javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Thursday, February 9, 2012

Doa itu Tetap Tak Berubah

Walau macam mana sekalipun keadaan seolah-olah memberikan 'tanda' bahawa dia adalah untuk kita;
walau macam mana tinggi sekalipun ketinggian semangat dan cita-cita;
walau macam mana mungkin kita fikir keserasian itu ada;
walau macam mana sekalipun dalamnya perasaan itu kita rasa kita ada;
kita tetap tidak boleh mengatakan 'pasti', 'selamanya' dan macam-macam lagi janji di luar kuasa kita.
serta doa-doa yang selama ini dipanjatkan pun tak akan pernah berubah juga sampai bila-bila.



“So he watered (their flocks) for them, then he turned back to shade, and said: ‘My Lord! I am truly in need of whatever good that You bestow on me!’” (Qur’an,28:24)



"(Jika urusan ini baik bagiku) Takdirkannya untukku. Permudahkan untukku. Kemudian berilah keberkatan"

Complete package. Tuhan yang Maha Berkuasa, tak mustahil untuk memberikan apa-apa sekalipun. Kan semua itu mudah bagi-Nya?


"(Jika urusan ini tidak baik bagiku) Palingkannya daripada ku, dan palingkan aku daripadanya."

Semua manusia perlu teruskan kehidupan. Kalau benda tu menyakitkan, singkatkanlah masanya. Buangkan terus kesakitan itu.


"Dan takdirkan untukku apa yang baik - di mana atau macam mana kebaikan itu sekalipun."

Datangkan kepadaku penyelesaian yang terbaik, sekiranya apa yang dihajati itu tidak kesampaian.



Tuhan tetap Tuhan.
Manusia hidup, kemudian mati juga.
Manusia datang, manusia pergi.
Tuhan tetap Dia juga.

Seperti juga dalam Perlindungan dan Manusia, aku tengah mencari sesuatu untuk aku berpegang. Sebab ketenangan tu dah hilang sedikit demi sedikit. Nampaknya memang benar pegangan aku sudah lemah.

Ataupun selak balik dalam Segala-galanya Allah.

Kata percaya, kenapa takut?
kata percaya, kenapa sedih?

Ah, orangnya sama je pun. Tapi disebabkan tak pernah belajar dari sejarah, kita dikutuk untuk terlibat dalam masalah sama berulang-ulang kali.
Harapnya, inilah kali terakhir aku akan menulis tentang hal ini.

Bukan salah siapa-siapa pun kalau hati sakit begini, takdir pengalaman lepas membuatkan kita tak dapat memeberikan kepastian seratus peratus dan macam-macam lagi. Bukan salah sesiapa.

Satu pihak telah membuat keputusan, maka biarkan pihak yang lagi satu turut membuat keputusan. Sekarang harus sabar menunggu dan meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Tuhan. Redha dengan apa yang tertulis.

Semoga cinta Engkau dan RasulMu mengatasi segalanya.
Aku tak sempurna. Aku pasti akan membuat dosa.
Kalau aku membuat dosa, aku akan memohon ampun daripadaMu. Aku akan mencariMu semula.
Engkau tetap Tuhan, dan aku hanyalah hamba. Aku sangat-sangat perlukan hubungan itu sekarang, dan maafkan aku jika hanya mencariMu di waktu susah.

No comments: