javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Friday, May 15, 2009

13 Mei(May) 1969 : Sejarah Hitam rakyat Malaysia

Saya ingin menulis ini sejak dua hari yang lepas, tapi saya ada hal lain yang lebih penting.

Sejarah besar telah berlaku pada hari 13 Mei, 40 tahun yang lalu. Malangnya, sejarah itu adalah sejarah hitam, dan menimbulkan kegusaran bagi sesiapa sahaja yang ingin bercakap tentangnya.
Bagi generasi muda seperti saya (dan tak pernah nak membaca pasal benda ini) tidak mendengar apa-apa melainkan cerita-cerita dari mulut orang lain. Itupun jika ada yang berani bercerita. Tidak dapat dinafikan juga ada antara cerita tersebut adalah dongeng semata-mata.




Mereka yang melupakan sejarah akan dikutuk untuk melakukan kesalahan yang sama.
(George Santayana)




Oleh itu kita tidak seharusnya lupa akan sejarah, dan menjadikannya sesuatu yang 'taboo' untuk dibincangkan. Jika tidak, hal ini akan menjadi seperti api dalam sekam yang bila-bila masa sahaja boleh mengancam kita sendiri. Saya ingin mengingatkan, jika beginilah keadaannya maka amaran yang akan disampaikan dengan jelas kepada selurauh rakyat Malaysia, samada setuju atau tidak - peristiwa 13 Mei tidak mustahil akan berulang lagi.

Untuk itu kita seharusnya mengadakan perbincangan untuk mempelajari kesilapan-kesilapan yang telah lalu agar dengan itu kita tidak akan mengulanginya lagi. Tapi ingat, perbincangan tentang hal-hal seperti ini tidaklah seharusnya berdasarkan emosi. Kerana apa yang telah berlaku pada 13 Mei 1969 adalah jelas berpunca dari pergolakan emosi yang tidak terkawal.

Makanya, perbincangan itu seharusnya dilandaskan kepada fakta-fakta dan pemikiran yang rasional. Dalam pentafsiran sejarah, biarpun setelah dibentangkan dengan fakta-fakta, kita tidak akan dapat lari daripada mempunyai pandangan sendiri terhadap perkara yang berlaku. Pandangan seperti ini dinamakan bias atau kecondongan. Bias tidak boleh dijadikan perkara utama yang harus ditekankan kepada kita. Sebaliknya yang harus ditekankan kepada kita adalah pengajaran yang boleh diambil daripada sejarah dan matlamat kita yang paling utama iaitu kebaikan itu sendiri.



Sumber dari Wikipedia : antara dongeng dan realiti?

Saya tidak dapat menafikan melalui Wikipedia kita dapat mengetahui secara kasar tentang apa yang berlaku pada hari itu. Tapi terdapat banyak perkara-perkara yang tidak pasti yang disebutkan dalam penerangannya. Perkataan-perkataan seperti 'dikatakan', 'ada pula pendapat yang menyatakan' , 'terdapat cerita-cerita lain' boleh dijumpai dengan banyaknya dalam artikel tersebut.

Juga ayat-ayat exaggerating seperti :
Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai konotasi yang negatif (sial).
....seperti dalam filem lama Cina.

Namun secara jelasnya kita boleh mengambil pengajaran bahawa khabar-khabar angin, berita-berita yang tidak pasti kebenarannya adalah antara sebab yang mencetuskan pertumpahan darah pada 13 Mei.

13 Mei merupakan satu kebanggaan.

Dipetik dari laman blog nooryahaya, dalam artikel

13 Mei 1969; The Kampung Baru Stories

"Violence and death, when you’ve familiar with it, becomes thrilling. The clash and the chase for your enemies actually becomes fun. You are not afraid of death any more,” said Alang.

Satu ucapan bodoh yang tak boleh diterima akal manusia yang sihat. Seperti mana perkataan 'gila talak' digunakan secara meluas dengan penuh emosi, saya seperti itu juga ingin sahaja mengatakan kepadanya 'gila darah'. Bukan orang-orang seperti ini yang harus dibawa berbincang, jika dia mampu berbangga dengan pembunuhan manusia lain.

Kepincangan politik yang berasal dari pemimpin-pemimpin yang bodoh.

Menurut dari pelbagai sumber, Melayu, Cina dan India lebih erat hubungannya sebelum 13 Mei berbanding selepas tragedi berdarah itu. Dan diingatkan, kawasan utama berlakunya pertumpahan darah itu adalah di Kuala Lumpur. Di kampung-kampung, Melayu, Cina dan India adalah rapat dan tiada masalah. Mereka boleh hidup dalam suasana toleransi. Anda boleh baca kisah-kisah tersebut dalam blog paling mantap di bawah, tetapi walau bagaimanapun kesemuanya adalah cerita dari mulut. Anda sendiri yang harus menilai betul atau tidak.

Mengapa saya sebut kepincangan politik? Dan dari pemimpin-pemimpin yang bodoh pula?
Anda boleh rujuk laman Malaysian Bar dalam artikel yang bertajuk

The tragedy of May 13, 1969 (dipetik dari The Sun)

Berdasarkan apa yang ditulis itu, apa yang boleh saya katakan ialah UMNO tidak seharusnya menuding jari kepada MCA. Perbuatan itu mencemarkan konsep kesetiaan dan kepercayaan antara satu sama lain. Apa yang dibuat oleh Gerakan, dengan menganjurkan perarakan kemenangan juga adalah tidak patut. Perbuatan itu seperti mencurah minyak ke dalam api, membuatkan keadaan makin huru-hara. Dan kebodohan lagi, perarakan yang kedua tidak harus wujud sama sekali sebagai tujuan membalas. Kita patut kembali ke meja rundingan.

Kita sememangnya harus belajar dari sejarah.

Blog paling mantap yang pernah saya jumpa

Saya benar-benar tertarik kepada corak pemikiran yang ditunjukkan oleh seorang penulis blog ini berkaitan Peristiwa 13 Mei. Saya sarankan agar anda baca apa yang beliau tulis, termasuklah komen-komen oleh pembaca yang di bawah itu juga. Namun anda tidak perlu membacanya jika anda :-
1)Tak boleh berfikir dengan baik, gila misalnya.
2)Anda seorang yang konservatif, ortodoks iaitu bila anda telah bertekad hanya akan memandang, membaca sesuatu yang anda pegang selama ini sahaja, contohnya kata-kata mak dan ayah anda, atau kawan baik anda semata-mata. Mengikut kamus Bahasa Melayu (ciptaan seorang hamba Allah) perbuatan itu ditakrifkan sebagai dungu.

Rasanya yang menulis itu orang Cina, menggunakan nama Jee. Kalian, kalau hendak jadi pencari kebenaran, perhatikan sifat-sifat yang ada pada Jee, bagaimana dia dengan ikhlasnya bertanya dan berbincang.

Saya ingin juga memetik satu komen yang dihantar kepada Anas Zubedy dalam aritkelnya A book to unite Malaysians

BornMalaysian said...

Anas, how about the politicians, community leaders and opinion shapers like yourself propose that May 13 becomes a public holiday in Malaysia, called Unity Day, a special day that celebrates all things Malaysian. A day of celebration of Malaysian culture, art, innovations, talks by Malaysian experts, concerts, movies, exhibitions, food fairs, etc. A day for Malaysians to reaffirm its commitment to 1Malaysia. A day for reflection on the lessons of history so that we can move forward together as one. A day for all Malaysians to mingle, interact and celebrate our unique cultural diversity. It could even become a tourist attraction like Oktoberfest in Germany! I hope that I will live long enough to see Unity Day take place in Malaysia.

Happy May 13!

P.S. Studies show that racial discrimination is largely caused by lack of education and lack of interaction between people of different racial and cultural backgrounds. Studies show that people with neighbours of a different race and culture are much less likely to be racists.

Malaysia sebenarnya adalah rumah bagi Melayu, Cina dan India.

Sejarah yang akan,pasti berlaku (khas buat orang-orang beriman)

Sejarah ditakrifkan sebagai pembelajaran mengenai masa lampau. Namun apa maksud saya apabila saya mengatakan sesuatu yang akan berlaku itu juga dipanggil sejarah?
Saya kira semua kita yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat akan bersetuju dengan pernyataan saya ini : Allah mengetahui yang awal dan yang akhir. Allah mengetahui segalanya, dari sekecil-kecil benda hingga ke sebesar-besar perkara.

Bagaimana pula jika saya katakan, jika Allah mengetahui segala-galanya, maka ia bermakna dalam pandangan Tuhan, masa lalu, sekarang ini dan masa datang telahpun berlaku. Segala-galanya telah ada dalam pengetahuan Tuhan, telahpun berlaku dalam pandangan Tuhan. Susah nak terima? Ingat, takrifan manusia terhadap masa tidaklah sama dengan apa erti masa bagi Tuhan sendiri.

Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu
(As-Sajdah 32:5)

Saya akan menjelaskannya dalam post yang lain. Buat masa ini, cukuplah jika kita berpegang dengan ayat Al-Quran ini. Maka, perkara yang ingin saya sampaikan adalah, Allah mengetahui apa-apa yang akan berlaku, dan Dia menurunkan wahyu iaitu Al-Quran kepada Rasul-Nya Muhammad. Dalamnya Dia menceritakan kisah-kisah akan apa yang berlaku (menurut definisi masa kita) kesudahan-kesudahan bagi pelbagai jenis manusia pada hari akhirat nanti - orang-orang yang beriman, ingkar, fasik, munafik, yang bertaubat mensucikan diri, yang berjuang bersungguh-sungguh pada jalan Allah, orang-orang yang mengajak kepada kebaikan dan mencegah perbuatan jahat dan sebagainya.

Maka hal ini sepatutnya jadi renungan buat kita. Jika sebelum ini kita diajar melihat sejarah (sesuatu yang telah berlaku) agar dengan itu kita ambil pengajaran, maka mengapa tidak kali ini kita sekali lagi memerhatikan 'sejarah' (dalam pandangan Tuhan) dalam Al-Quran yang menurut kita belum lagi berlaku. Tidakkah kita diberi peluang yang sangat berharga untuk bersiap sedia? Tapi benarlah kata Tuhan, sedikit sekali di antara kita yang bersyukur.

Ingat, kita dengan orang-orang yang tidak mempercayai Tuhan dan hari Akhirat itu tidak pernah sama.

No comments: