javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, January 26, 2024

Memasak Adalah Satu Skil

 Hari Jumaat, Mak dengan Ayah Mertua ada datang ke rumah di Ayer Keroh, Melaka. Ada bawa sekali dengan cucu, Ayra dan Anas. Pada hari Sabtu, nanti akan ada kenduri kahwin yang bertempat di Batu Pahat.


Memasak

Abah bawa nasi ayam daripada rumah, jadi malam tu makan lah nasi ayam. Abah memang seorang yang pandai masak dan selalu masak. 

Saya ingat itu adalah salah satu benda atau skill atau sifat yang terpuji. Satu benda yang memang saya kagum adalah memang Abah selalu jamu makan. Tempat ataupun rumah di Bangi itu memang menjadi satu pusat ataupun tempat persingkahan saudara mara. Dan apabila saudara mara datang, Abah yang masak.

Alang-alang, memang rajin memasak, abah juga ada skill pilih bahan, memang selalu pergi ke pasar, membeli bahan-bahan mentah. Dan memang kalau pergi travel tempat-tempat tertentu, memang tahulah apa bahan-bahan yang memang nak beli. Sebagai contoh, ikan bilis mata biru, ambil daripada sabah - apa lagilah yang lain, saya pun tak tahu. 

Saya rasa kelebihan memasak ni salah satu benda yang lain adalah lainnya boleh buat perut kenyang, boleh rapatkan perhubungan dengan mendiamu orang makan, dan dapat jimatkan duit. Zaman sekarang ni kalau nak harapkan beli makanan kat luar, mahal satu hal. Tapi selalunya rasa tak puas berbanding dengan duit yang kita spend.

“ In my family, the one who is good at cooking is my mother. So, the environment of my family and my wife's family is different. Sometimes, in a marriage, there will be a conflict of value. Because the way we are raised is different. In fact, we should not expect the opposite. And we should always be open-minded. And always try to get understanding in every situation.” -terpaksa letak sebab chatgpt tak tukar default sebagai Bahasa Melayu.


Bermalam

Jadi di Ayer Keroh ni, rumah yang baru pindah lebih 2 tahun, adalah beberapa bilik dan bilik pun dapatlah sediakan juga dengan katil dan juga tilam. Yang mana kalau dekat Jasin sebenarnya, ahli keluarga datang untuk bermalam pun sedikit kekok sebab memang tak ada katil dan tilam ekstra. Tilam ekstra mungkin ada tapi tak berapa selesa lah.


Open Day

Hari Sabtu pagi ada Open Day untuk Tadika Musa. Kita satu keluarga pergi, tapi kita juga beritahu mak abah yang kita tak dapat pergilah ke Batu Pahat. Perjalanan agak jauh. Sejam 42 minit. Lebih kurang 2 jam lah kalau saya suka untuk membundarkan masa. Pergi 2 jam, balik 2 jam. Habis 4 jam. Jadi, mak abah pun okey. So, kita pun tak pergilah. 

Di hari Open Day Musa, kita dengarlah penerangan sedikit daripada Teacher Rad, yang mana dia beritahu apakah progres Musa. Ada dia punya table yang menunjukkan antara area fokus. Read English dah sampai buku berapa. Buku untuk Bahasa Melayu dah sampai mana. Iqra dah sampai mana. Yang lain okey. 

Nampaknya mungkin Iqra tu yang nak kena fokus balik lah. Time dengan abang dia dulu, selalu sebelum nak main game, suruh baca Iqra dulu. Dia hujung minggu. Jadi, lajulah dia bergerak Iqra tu. Yang dengan Musa ni, tak berapa strict pula. 

Jadi, betul lah orang kata. Walaupun sebenarnya anak-anak mempunyai ibu bapa yang sama. Tapi sebenarnya ibu bapa tu adalah berbeza. 7 tahun lepas, anak pertama. Dua tahun lepas tu dapat anak kedua. Approach dah berbeza. Pendekatan berbeza. Situasi berbeza. Pekerjaan sama ke atau makin sibuk dan sebagainya.


Keluarga dan pergaduhan

Dalam keluarga, apakah kita ada pergaduhan-pergaduhan dan bagaimana dapatkah kita bersatu semula setelah pergaduhan? 

Perhubungan adalah sesuatu yang kompleks. Kadang-kadang, anak yang mungkin kita dah didik sejak kecil, apabila besar pula, akibat sesuatu pergaduhan, mungkin memutuskan untuk menjauhkan diri daripada kita. Bagaimana nak elak daripada terperangkap dalam keadaan tersebut? Bagaimana nak elakkan benda itu daripada berlaku? 

Kita tak mampu nak kawal takdir, tapi apa yang kita boleh buat adalah buat sehabis baik dan menyerahkan urusan-urusan kepada Tuhan.

No comments: