javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, April 18, 2010

Bodoh


Manusia memang bodoh, dan masing-masing ada kebodohan sendiri. Kita adalah manusia. Ada kebodohan yang bersifat peribadi (sekadar luahan perasaan) seperti :


a) bodoh, suruh buat laporan pun susah. Nak duit, tapi tak nak buat laporan. Padahal buat case history yang jauh lebih susah boleh pula buat dan siapkan.

b) bodoh, nak urus akaun facebook bagi alasan sampai beribu.

c) bodoh, sebab hanya tunggu duit, dividen tanpa buat apa-apa kerja padahal orang lain sibuk berhempas pulas.

d) bodoh sebab tak pernah cuba nak faham keburukan kerenah birokrasi dan untuk itu sanggup menyusahkan orang lain.






Ada juga kebodohan yang kita biasa buat :

1. Kita bodoh sebab buat banyak dosa dan berulang kali buat kesalahan.

2. Kita bodoh bila mengaku cinta Tuhan sedangkan kita sebenarnya tak layak dan belum benar-benar mencintai-Nya.

3. Kita bodoh bila tak sedar segala-galanya dalam pengetahuan Tuhan. "Kebebasan memilih" (yang sebenarnya tak ada) yang diberikan kepada manusia buat manusia fikir mereka boleh ubah masa depan.

4. Kita bodoh sebab mudah tertipu dengan kesenangan duniawi. Perempuan cantik dengan muka cantik dan badan cantik dan tangan cantik dan kaki cantik dan..

5. Kita bodoh bila kita rasa ingin 'berkapel' hanya sebab tengok orang lain 'kapel'.

6. Kita bodoh bila ingat setelah mengeluarkan pernyataan "Kami bukan kapel" dah boleh menghalalkan perhubungan bebas antara lelaki dan perempuan. Kononnya platonik tanpa cinta.

7. Kita bodoh sebab kita tak punya pendirian yang teguh. Kita pakai tudung tapi dalam satu-satu masa kita nampakkan jambul rambut kita atau kita pakai tudung yang jarang. Kita pakai stokin kaki dan sarung tangan tapi kita dengan mudah menanggalkannya tanpa rasa segan untuk perkara remeh (eg mengukur b.p. sendiri?)

8. Kita bodoh sebab satu masa, kita betul-betul ingin berubah jadi lebih baik dengan semangat yang berkobar-kobar namun kemudiannya kita kembali jadi hina dengan dosa dan kita jadi lebih teruk daripada binatang.

9. Kita bodoh sebab kita sibuk bercakap-cakap tentang batasan lelaki dan perempuan padahal kita gembira dengan rutin harian kita untuk tengok filem-filem, program realiti tv yang menonjolkan kebebasan, hedonism, kelucahan, rakus, liar dan bengap. Kita bangga kita jadi penonton setia.



10. Kita bodoh sebab kita selalu emosional dengan membabi-buta. Kita dengan membabi-buta gembira dan bersemangat bila adik usrah/mad'u/mutarabbi dengar cakap kita, jadi baik seolah-olah itulah jasa kita tapi apabila mereka jauhkan diri, tak dengar cakap kita, kita dengan membabi-buta jauhkan diri dan bermasam muka. Kita kata, "Awal-awal lagi saya dah agak dah orangnya memang macam tu", "Orang tu memang tak boleh harap", dan segala macam lagi. Segala-galanya dengan membabi-buta.

11. Kita bodoh bila kita suka buat anggapan tentang orang lain. Ianya tak jadi masalah bila bersangka baik atau berwaspada, tapi bila ianya tidak elok itu namanya prasangka. Kita tak wajar fikir kita boleh tarik orang dengan duit/makanan/game/perempuan/lelaki/bantal busuk/botol susu/aiskrim.

Dan akhir sekali anda sangat jelas bodoh bila guna perkataan bodoh dengan begitu berlambak sekali.

2 comments:

MiSs TOrA said...

emm suka entry awk yg ni..buat renungan sesama kta..

Sri A'jilah Mohd Samsir said...

salam jihad..dari entri ni,dapatlah saya simpulkan betapa kita janganlah memperbodohkan diri kita dengan melakukan perkara2 yang bodoh..