javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Wednesday, August 6, 2008

CIKGU DOLAH dan seorang ustaz

Pada malam 28 rejab saya telah menghadiri satu ceramah isra’ mikraj yang diadakan di madrasah jumaeah kampung padang balang (tempat saya pernah belajar mengaji). Pada mulanya, saya memang tidak ingat yang Ya,saya silap, atas sebab langsung tk mengendahkan dan mengambil tahu tentang bulan-bulan islam….dan saya selalu terleka…namun mujurlah malam itu adik saya yang kecil mengingatkan saya untuk datang malam itu ke surau untuk mendengar ceramah.

CIKGU DOLAH, yang merangkap sebagai pengerusi ajk surau, memberikan ucapan. bukan saya tk kenal dengan cikgu dolah, suami kepada USTAZAH KHAIRIAH,seorang ustazah yang pernah mengajar saya mengaji dalam kelas KAFA berhampiran madrasah itu juga.

Beliau berucap agak panjang, namun pengalaman2 yang diceritakan menyebabkan saya pun tk kesah sangat kalau panjang sikit ucapan tu. Antara kata2nya yg saya ingat,
” mata saya ni dh kelabu dah..tk nampak sgt dah…kawan2 saya yg lain semua dh ‘jalan’, tinggal saya jer tk jalan2 lg….mungkin sebab masih diberi peluang utk berkhidmat dgn masyarakat…masyarakat ni,..adalah hiburan saya. Saya seronok dengan masyarakat….”.

Jikalau tidak kagum sekalipun dengan kata2 beliau, saya akan kagum dengan pengalamannya. CIKGU DOLAH lah org yg mula2 sekali nak bina jalan dalam kampung ni. Masa dia nk mulakan pembinaan jalan tar dalam kampung ni (kecik jer jalan tar tu..bukan macam kat lebuh raya) apa org2 kampung kata kat dia? Ala.. bolehlah….dia ada kereta, yg kita ni mana ada kereta?


Tapi tengoklah apa yg dh terjadi dalam kampung ni. Masuklah kemajuan sedikit demi sedikit dalam kampung ni. Kalau dulu yg tak ada kereta skg dah ada kereta. Kalau dulu tanah terbiar, skg dh mula nk buat rumah bertingkat2. Itu satu. Kalau nk tgk dari segi lain pula, madrasah jumaeah tu,dh dekat nk roboh dah. Kayu jer surau tu. Alhamdulillah, saya sempat la berada kat zaman tu, zaman surau kayu.
Tapi skg, dh batu dh semua, surau makin lawa, org pun makin ramai yg datang. Saya pun kadang2 tu datang la jugak ke surau tuh. ^^

Tapi memang benar, hati kecil saya menginginkan agar saya pun dapat jadi mcm CIKGU DOLAH, ada isteri yang solehah. Anaknya saya tak tahu macamana, tapi menantunya saya dh jumpa, cikgu tadika adik saya. Manis orangnya. Sejuk mata ayah, ibu, suami melihat. huhu

Kemudian, seorang ustaz pula memberikan ceramah. Ustaz tu pun, menurut pengerusi majlis, org kampung ni jugak. Menarik apa yg disampaikan oleh beliau. Banyak persoalan2 yg disentuh,

YANG PERTAMA,persoalan israk mikraj, bagaimana nabi diperjalankan ke masjidil aqsa dari masjidil haram, kemudian diangkat ke langit.

YANG KEDUA,persoalan jatuhnya sistem khilafah atas pengkhianatan dan kekejaman mustafa kamal attaturk. Yang pertama berlaku pada 27 rejab, dan yang kedua menurut beliau berlaku pada 28 rejab….

Apa yang saya dapat? banyak yg diceritakan, sedikit sebanyak memperbaharui pengetahuan ttg agama islam yg sebelum ni kita tk pernah tahu atau pun sudah kita lupakan. Malam itu saya diingatkan kembali yang SOLAT itu adalah usaha yg berterusan, tkkn mungkin kita berhenti utk cuba mencapai kesempuranaan…itu perkara pertama yg akan disoal di akhirat kelak.

Selain itu, saya mula memahami bagaimana nikmatnya utk bertemu Allah. Saya dulu sentiasa terfikir, bagaimana melihat Allah boleh menjadi puncak segala nikmat di syurga? minta maaf kalau salah saya berfikir sebegini, tp mungkin kita mudah nk bercakap, ingin bertemu Allah, tapi di mana perasaannya-di mana dzauq yg ingin dicapai. Dan saya mengetahui tentang BAITUL MA’MUR, kawasan yg terletak betul2 atas masjidil haram, yg setiap hari akan ada 70 000 malaikat yg masuk dan tak akan keluar2 selepas itu, menunjukkan luasnya kekuasaan Allah…dan saya juga mendenga kembali bagaimana Nabi Musa yg ingin melihat Allah pengsan! Pengsan hanya sebab gunung di hadapannya hancur luluh setelah ditunjukkan nur Allah ( nur sahaja = cahaya).

Manusia tkkan mampu, segala urat2 yg berselirat dlm tubuh tkkn mampu menahan, mempunyai kekuatan untuk melihat-Nya, hanya di syurga manusia akan diberi kebenaran, itu pun bukan semua layak.

Saya masih tidak tahu, apakah saya layak.
Terlepas dari neraka pun belum tentu.

p.s: ini post semasa saya masih kurang arif hendak mengetahui dalil-dalil dan hadis-hadis, riwayat yang sahih. Jadi kesahihan maklumat di atas diragukan, pembaca harus buat kajian sendiri. Pengajaran masih boleh diambil.

No comments: