javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Sunday, November 29, 2009

"Kisah Dari Langit"

Ini sebuah puisi bertemakan tentang korban.




bukan legenda
tapi kisah dimensi rahsia
datangnya dari langit
melalui perkhabaran sang nabi

contohi Ibrahim!
khalilullah!
yang santun, yang berani
yang taatkan Tuhan
contohi Ismail!
yang tulus ikhlas tawar diri jadi korban

hari itu Ismail diganti kibasy
hari itu
jadi peringatan seluruh umat.


************************************************************

terangkan kepada aku hai penyembelih
haiwan sembelihan itukah yang hendak diberi
kepada Tuhan Penberi Rezeki?
terangkan kepada aku hai dermawan
harta yang kau infakkan itu
untuk Tuhan Maha Kaya kah?

Bukan darah dan haiwan itu yang akan sampai kepada Tuhan,
tapi amal ikhlas bertunjangkan takwa.
Segala-galanya telah ada di sisi-Nya;
seluruh perbendaharaan langit dan bumi -
maka persembahkanlah keikhlasanmu sahaja.

ah, aku juga tidak tahu apa erti pengorbanan
tanyakan kepada ahli balaghah
mereka beri istilah dan terminologi
udhiyah, taqarrub ilallah
deskripsi dan takrifan tak lebih dari omongan
selalu berlayar di permukaan
buat kita lupa kedalaman lautan
maka bergeraklah,
kerana kita tak perlukan alasan lagi.


Tuhan mengajar kita
melupakan diri sendiri
memenuhi kehendak yang dipuja semata-mata
bersikap setia, tidak berpaling
jadi hamba yang sejati
tidak menyembah selain Dia
hidup dan mati kerana-Nya
sentiasa memuji-Nya
mengakui kesalahan dan kelemahan sendiri
berbuat baik sesama manusia
membantu mereka yang memerlukan


bila masanya telah tiba
Tuhan sendiri
akan berikan jawapan
makna pengorbanan.







p/s :terima kasih dan syabas diucapkan kepada razi dan rakan-rakan kerana mendeklamasi puisi ini.
saya dah kata tak payah sebut nama, nak sebut juga. ish3.

7 comments:

NadzSina said...

Puisi yg best dr maher...thumbs up!=)

Anonymous said...

sajak nih
makna nyer amat direct
bestttt

Maher said...

terima kasih banyak-banyak dr nadzrul.

saya juga senang mendengar encik anonymous sukakannya.

areteak said...

maher..prtma kali bace, serius igt puisi tuh ditulus oleh 'all people know'-penulis cam samad said..serius bes...7 stars bley kasi~

Maher said...

fuh dahsyat atik....ak rase bnda nih masih tk cukup bagus...

ak lg suka ayat-ayat mcm :
(org lain punya)

Bukan mudah menghembus nafas dalam jiwa hamba.
Terkadang menangis terkenang dosa silam yang mencengkam.
Selalu tertawa umpama dunia tiada kesudahanya.

atau

aku pohonkan dariMU seorang sahabat yang bersimpati
dan mengenal rahsia keadaanku,
seorang sahabat yang dikurniakkan kebijaksanaan,
agar aku boleh letakkan tangisku dalam jiwanya,
dan melihat semula wajahku dalam hatinya.

atau

cinta itu jernih dan berkuasa.
maka tentu kebencian paling tegar pun akan cair dengan cinta. gelisah dan marah pun bisa reda dengan cinta. sedih dan sedu pun pergi saat dipujuk dengan cinta.

cinta itu teguh dan bernyala.
sehingga ujian apapun tak bisa mensirnakan warnanya. susah dan derita pun tak merubah ia. pengkhianatan pun takkan boleh mencalari kehalusannya.

cinta itu agung dan suci.
ia datang dari sudut hati paling dalam. yang percaya dan rela.

cinta itu anugerah.
dari yang sempurna.

jadi atik, ko pun boleh buat..buat la supaya aku rasa seronok,..sebab orang lain dah berhenti hasilkan benda-benda macam tuh.

inikipassaya said...

nih mcm cik alya punye jer
hahahhaa

Maher said...

hello, cik alya punya bawah sekali jer....takde maknanya nak obses dengan seorang penulis je....haha