javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Thursday, May 20, 2010

Benda Baik

Seorang rakan saya memberitahu saya, bahawa, dalam dunia ini
ada dua perkara yang baik untuk kita.

1)Suruhan Allah dan
2)Perkara yang dah berlaku ke atas kita.


Suruhan Allah, dah tentu baik untuk kita. Perkara yang dah berlaku (atau yang akan berlaku sekalipun) ke atas kita, segala-galanya merupakan kehendak Tuhan. Yang tertulis dalam Luh Mahfuz. Kita tidak tahu apa yang tertulis untuk kita dalam Luh Mahfuz, tapi perkara yang dah berlaku, terang-terang adalah segala yang telah tertulis dalam Luh Mahfuz. Maka terpulang bagaimana akan kita muhasabah dan melihat setiap perkara yang telah berlaku. Nak ambil pengajaran ataupun tidak?


Kemudiannya saya yang hanyir ini diminta memberikan sesuatu. Nak tak nak, saya cuba ingatkan diri sendiri dan orang lain, kongsi apa yang saya tahu. Tentang satu ceramah dari Nouman Ali Khan.

Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang
Ummiyyin, seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri,
yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, dan membersihkan mereka,
serta mengajarkan mereka Kitab Allah dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka
sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
(Al-Jumu'ah:2)


Nak buat sesuatu, mesti ada prosedur. Dalam Al-Quran pun kalau diteliti kita boleh tahu apa prosedurnya. Apa step dia. Membacakan ayat-ayat Tuhan, bersihkan, kemudian barulah keimanan boleh tertanam dalam hati.
Ayat-ayat Tuhanlah yang lebih dapat menyentuh hati manusia berbanding ayat-ayat manusia itu sendiri.

Rakan saya pun bercerita lagi, tentang mukaddimah Al-Zilal. Rupa-rupanya buku yang menarik itu tersimpan rapi dalam komputer saya tanpa pernah disentuh pun.

Antara benda lain yang buat saya gembira hari itu ialah, saya jumpa buku saya yang tertinggal di rumah rakan. Dan dalam buku itu tertulis :

Untuk dapatkan sesuatu yang tak nampak,
maka kau harus tak tertipu dengan segala yang nampak.

Allah sukakan orang yang bertaubat.

Anda mungkin memiliki kepantasan dan kecekapan berhitung, tapi anda memerlukan lebih daripada itu untuk memahami kedalaman makna.

Berapa banyak perkara-perkara samawi tersembunyi dalam setiap yang bersifat duniawi?

2 comments:

inikipassaya said...

oh..
xsangke dlm buku berconteng
itu ada byk
retorik yg best2..
menyesal x baca.

utk memahami kedalaman makna
nampaknya mmg xleh tgk cover
je la ek?
sbb cover buku itu usang
amat....
x kurang juga adanya nota2
dari......pat anat?
haha

p/s:klu syg sgt buku tuh jgn tinggal merata2...but tingga kt ZARA xpe...hehe

Maher said...

huhuh...tu buku conteng je....kadang2 terjumpe balik benda yg ada terselit, pernah tulis satu masa dulu....rasa seronok...wakaka

lepas ni nak tinggalkan buku neuro pulak la...haha, utk korg baca