javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Saturday, April 25, 2009

Kita yang selalu bersalah

Menerima orang lain adalah mudah sepatutnya..
sebab menerima diri sendiri adalah lebih susah.
(terkecuali buat self-obessive freak)

Manusia harus menerima dengan baik sifat-sifat fizikal mereka. Ada yang boleh diubah, ada juga yang tidak boleh diubah sama sekali. Misalnya, makanlah sebanyak mana pun daging seseorang perempuan tetap tidak akan berubah menjadi seorang lelaki ; atau seorang yang kerdil (genetically) tetap tidak akan memiliki ketinggian manusia biasa.

Ini semua adalah adatnya, dan ini dinamakan logik. Melainkan ada keajaiban berlaku, maka perkara-perkara mustahil di atas tetap juga boleh berlaku, walaupun menentang kebiasaannya.

Persoalan yang lebih rumit sebenarnya adalah diri kita sendiri yang berbuat kesalahan ataupun dosa. Persoalan ini rumit, seolah-olahnya perbincangan tentangnya akan berlansung sahaja sehingga hari kiamat.

Jiwa halus manusia selalu merintih. Jiwa manusia secara fitrahnya adalah jiwa yang mencari Tuhan. Maka apabila kita melakukan kesalahan, kita sebenarnya melukakan diri kita sendiri.

Lalu sesetengah kita akan menghukum diri sendiri. Ada juga yang membenci diri sendiri. Jawapannya mungkin terkandung dalam keampunan Tuhan yang maha luas dan penyesalan seorang mukmin. Namun fikir-fikirkanlah lagi. Sebab akhirnya terpulang pada diri seseorang itu sendiri yang merasa bagaimana peritnya diri sendiri yang melakukan kesalahan.

Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Allah Ta'ala berfirman: Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli.
Wahai anak Adam!
Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau, andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi.

Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi.

Ibnu Masud berkata:

"Sesungguhnya seorang mukmin itu melihat dosanya seperti sebuah bukit yang dibimbangi akan menimpanya. Manakala, seorang yang selalu melakukan dosa akan memandang dosa itu seperti seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya".

p/s : maaf, mungkin mulai dari post ini, persoalan-persoalan tak dapat diuraikan dengan lengkap. Lagipun, ini cerita benar. Seseorang yang tidak pernah sampai ke penghujungnya bagaimana mungkin dapat bercerita tentang pengakhiran? Walau bagimanapun, post akan menjadi lebih pendek dan kerap agaknya.

Sekian.

No comments: