javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, October 30, 2011

Tukar Masa dan Tukar Paip


Alami tiga mimpi ngeri berkisar 3 perkara; pergaduhan dengan ahli keluarga, pencarian pasangan hidup dan juga tentang dosa dalam masa 2 jam. Huh. Gila.

Semalam janji dengan seorang kawan, "Kalau dah pukul 800pagi kau tak dengar apa-apa berita dari aku, minggu depan je la kita jogging".

"Kau ye-ye je. Harapnya kau bangun la".

Ternyata saya tak dapat capai apa yang diharapkan. Namun saya masih meneruskan plan saya untuk berjogging pada hari ini, iaitu pada pukul 830pagi.

6tahun belajar di sini, tak pernah lagi semangat berjogging. Mungkin sebab rasa tak puas hati dengan kekurangan stamina yang diperlukan untuk bermain dalam liga futsal, maka cuba buat sesuatu dengan harapan stamina saya akan meningkat. Yeah. Kalau tak berjaya tingkatkan stamina ni alamatnya baik saya berhenti je main bola.

Berjogging seorang diri mungkin lebih baik sebab kita mempunyai masa untuk menentukan tahap kemampuan kita sendiri tanpa sebarang tekanan. Our own race. Mungkin saya boleh berjogging untuk 5minit sahaja kali ini, minggu depan boleh tambah lagi 5minit. Betapa ramai antara kita banyak habiskan masa, tenaga dan duit hanya untuk duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan orang lain. Bosan, saya cakap benda yang sama berulang kali.

Pertukaran waktu

Saya selesai berjogging, balik ke rumah dalam pukul 9pagi dan menghadap komputer sampai pukul 10pagi. Kemudian keluar bilik untuk menjenguk rakan-rakan serumah yang lain. Hairan. Jam di dinding masih menunjukkan pukul 9pagi. Bukan dah pukul 10pagi ke?

Saya pun membincangkan perkara ini dengan kawan-kawan serumah.

Agak kecoh pagi itu dengan masing-masing cuba mempertahankan 'kebenaran' jam masing-masing.

"Handset aku dengan komputer aku sentiasa 'update automatically' ikut internet. Waktu aku la yang betul"

"Kecoh ape, aku punya komputer pun update ikut internet"

"Kalau tak percaya jugak, baik kita 'on' tv tengok dia tulis pukul berapa.."
Saya buka tv, dan ternyata waktu handset saya sama seperti yang tertera di kaca tv.

"La tv pun salah waktu jugak...", kawan saya mengelat.

"Hahaha. Tak mampu terima kebenaran".

Cahaya matahari adalah komoditi yang bernilai di negara-negara bermusim, terutamanya menjelang musim sejuk. Kebiasaannya masa akan ditukar dua kali setahun, satu jam akan ditolak pada musim sejuk dan menjelang musim panas, satu jam ditambah semula. Pertukaran masa ini dipanggil 'Daylight savings time' atau DST. DST diaplikasikan agar penduduk-penduduk di negara bermusim ini mendapat pendedahan yang maksimum kepada cahaya matahari.

Antara kelebihan DST (pada musim sejuk) adalah lebih banyak aktiviti dapat dijalankan pada waktu siang hari, mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dan kulit kita dapat menghasilkan lebih banyak vitamin D.
Namun begitu beberapa masalah juga selalu timbul. Tak semua sedar akan pertukaran waktu ini dan menyebabkan perjalanan kerja terganggu, produktiviti terjejas, kelas dan meeting tidak berjalan seperti yang sepatutnya, mengganggu kitar tidur normal yang sudah menjadi rutin harian dan lain-lain lagi.

Itu tak termasuk lagi masalah-masalah yang dihadapi oleh binatang ternakan yang akan keliru dengan jadual makan mereka.

Rupa-rupanya Presiden Rusia, Medvedev telahpun mengumumkan pada tahun lepas bahawa tidak akan ada DST lagi untuk negara Rusia bermula 2011.

Jadi lepas ni tak perlu lagi nak pening-pening kepala nak tukar jam. Perbezaan waktu Rusia dengan waktu Malaysia kekal 4Jam.

