javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, January 8, 2010

Paranoid

Perkataan ini saya jumpa berkali-kali tapi tak pernah tahu makna sebenarnya. Selama ini saya hanya faham makna mengikut konteks (faham-faham sendiri) - saya anggap paranoid adalah orang yang takut, sangat bimbangkan sesuatu dan dalam fikiran saya terbayang seperti seorang budak kecil yang berada dalam ketakutan selepas melihat keluarganya terbunuh di depan mata.

Ternyata intuisi saya hampir tepat.

Kadang-kadang anda akan bertemu dengan seseorang dalam hidup anda, kenalan atau rakan yang kuat mengkritik. Asal keluar satu pernyataan (statement) sahaja, terus nak kritik.
Asal tengok benda pelik sikit, kritik. Orang tengah tergelak dengar jenaka rakan yang lain pun nak kritik masa itu juga. Potong stim. Saya lebih suka buat tak layan orang macam ini. Padahal kalau nak diikutkan benda yang dibincangkan atau dipaparkan bukanlah bertentangan dengan akidah,atau hal besar cuma perbualan biasa hari-hari. Cuma mungkin mereka mengkritik sebab melihat dari pandangan yang berbeza.

Jadi saya cari apa itu sebenar kritikan, dan apa sifat-sifat atau nama khas yang diberi kepada orang yang kuat mengkritik ini.

Criticism - the judgment (using analysis and evaluation) of the merits and faults of the actions or work of another individual. Criticism can mean merely to evaluate without necessarily finding fault; however, usually the word implies the expression of disapproval.

Narcissists - persons who are extremely sensitive to personal criticism and extremely critical of other people. They think that they must be seen as perfect or superior or infallible or else they are worthless. There's no middle ground.

Paranoia is a thought process heavily influenced by anxiety or fear, often to the point of irrationality and delusion. Paranoid thinking typically includes persecutory beliefs concerning a perceived threat towards oneself. In the original Greek, παράνοια (paranoia) simply means madness (para = outside; nous = mind). Historically, this characterization was used to describe any delusional state.

Individuals with paranoid personality disorder are often rigid, critical of others, although they have great difficulty accepting criticism themselves.

Saya bukan apa, cuma kalau nak mengkritik itu kita boleh cari masa atau timing yang sesuai dan dengan penuh berhemah dan bermaruah. Saya harap saya bukan tergolong sebagai narcissist, dan harapnya kita semua jangan ada yang jadi paranoid.

2 comments:

Fuzzy A! said...

Macam pedas je cili yang saya makan nih.

Pengembara said...

Saya tak bermaksud pun, saya nak cerita tentang orang lain sebenarnya. heheh.