javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, May 8, 2011

Dalam Mihrab Cinta


Ketahuilah ketika saya cuba menulis entri ini, saya berada dalam keadaan tidak tidur semalaman kerana telah menghabiskan masa saya berbincang dari hati ke hati dengan seorang budak gemuk (haha, gurau...bertubuh sasa sebenarnya), menonton filem "Dalam Mihrab Cinta", membaca sebuah buku 25 mukasurat yang di'recommend' oleh kawan saya (yang masih belum habis dibaca walaupun dia selalu bertanya saya baca ke tak link yang dia beri kat saya) dan mungkin juga sedikit sebanyak game terbaru "Leave Devil Alone" dalam handset saya (yang saya percaya dapat 'improve' managing skills and ability to devise strategies).

Maka bila-bila masa sahaja saya boleh 'blackout' dan pengsan ketika sedang menulis.


1. Berborak dengan kawan memang best. Lagi-lagi bila bercakap tentang benda yang kita suka. Seriously, term "yang berada di antara golongan baik dan golongan tak faham" tu muncul balik. Kami rasa kamilah yang masih tersekat-sekat di tengah-tengah itu. Lol. Banyak juga yang saya belajar daripada dia walaupun dia seorang junior, contohnya tumblr. Dan rupa-rupanya dia pemalu orangnya. Semasa bercerita, ada juga perkara-perkara yang dengan sengaja dia tak nak cerita kat saya sebab dia nak jaga hati saya daripada jadi tak terkawal. Wow. Biasakah orang berfikir macam itu bila berborak dengan kawan? Ok cukup. Kalau kita terlampau memuji, pun akan merosakkan kawan kita juga.


2. Menonton "Dalam Mihrab Cinta". **Spoiler**. Amaran! Sila jangan baca bahagian ini bagi mengelakkan anda mengetahui jalan cerita filem tersebut.


Filem "Dalam Mihrab Cinta", satu lagi filem Habiburrahman Al-Syairazi selain Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih. Sebenarnya sesiapa yang pernah melihat "Ayat-ayat Cinta" pasti dapat mengagak ending cerita tersebut.




Saya hanya ada satu persoalan, iaitu :

"Mengapakah perlu salah satu watak perempuan dalam cerita tersebut mati seperti mana yang berlaku dalam Ayat-Ayat Cinta???!!!!"


Saya juga suka part ustaz tersebut mempersoalkan diri dia yang mencuri. Muhasabah diri adalah penting. Mungkin, hakikatnya semua orang ada dosa mereka masing-masing yang sangat disesalkan dan kadang-kadang sampai sekarang masih tak dapat bebaskan diri. Tak payah gelabah nak cakap diri kita tak ada dosa. Bersangka jahat itu dosa. Mengumpat itu dosa. Rasa takabbur, sombong, riak, ujub pun dosa. Tengok perempuan seksi pun dosa. Suka buat lawak bodoh dan penuh dengan unsur-unsur penipuan pun dosa. Cuma sesetengah dosa itu sahaja yang kita pandang lebih berat daripada dosa yang lain, menyebabkan kita tak nampak kita pun sebenarnya hamba Tuhan yang sering sahaja melakukan dosa.


Maka,
Adakah kita mampu untuk terus mengharap rahmat Tuhan dalam keadaan kita sering melakukan dosa dan sampai sekarang masih tak dapat bebaskan diri?
Adakah kita mampu nak terima yang kita sebenarnya berdosa setelah kita pelajari berdasarkan Al-Quran dan hadis yang perbuatan kita lakukan selama ini sebenarnya berdosa?


Sebab ada je orang tak boleh terima bahawa apa yang dia biasa lakukan selama ini sebenarnya salah. Sampai nak tertanya-tanya, 'ketat sangat ke peraturan dalam agama islam?' Sampai nak cari dalil-dalil dari Al-Quran dan hadis yang boleh menghalalkan keinginan kita?

Dan ada je orang yang tahu dia bersalah, dan selalu bertaubat, menyesal dan bersungguh-sungguh nak tinggalkan perkara dosa tersebut. Namun kemudiannya jatuh ke dalam dosa yang sama. Diri pun tertanya-tanya, 'benarkah aku bertaubat? Yang aku menyesal gila-gila tu apa....tipu ke?'


Semoga kita ditunjukkan Allah apa yang benar dan apa yang salah, kemudian Allah bantu kita untuk mengikut kebenaran dan meninggalkan kebatilan.
Semoga Allah tak jadikan kita tergolong dalam golongan orang-orang yang berputus asa dari rahmat-Nya, dan kita pun dibebaskan dari belenggu dosa yang kita lakukan.

8 comments:

Ahmedkzaman said...

wa~~~
maher tgok dh???

Pengembara said...

dah la beb, lambat r ko...tk up to date...lol

Anonymous said...

saye x percaya korang berbual hati ke hati....mulut ke mulut kot!!!!..terima kasih kerana menyebabkan saye juga tidak lena...hahahha..but saya amat hepi melihat a.k.a mendengar keakraban korang bertukar2 ceritha...jelez sgt melihat manisnya ukhwah kamu..hahahha..tapi next time ajak saye join.huhu..(xde komen psl mihrab chenta sbb x mo bace---spoiling kamtenyer)

Anonymous said...

saye x percaya korang berbual hati ke hati....mulut ke mulut kot!!!!..terima kasih kerana menyebabkan saye juga tidak lena...hahahha..but saya amat hepi melihat a.k.a mendengar keakraban korang bertukar2 ceritha...jelez sgt melihat manisnya ukhwah kamu..hahahha..tapi next time ajak saye join.huhu..(xde komen psl mihrab chenta sbb x mo bace---spoiling kamtenyer)

Pengembara said...

err...what the...jadi selama ni anonymous tuh ko ke? adakah ini razi? tkkan mczul...zzzzz

kenapa ko msti bagi comment yg sama berulang kali

Cuiya Razak said...

nih cerita ke buku?

Pengembara said...

nih filem yg diadaptasi daripada buku...tgk la kalo free..best kot
huhuh

Awan Putih said...

hahha. lol razi.


maher spoiler. booo!