Tukar sistem perpaipan

Selain pertukaran waktu, setiap tahun akan ada masa-masa tertentu di mana bekalan air di sesuatu kawasan terputus. Di sini wujudnya satu sistem pemanasan yang berpusat (central heating system). Pemanasan di Rusia menurut pemahaman saya adalah dengan menggunakan steam. Air akan dipanaskan dan stim yang terhasil akan disalurkan melalui paip ke setiap rumah, malah ke setiap bilik.

Untuk dua kali setahun, bekalan air akan dihentikan; satu kali untuk 'on' sistem tersebut dan satu kali untuk 'off' sistem tersebut termasuklah kerja-kerja penyelenggaraan.

Kita mungkin pernah dengar tentang Earth Hour. Pada tarikh tertentu, satu jam pada waktu malam yang ditetapkan, semua orang digalakkan (bukan dipaksa) untuk menutup segala lampu yang ada. Untuk tempoh sejam, satu dunia bergelap.

Bagi saya idea tersebut adalah suatu idea yang menarik. Sedikit sebanyak istilah 'perkampungan global' itu boleh dipakai di sini.Saya percaya satu masa nanti umat manusia akan disatukan, sempadan-sempadan negara akan dipadam dari peta dunia dan nilai-nilai kemanusiaan akan dijunjung tinggi. Dan agama apa lagi yang mengangkat hubungan manusia dengan manusia tanpa mengenepikan hubungan manusia dengan Pencipta kalau bukan agama Islam kan?

Nak dijadikan cerita, tak semua orang bersedia menghadapi putusnya bekalan air. Nak-nak pula kami yang tidak lagi duduk di hostel dan jarang menonton berita. Silap haribulan, semua member satu rumah tak mandi pagi pergi kelas.

Saya ada seorang kawan dan dia membuat pengakuan dia tak suka mandi pagi, dan benda tu sebenarnya kebiasaan sesetengah orang. Berdasarkan penjelasan kawan saya tersebut, ditambah dengan musim sejuk dan juga hari bekalan air dihentikan sementara saya pun beranggapan bahawa seluruh penduduk bandar Volgograd ini tak mandi pagi.

Saya masih belum mendapat pengesahan tentang perkara ini dan mungkin tidak akan dapat pengesahan tersebut sampai bila-bila (siapa berani tanya orang tak dikenali mandi pagi atau tidak?).

Sejujurnya saya tidak dapat menahan diri saya dari memikirkan kemungkinan pakcik atau makcik yang duduk di sebelah saya dalam masyrut, yang berdiri di dalam bas atau mungkin juga gadis yang berwajah ayu itu juga tidak mandi pagi?

Huh, sukar dibayangkan.

Malaysia memiliki iklim khatulistiwa sepanjang tahun dan heater sudah tentunya bukan satu keperluan dalam sesebuah rumah atau bilik. Di sinilah kami pertama kali kenal apa itu heater (alat pemanas) yang dipasang di tepi-tepi dinding bilik.

Saya tidak tahu apakah disebabkan kawan saya itu jakun ataupun memang 'pure opportunist', dia tidak mensia-siakan perkhidmatan pemanasan percuma tersebut. Heater tersebut digunakan secara optimum untuk memanaskan segala benda, dari stokin yang lembab akibat berjalan dalam salji hinggalah kepada sotong-sotong kering yang baru selesai dibasuh.

Manusia dengan daya kreativiti masing-masing membuat saya kagum.

6 comments:

layyinul harir^cuiya said...

haha...
kalau gadis ayu x mandi pagi..jadi lelaki macho pon x mandi pg jugak la..


yg pasti mandi pgi itu harus..=)

layyinul harir^cuiya said...

haha...
kalau gadis ayu x mandi pagi..jadi lelaki macho pon x mandi pg jugak la..


yg pasti mandi pgi itu harus..=)

etie aziz said...

haha, pendedahan maksimum utk dptkn vit D.. and jadual mkn haiwan ternakn x teratur.. LAWAK!

Maher said...

@cuiya haha, yg pastinya sy bukan lelaki macho, hanya sederhana macho, mandinya lambat sdikit. yup, haruslah mandi pagi!

@etie lawak kan? itu pun diambil drpd satu berita rusia pasal pertukaran waktu...jadi cuma translate sahaja

norashikin rahmat said...

saya pernah tanya kawan2 yang Cina.. memang satu kebiasaan bagi mereka kalau tak mandi pagi!

Maher said...

jadi mmg betullah...sbb kawan yg sy tny tu mix cina melayu....habit ni tersimpan dlm genetik kot