javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, October 9, 2009

Seorang veterinar tua



Suatu hari saya pergi ke sebuah pasaraya - Super Man namanya.
Kebiasaannya saya akan pergi terus ke bahagian utama, tempat barang-barang runcit atau barang-barang dapur dijual, tapi untuk kali ini saya membelok sedikit ke kanan. Mula-mula sebab tertarik dengan kedai handset, nak tengok juga ada iphone 3G 16GB atau iphone 3G [S] 16GB, tapi malangnya tak ada. Kalau ada pun macamlah saya nak beli. Saya memang tak ada duit.

Saya berjalan terus. Saya membelek-belek sebuah tupperware yang terletak di luar sebuah kedai plastik. 75rubel (RM1 ~ 8.6rubel), harga yang agak, urm, saya tak tau mahal atau tidak. Tupperware petak segi empat tepat.

Fikir saya, "Bagus jugak kalau ada tupperware macam ni. Boleh guna untuk bawak bekal pergi kelas. Boleh jimat, tak payah nak beli makanan luar lagi nanti".

Macam itulah biasanya, bercita-cita tinggi dan jarang sekali sesuatu itu menjadi kenyataan. Mungkin sebab saya terlalu berfikir. Tapi kamu tahu tidak, sesuatu kejayaan itu bermula dengan impian!

Saya menoleh ke arah sebuah kedai souvenir, kedai perhiasan. Beberapa langkah lagi untuk masuk ke dalam kedai tersebut, saya ditegur dari arah,...err...tepi. Haah, tepi.

"Kamu orang india eh?" tanya seorang makcik dalam bahasa Rusia.

"Eh, taklah. Saya orang Malaysia".

"Bagus tak tempat kamu tu? Kalau saya berpeluang saya ingat nak pergi berhijrah ke sana.

Kamu belajar apa kat sini? Medik eh? Saya dulu seorang veterinar. Kamu tahu tak, negara Rusia adalah sebuah negara yang tak berguna."

"Erk". Kenapa? Rasanya macam semua ok. (Maksud saya ok bagi rakyat sini, boleh hidup. Contohnya macam tuan rumah saya yang dengan gembiranya pernah cerita dia pergi bercuti di Turki musim panas yang lepas)

"Walaupun saya veterinar, tapi masa perang dulu saya pun ada tolong ubat orang juga. Saya tak minta balasan yang lumayan pun dengan mengubati orang lain. Tapi sekarang kamu tahu apa saya dapat sekarang? Hanya 2500 rubel sahaja sebagai pencen."

"2500 rubel untuk sebulan?".

"Haah, 2500rubel untuk sebulan. Kamu fikir 2500rubel boleh buat apa?" Mata makcik itu sudah mula berair. Ah makcik ni, makcik ni nak duit ke? Saya tertanya-tanya dalam hati.


Gambar hiasan

"Jadi makcik buat apa sekarang? Kerja apa?"

"Makcik berniaga.." Saya menjeling ke arah dua guni besar yang sedang dia pegang. Apa kandungan guni itu saya pun tak tahu.

Orang yang lalu lalang kadang-kadang menjeling juga ke arah saya dan makcik itu. Kakak yang berada dalam kedai souvenir itu pun turut menjeling ke arah saya (atau saya hanya perasan). Saya tidak pasti sama ada hendak pergi begitu sahaja atau terus menunggu, kerana saya ingin mendengar lebih lanjut cerita makcik itu.

"Masa zaman komunis dulu lagi elok. Mereka bagi rumah kat semua orang. Makan cukup. Tapi sekarang? Saya bukan orang luar, saya rakyat Rusia sendiri. Tapi tengoklah apa yang Rusia buat kat rakyat mereka sendiri!

Kamu ada lagi berapa tahun kat sini?"

"Tiga tahun lagi".

"Kalau macam tu kamu belajarlah sampai tamat". Dan makcik itu pun terus meninggalkan saya.

Saya tercegat sebentar. Makcik itu tak minta duit pun, sebaliknya dia terus pergi. Mungkin kekecewaan dia terhadap Rusia terlalu besar sehingga dia perlu menceritakan kepada orang lain.

Saya tidak jadi untuk melawat kedai souvenir. Saya terus pergi ke bahagian utama - Man, untuk membeli aiskrim.

Saya, tak dapat berbuat apa-apa pun. Mungkin saya pengecut. Mungkin saya adalah orang yang tidak boleh diharap, atau malas. Mungkin.

4 comments:

Ahmedkzaman said...

xaxa..
maher..ko digemari mkck tue ruski kot
xaxa.. :D

Maher said...

haha...tk mungkin!!!

Anonymous said...

akhirnya hanya membeli aiskrim?

Maher said...

yup, aiskrim sedap!!