javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, January 6, 2010

Doktor yang berbakti

Hari ini adalah hari terakhir simposium PPIM. Saya tak tahu, mungkin hanya saya sahaja atau orang lain pun rasa begitu - saya rasa agak kosong, atau mungkin sedih dari satu sudut lain. Perasaan yang sama pernah dialami sewaktu tamatnya program-program seperti Kem BTN, Bina Insan, Youth Science Camp, perkhemahan PKBM, daurah-daurah dan jaulah-jaulah serta lain-lain lagi.

Mungkin sebab tertanya-tanya apa lagi selepas ini? Benda baru yang menarik? Yang boleh membantu perkembangan diri samada dari segi spiritual atau pun intelektual?
(memang nampak poyo bila semangat anda berkobar-kobar)

Tapi orang tua-tua sentiasa ingatkan dengan nada memerli:

"Hangat-hangat tahi ayam"

Lagipun, islam itu agama yang syumul, bukan sekadar teori tetapi juga memerlukan praktiknya, praktikal. Saya tak ingat istilah khusus yang merujuk teori dan praktikal sekaligus, Karen Armstrong pernah sebut, saya tak ingat. Sesiapa yang ingat sila beritahu saya.

MERCY, Islamic Relief, Gaza relief

Kembali kepada pengisian prof hari ini. Prof. bercerita tentang pengalaman beliau. Meredah kawasan yang biasa dihujani bom, bercerita tentang triage, peluru tertanam dalam bontot (rakan sejawatan) dan sebagainya. Tayangan video tentang MERCY tersebut memang menarik (jika saya jumpa saya akan upload dan kongsi di sini). Luahan-luahan hati yang jujur daripada doktor-doktor Malaysia pelbagai bangsa disertakan dengan gambar-gambar dan klip-klip video yang menunjukkan kecelakaan-kecelakaan yang berlaku di seluruh dunia buat saya rasa terpukul.

"hidup yang seperti sampah ini apa salahnya pergi berusaha berbakti di medan perang menyelamatkan ramai orang; jika ditakdirkan Tuhan peluru terbenam dalam kepala atau diserang oleh Apache atau segala macam artileri pun tak mengapa"

Oh, saya tak berminat nak 'quote' siapa yang cakap, sebab itu mungkin kata-kata yang datang dari orang yang kena perli - "hangat-hangat tahi ayam". Tapi jika ada pengajarannya, tak ada salahnya kita ambil.

Kami disarankan oleh prof untuk meneruskan usaha menjadi doktor dan seterusnya pakar. Memasuki tentera juga bagi saya satu pilihan yang menarik. Dikatakan anda akan melalui satu ujian - anda hanya dibekalkan sebilah parang dan sekotak mancis untuk anda 'survive' dalam hutan selama seminggu - wah! MERCY pun menarik juga.

Sebelum terbakar sampai jadi arang lebih baik saya menumpukan perhatian kepada peperiksaan Ophtalmology, Hygiene dan Operative Surgery. Alangkah baiknya jika semangat yang berkobar-kobar boleh ditukar terus ke dalam bentuk pengetahuan medik.

Ceh.

No comments: