aku rase next post boleh la buat ikon lelaki contoh : HAZREEN.

Mesti ramai sokong punya la!

Awan Putih said...

asal ko ni maher... nk amek wardina dari aku ke?

Ahmedkzaman said...

wawawa
maher similar to wardina??
uwek!!(muntah aku)
hahaha

din..wardina tuh bini org dh weyh..
haha

Pengembara said...

muntah tak muntah, tapi itulah kebenarannya..=p

astagfirullah din...nak rampas bini orang..

Pengembara said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

wow..nanti saya share blog anda pada wardina ye..such a good review on her..and thanks for reading the wikipedia, i'm the one who created it..hehe

mari join fanclub wardina di fb: http://www.facebook.com/photo.php?pid=1798967&id=1165337629#!/group.php?gid=37300964920&ref=search

jazakallah :)

Anonymous said...

wardina?? she ok lah. maybe good PR with her fans . but acting dia so-so, mengacara pulak, boleh lah, cakap kelam kabut macam tersasul-sasul.

sedang-sedang saja lah.can improve more. maybe go to speech training agar lebeh nampak rilek dan lancar tika mengacara.

Pengembara said...

farwina : oh awak yg buat artikel kat wiki tu ye? rajinnya!!

anon : hmm...komen yg jujur...siapa awak ni anon? gaya mcm pakar bab2 observe org nih....

Unknown said...

ok..wardina dah buat official fan page..dia handle sendiri tau..previous group tu saya yg manage..
mari join :)

http://www.facebook.com/#!/pages/Wardina-Safiyyah-OfficialPage/160640243960324

Anonymous said...

excuse me, tapi boleh tahu bila Wardina mula bertudung dan kenapa? Curious.

Pengembara said...

saya pun tak tau cik anonymous...cuba google..

nonie said...

Nak tau kenapa wardina btudung?go youtube'ini kisahku wardina safiyyah' best n menginsafkan kita.insyaAllah

sokongpnb said...

Wardina ini lahir di Medan dan di besarkan di KL oleh bapanya mualaf Inggeris dari Australia dan emaknya Indon Acheh pada tahun June 1979.
Persoalannya kedua2 ibubapa bukan orang tempatan habis macam mana boleh dapat IC biru dan surat lahir rakyat Malaysia..aku yg bumiputera asli ini dan berkahwin dgn Kemboja pun anak2 tak t kewarganegaraan...ttp tetap sokong BN...ttp dia ini penyokong tegar PKR ...sepatutnya kena blk Indinesia atau Australia..

sokongpnb said...

Wardina ini lahir di Medan dan di besarkan di KL oleh bapanya mualaf Inggeris dari Australia dan emaknya Indon Acheh pada tahun June 1979.
Persoalannya kedua2 ibubapa bukan orang tempatan habis macam mana boleh dapat IC biru dan surat lahir rakyat Malaysia..aku yg bumiputera asli ini dan berkahwin dgn Kemboja pun anak2 tak t kewarganegaraan...ttp tetap sokong BN...ttp dia ini penyokong tegar PKR ...sepatutnya kena blk Indinesia atau Australia..