javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Monday, January 29, 2024

Latihan Untuk Mengingat

 
Perbualan pagi itu sewaktu nak menghantar Ibrahim ke sekolah.

Saya : Alamak, lupa nak potong kuku Ibrahim... Ibrahim la ni tak ingatkan... Dekat sekolah ada tak cikgu cek kuku budak panjang ke pendek?

Ibrahim : Tak ada..

Saya pun ceritalah. Masa zaman saya sekolah dulu, cikgu memang selalu nak cek sama ada kuku kita pendek ataupun panjang. Kalau kuku kita panjang, maka tangan akan kena ketuk dengan pembaris kayu yang panjang tu. Jadi saya tanya dia, dekat sekolah ada tak pembaris panjang?

Ibrahim : Tak ada, tapi pembaris besi ada kot

Saya : Ha, baguslah. Gunalah pembaris besi tu.

Ibrahim membuat muka blergh..

Ibrahim : Ada hari tu, cikgu Amirah sampai koyakkan kertas sebab seorang budak ni jawab tak betul… ke main-main…

Saya beritahu dia, dahsyat jugak eh cikgu. Hanya sekadar memberitahu, marah ni ada yang bagus, ada juga yang tak bagus atau tak betul. Marah yang betul, bila dah cakap banyak kali, tak nak dengar, memang kena la marah. (dalam usaha untuk brainwash dan justify mak ayah marah anak)

Marah yang tak betul pulak, saya pun tak ingat jawab apa sebab rasanya nak menilai tu bukanlah satu skil yang dapat diterangkan dalam masa yang singkat. Ini dalam perjalanan nak ke sekolah ni.

+++++++++++++++++++++++++

Dalam kejadian yang lain, setelah dah habis exam, buku teks pun dah dipulangkan.

Ibrahim : Cikgu kata boleh bawak mainan atau buku yang bagus untuk minda. 
Saya : Ha, bawaklah Froggit tu…. card games ke
Wife : Kang hilang pulak benda tu..
Saya : Haah, dah la mahal… 
Wife : Bawak la kad UNO, kad UNO boleh bawak tak?
Ibrahim : Hmm tak tau lah…
Saya : Takkan tak boleh,… kan boleh develop minda
Ibrahim : Cikgu kata boleh bawak apa-apa, buku lucah je tak boleh
Saya dan wife tergamam sekejap.
Saya : Buku lucah tu apa?
Ibrahim : Entahla, buku tajuk LUCA kot..
Saya : Macam mana eja?
Ibrahim : L-U-C-A
Saya : Ooooo

Nampaknya masih mentah dan tak tahu apa maksud lagi. Tapi sampai bila? Tanpa diketahui, akan ada episod pada masa hadapan di mana persoalan untuk mendedahkan anak dengan ilmu sebenar berkaitan topik tersebut akan berlegar-legar di minda… dan waktu itu akan tiba lebih cepat dari yang dijangka…

Membesarkan anak, adalah latihan untuk mengingat pengalaman lampau. Latihan untuk mengingat masa lalu.

No comments: