javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Tuesday, February 6, 2024

Dewasa Itu Tidak Mudah

 Ketika mula menulis balik, dalam blog yang sudah lama tak dikemaskini sejak tahun 2012 - saya pun cuba mencari-cari dan membaca semula blog rakan-rakan yang lain.


Ada yang sudah berhenti, habisnya zaman universiti maka habislah juga sebarang update.

Ada yang menyembunyikan blog.


Boleh jadi sebab dunia pekerjaan tak memberikan masa untuk menulis. Kalau saya, mungkin sebab tidak ada apa yang nak dibanggakan, bahkan mungkin memalukan sekiranya saya ceritakan zaman housemenship dahulu. 


Namun memang saya masih ada menulis, dan tulisan itu saya tulis dalam http://budakbajetbagus.blogspot.com/ . Melihat blog itu, saya fikir saya mulakan selepas kalah teruk dalam fasa housemenship namun ianya adalah sambungan dari waktu pulang ke Malaysia selepas grad dari Volgograd … dan saya sambung sehingga zaman housemenship. 


Tulisan, fungsi untuk saya adalah menyimpan memori. Bila membaca semula tulisan, semoga jadi panduan masa depan dan motivasi diri jika sedang jatuh.


Ada blog yang saya baca akhir sekali berkongsi kekesalan - tak pasti apa, namun setelah saya selidiki, pada tahun itu sudah kehilangan ibu yang dicintai. Ada juga yang baru kehilangan cahaya mata yang baru lahir.

Ada yang tak berjaya habiskan housemenship, kemudian buat ejen takaful dan sekarang mengusahakan kedai kopi.

Ada yang berpasangan di bangku universiti, datang housemenship, hilang berita dan juga berhadapan dengan kematian ibu.

Ada yang berperang dengan kanser.

Ada yang jodoh tak kunjung tiba.

Ada juga yang usahakan klinik, datang dengan cabaran2 tertentu, contohnya seperti cerita Mustaqim di https://fb.watch/q1JYtVwlSZ/?



Kisah kejayaan pun ramai

Ada yang berjaya ambil alih pusat dialisis - rugi menjadi untung

Ramai yang buka klinik sendiri dan ramai yang sudah ada rangkaian.

Tak kurang ramai sudah jadi pakar - ada masih dalam kerajaan, ada yang di private


12tahun, argh apakah yang berlaku?

Hanya sekadar nak melihat apakah ada sebab yang menghalang kita menulis

2012 dan 2013, masih menulis, zaman kesusahan housemenship yang bermula Dis 2012

2014 - mungkin sudah senior, dan rasa lebih bebas - apa perlunya kepada blog

2015 - tahun perkahwinan, satu perubahan zaman bujang kepada berkahwin, datang juga dengan ujian-ujian, ditambah lagi dengan extension housemenship pula untuk posting ke-6. September kemudian pergi ke Sarikei.

2016 - berseorang di Sarikei, waktu malam dan setiap waktu terluang akan guna untuk mengkaji ilmu saham. Ibrahim lahir Mei 2016. Berhenti doktor 1 sept 2016. 27 okt 2016 rasminya jadi remisier.Mula tinggal di Jasin.

2017 - mula ada ofis sendiri, mula ada intern pertama yang kemudiannya jadi orang penting dalam team

dari tahun 2017…. terus grow dan grow, nak fokus kepada perniagaan pun ada halangan-halangan tersendiri juga… dan berterusanlah dalam kesibukan sehingga tahun 2022. Musa lahir okt tahun 2018.

2021 - buang separuh pekerja, dah tak jual kelas saham. Cuba usahakan benda lain - Ilhami. Pindah rumah baru di Ayer Keroh

2022 - diberi kesempatan buat umrah, tahun penamat cerita untuk syarikat, tahun kelahiran Sumayyah. Dari waktu tutup syarikat dalam bulan 4 hinggalah hujung 2023, terumbang ambing mencari rentak bersama 3orang rakan.

2024 - hanya pada tahun ini nak tulis semula, saya kira kesan besar daripada ZRA seperti yang dinukilkan dalam [[Anekdot Jalanan]]


Tak minta diduga, dan sedar dugaan orang lain jauh lebih hebat.

Diri kena sentiasa diingatkan, ujian yang datang dalam keadaan kita leka, akan lebih sakit.

Suka atau tidak, kita tetap kena teruskan alam dewasa, sebab kita tak dapat pulang ke masa lalu.


No comments: