javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, November 9, 2011

Salji lagi

Susah rasanya hati.Macamana agaknya nak menulis sesuatu supaya tak nampak baik melebihi apa yang sepatutnya dan dalam masa yang sama tak menceritakan dosa-dosa kita.

Salji

Hari ini salji pertama turun untuk musim sejuk kali ini. Ada yang kata mereka nampak salji dalam kuantiti yang kecil pada ahad lepas bersamaan hari raya haji tapi disebabkan saya tak nampak so it doesnt count.
Di rusia ni ilmu geografi yang dipelajari semasa di sekolah tak berapa tepat. Setiap musim lebih kurang tiga bulan, dan musim sejuk bermula hujung bulan 12. Tapi di sini awal bulan november dah turun salji. Hujung bulan tiga atau awal bulan 4 setelah semua orang dah pakai baju musim bunga, salji turun tiba-tiba juga.
Boleh dikatakan musim sejuk di rusia mengambil tempoh yang lebih lama, iaitu lebih kurang 5 bulan. Walaupun begitu di Volgograd salji susah nak jumpa. Jadi bila salji turun terasalah seronok balik walaupun ini adalah salji untuk tahun yang keenam.
Pemandangan seluruh bandar dibalut oleh salji putih adalah sesuatu yang cantik. Seluruh bandar seolah-olah sedang tidur dan salji seperti menyembunyikan segala perkara yang berlaku dalam kehidupan penduduk bandar ini.
"-8, snowing....now i remember camne winter...:D"
-etie
Memang betul pun. Dalam dua tiga hari yang lepas, suhu dah pun mencecah -10celcius. Ini baru awal bulan November.
Hari ini saya keluar agak lambat sedikit berbanding kawan-kawan yang lain kerana menyiapkan bekal. Saya ramalkan saya boleh berjimat 50-60 rubel dengan berbekalkan sosej dan nugget yang saya bawa dari rumah.
Sesampainya saya di tempat menunggu mashrut a.k.a. van sapu, kelihatannya ramai orang sedang beratur. Kawan saya yang keluar awal tadi pun masih belum menaiki mashrut. Mungkin sebab perubahan cuaca hari ini, jalan sedikit sesak. Ia mungkinlah sama seperti jalan kat KL yang tiba-tiba sesak sewaktu hujan turun.

Jatuh

"Weh korang tak ingat ke Maher pernah jatuh 360 darjah dekat-dekat Ploshad Lenin on the way kita nak gi Buchanok?"

Haha. Semuanya gara-gara nak test sliding di kawasan jalan yang licin. Jalan tersebut serupa benar seperti tempat orang bermain ice skating.

"Ada je satu tempat lagi aku pernah jatuh. Kalau korang ingat on the way nak ke morphokorpus, lepas turun tramvai (tram), kena lalu selekoh kan? Situ memang selekoh maut tu."

Rasanya memang ada orang saja buat dajjal. Kawasan tu memang sengaja dilicinkan cantik-cantik. Huh.

Salji putih menyeronokkan, tapi jika yang turun adalah salji yang agak cair ataupun hujan, hal ini akan menimbulkan masalah kepada pejalan2 kaki terutamanya. Apabila salji cair bercampur dengan kekotoran jalan, ia akan menjadi lumpur. Apabila lopak air hujan membeku, jalan menjadi licin. Saya rasa semua orang pernah jatuh disebabkan jalan yang licin.

Bagi mengelakkan sebarang kecederaan dan memudahkan perjalanan, petugas bandaraya di sini akan mula menabur pasir di merata tempat : tempat-tempat pejalan kaki, jalan raya dan sebagainya. Pasir membantu memberikan cengkaman yang lebih oleh tapak kasut ataupun tayar kereta, memberikan daya geseran yang diperlukan agar tidak tergelincir.

Bilik masih lagi sejuk walaupun central system heater yang dipasang di setiap bilik sudahpun mula berfungsi. Jika ingin bilik panas maka anda harus bekerja lebih; menggunakan additional electric heater dan juga paling penting 'seal' tingkap. Kalau tingkap tidak di'seal' dengan celophane tape (pita selofan) khas, pasanglah heater banyak mana pun, bilik pasti masih sejuk (sewaktu kemuncak mUsim sejuk).

Saya pasti akan merindui angin musim sejuk menampar muka saya, berhati-hati berjalan agar tak tergelincir dan juga berhimpit-himpit dalam mashrut ataupun bas yang sesak.

2 comments:

Cuiya Razak said...

happy snowing abang maher..
enjoy ur last winter in volgograd..
be grateful to Allah as He grant us with kind of sweet and beautiful moment in our life..
no one can touch snow in Malaysia except da artificial one.

=)

etie aziz said...

feymes tiba2.. =_=''