javascript:void(0)
Don't believe everything i've said, heck, don't believe anything. Learn to differentiate facts and personal opinions. Do your OWN research, then, CHOOSE what to believe.

Monday, October 7, 2024

Setiap Orang Ada Ujiannya Sendiri

adakah kita dah buat sehabis baik?

apatah lagi kalau ujian itu bukanlah ujian kesusahan.


Ketagihan

Dan orang ketagih, dan ketagihan menyebabkan kebinasaan. Mungkin itu juga halangan untuk seseorang itu merdeka sepenuhnya. Membebaskan diri dari belenggu nafsu dan menundukkan sepenuhnya minda, jasad dan rohani kepada Tuhan.


Ulangtahun Gaza

Hari ini pada tahun lepas adalah hari yang membawa kepada kesedaran yang lebih luas terhadap konflik Palestin. Dunia bukan hitam putih. Setiap manusia atau golongan ada spektrum mereka. Liberal, demokratik - haluan kanan dan haluan kiri - sunni syiah - islam kristian yahudi ..... Semoga Tuhan memberikan jawapan dan balasan yang sewajarnya, dan memang Tuhan sebaik-baik pemberi balasan.


Rulebreaker

Tertarik memikirkan satu perkongsian yang diperoleh baru-baru ini. Orang yang melanggar arahan atau peraturan, bukanlah calang-calang... ada antara mereka adalah yang mempunyai inisiatif, berfikir di luar kotak, challenging the convention. Selalunya kita menghukum, namun perlu juga difikirkan adakah inisiatif mereka boleh digunakan untuk tempat yang lebih baik.


Berjumpa orang baru, atau situasi baru

Pergilah meneroka, meletakkan diri di tempat yang tak pernah lagi lalui atau hadapi. Kadang-kadang benda itu akan menjadi satu pintu yang membuka pintu-pintu yang lain. Sentiasa mencabar diri, sentiasa bereksperimen. Jika tidak, hidup akan menjadi sesuatu yang rutin dan membosankan. 

Orang kadang-kadang boleh membantu meluaskan fikiran. Benda dan tempat pun kadang-kadang boleh membuat kesan yang serupa.

Zaman sekarang ini, algorithm telah dibuat dan biasanya apa yang ditunjukkan meneggelamkan kita dalam minat sendiri atau apa yang kita suka - dan kita tak didedahkan dengan apa yang kita tak suka dan mungkin suka.

Akhir sekali saya mendoakan untuk semua sahabat yang masih hidup dan berjuang dalam hidup masing-masing. Teruskan berjuang.

No comments: